Flerdelade flugspö

Någon som har erfarenhet av mångdelade (resespön) flugspön?
Jag har bara ägt 2-delade och letar nu nytt och är lite sugen på ett 4-delat eller 5-delat.

Hur mycket förlorar man i känsla i spöt?
Skall man skippa ett flerdelat om man inte reser och vandrar mycket och köpa ett 2-delat istället?

Ha de´

AA
 
Kan inte

...låta bli att svara på den här tråden heller! :)

Själv är jag en stor vän av flerdelade resespön. De tappar absolut inte i känsla utan snarare ökar den eftersom flerdelade spön tenderar att bli mjukare än tvådelade.

De är mycket praktiska och gör livet som flugfiskare lätt att leva. Man kan ha med sig spöet överallt, på hatthyllan i bilen för vakande nödsituationer, i ryggsäcken på cykelturen eller skogspromenaden, t o m när man ligger på Lomma beach och skulle få se en vakande havsöring eller id!

Så köp dig ett! Se dock till att du får ett där holkarna inte börja släppa. Det testar du hemma genom att svinga det i ca en kvart och sedan se om det börja släppa. Isåfall, byt!
 
Hmm...

flerdelade spön (mer än 3 delar) är jag skeptisk till, såvida man nu inte ska ha det som ett resespö/nödspö/andraspö. Jag, till skillnad mot Usse, vill inte ha mjuka spön, och skulle inte heller köpa ett "just-in-case" spö heller, framförallt då jag vet att de tillfällen som Usse snackar om för min del inte inbegriper flugfiske........
på grund av att det räcker ju inte bara att ha ett spö i bilen/cykeln/sparken/flygplanet/daten/biografen/posten/banken, man ska ju ha rulle, lina tafs och flugor också (läs det sista med glimten i ögat ;-)

Flerdelade spön är nödvändigtvis inte mjuka eller styva för den delen heller, men problemet som jag upplever det är att med alla (extra) holkar så blir aktionskurvan i spöt ojämn. Detta leder oftast till att det är svårt att underhandskasta, men överhandskast är "genomförbara".

Men, som Usse skriver, det är väldigt individuellt vad för spön som man gillar. Jag tenderar att hålla mig till "sega" spön, dvs med kraft nog att kasta långt men med en trevlig känsla även på kort och mellan distans. Jag gillar alltså inte mjuka spön, men inte heller styva spön...och nu för de som måste veta vad jag svingar så rekommenderar jag ett besök i Recensionsbanken, för där hittar man mina två favoriter.

Min tjugofem(kilos)öring i ämnet....

/Anders B
 
4-del favoriten

Håller med dig att en del flerdelade spön blir alldels för sladdriga. Därför använder jag endast fyrdelade till seriöst fiske. Med den delningen undviker man oftast spagetti-effekten....
Men trots allt en smuggler-pack, rulle-tafsmaterial, liten flugask, minsta hardy-lightweight rullen har givit mig en del minnesvärda kvällar.
 
Helst flerdelade spön

Hallo!

Jag har själv ett fyrdelat Loop Adventure ( 5/6 ) och det är hur bra som helst att ha med sig när man skall ut och resa eller vandra mm.Jag fiskar melan 2-5 gånger i veckan när det är högsäsong och det underlättar avskyvärt.
Vissa säger att det kan bli lite rappligt men jag tcyker att man för bättre känsla när man har flera delar. Känslan kan variera lite grann pågrund av kvalitet och märken
 
Flerdelat - såklart!!

Min favorit sedan flera år är ett 6 delat 9" #6-7 som används flitigt på västkusten. Att ett flerdelat skulle bli "sladdrigt" har jag aldrig märkt. Fast det är ju många holkar som kan glida isär under fisket, så man får ju kolla emelanåt att alla sitter fast.
Mina tidigare spön har varit -2 -3 -4 resp 5-delade.

Jag tycker också att aktionen är mycket bra på dom flerdelade. Klassiskt mjuka och följsama = trivsamt att fiska med.

Jag själv skulle aldrig trivas med att kasta fluglina med kolfiberkäpp - (Sage-typ) Den typen av käppar passar nog bäst för nybörjare som då faktiskt kan hysta ut flugan ganska långt utan alltför mycket träning.

Den andra aspekten är naturligtvis att det blir mer fiskat om det är lärr att ha med sig grejorna. En 50 cm tub finns det alltid plats för.

/Lod
 
Re: Flerdelat - såklart!!

lod; sa:
Jag själv skulle aldrig trivas med att kasta fluglina med kolfiberkäpp - (Sage-typ) Den typen av käppar passar nog bäst för nybörjare som då faktiskt kan hysta ut flugan ganska långt utan alltför mycket träning.
/Lod

Hmm, då är jag nog en nybörjare i så fall...trots 16 års träning och instruktörsstatus på distriktsnivå...

/Anders B
 
Nybörjare?

Nåja Det var väl inte riktigt så jag menade. Men faktum är att nybörjare lär sig få ut flugan ganska snabbt med ett sådant spö, jämfört med ett mjukare helaktionsspö, där det fordras en bra timing för att få att funka. Det tar alltså längre tid att lära sig kasta bra med ett mjukare helaktionsspö.

Men har man ett spö man trivs med så finns det ju ingen anledning att byta och vänjer man sig vid en viss aktion och blir bra på att hantera det så är ju naturligtvis detta det rätta.

/Lod
 
Varför...

skulle det då vara sämre att fiska med en "kolfiberkäpp" som du uttrycker det?

Du motsäger ju dej själv:

lod; sa:
Nåja Det var väl inte riktigt så jag menade. Men faktum är att nybörjare lär sig få ut flugan ganska snabbt med ett sådant spö, jämfört med ett mjukare helaktionsspö, där det fordras en bra timing för att få att funka. Det tar alltså längre tid att lära sig kasta bra med ett mjukare helaktionsspö.

Men har man ett spö man trivs med så finns det ju ingen anledning att byta och vänjer man sig vid en viss aktion och blir bra på att hantera det så är ju naturligtvis detta det rätta.

/Lod

Ett spö som innebär att en nybörjare snabbare lär sig att få ut flugan i vattnet lär ju säkerligen resultera i fler napp, för att jag har då aldrig fått fiskar att nappa på flugor än i just vattnet, men du kanske får napp, på andra ställen än i vattnet, med dina "spagettipinnar"?

Förespråkar du Splitcanespön och dubbeltaperade silkeslinor till nybörjare också?

/Anders B
 
Sorry om jag trampade på någon tå!

Ursäkta om jag trampade dig på tårna.

Nu skall jag skriva vad jag tycker - ingen annan behöver tycka som jag och det är inte ens säkert eller t om knappast troligt att jag har helt rätt. Men för mig är det jag tycker rätt ;-)

Motsägelsefullt?
Tja, vad jag menade var att det går antagligen snabbare att lära sig få ut flugan i fiskbart vatten med ett typ Sage, men det JAG tycker om är att få den här goa känslan av att kropp-arm-hand-spö-lina-fluga blir en homogen harmonisk enhet. Och dit har jag kommit med helaktionsspön och lång träning. När jag får ett styvt toppaktionsspö i mina händer så kastar även jag ganska långt, men jag tappar den harmoniska känslan, både i kasten, fisket och drillning av ev fisk.

Självklart rekommenderar jag inte splitcane/silkelina till nybörjare. Jag rekommenderar inte heller extremt styva toppaktionspön. Det finns mycket bra däremellan.

Men faktum är att det är inte dumt att fiska med ett splitcanespö. Gammaldags silkelinor har jag inte provat. Dock har jag provat en lina som skulle vara en "modern" silkelina (20 år sedan - kommer inte ihåg vad den hette). Helt underbar känsla.
Dock har jag lämnat splitcane av praktiska skäl. Det är enklare att ta med 50 cm tuben. Dessutom gör det inte så mycket om man glömmer spöt i bilen ett tag.

Vilken aktion man trivs med är väl också en vanesak. Jag gillar mina helaktionsspön därför att JAG kan fiska med dom hur länge som helst, linan kastar sig nästan själv och man kan lägga flugan var man vill. Oftast använder jag longbellylinor eftersom JAG tycker det är en bra kompromiss mellan dubbeltaperat och klump.

Jag (återigen Jag) kommer inte överens med det som jag anser vara lite trendiga flugspön. Jag upplever dom som pinniga med toppaktion. Detta i kombination med en kort klump och tunn running line ger ju i och för sig otroliga kastlängder, men som sagt - JAG kommer inte överens med dom. Det blir lite åt spinnfiske med fluga -typ, tycker JAG personligen.

Men återigen det man tycker om och använder är ju det som är rätt för var och en. Jag vet många som trivs med sina Sage och liknande.

/Lod
[Ändrat av lod 2001-12-18 kl 09:54]
 
Smaken...

är som baken, delad. Jag trivs med mina spön och du trivs med dina, då är det egentligen bara dumt att gnälla (som jag gjorde) om något annat. Vi ska ju inte börja nån ny expeditionstråd, om du förstår vad jag menar? ;)

Jag skulle tro att den silkeslina som du provade hette Phoenix eller nåt liknade, det fanns sådana för ett par år sedan. Har inte provat dem själv men har hört att de höll hur länge som helst och när de var infettade så flöt de bra också.


/Anders B
 
Det här med spön...

...är alltid en lika känslsig fråga flugfiskare emellan. För mig personligen så är jag ingen märkes eller aktion-puritan utan försöker anpassa spövalet till hur fiskesituationen ser ut. T.ex. så finns det ju ingen som helst anledning att använda mjuka helaktions-spön vid blåsigt kustflugfiske. Likadant heller ingen anledning att använda ett toopigt progressivt spö, vid finfiske i små jokkar och åar.

Själv trivs jag dock bäst med halv- och helaktions-spön, då jag tycker att man bättre kontrollerar linan med dessa vid fiske och denna aktion lättare utför specialkast. Så fungerar det för mig...

Sedan är det ju faktiskt så, vilket ingen knappast kan förneka, att ett mjukare spö drillar fisk så oändligt mycket bättre. Tex. mina splitcane-spön är en dröm att köra tjuriga harrar på om man jämför med min snabba kolfiberspön.

Trots allt är det ju så att Sage och till viss del Loomis har blivit väldigt populära för flugfiskare i Sverige. Till viss del beroende på bla Loops agressiva marknadsföring (läs "har du inte loop-rulle och sage spö är du ingen RIKTIG flugfiskare") men också pga att de måste ha någon kvalite´. Håller med föregående talare att de är bra och förlåtande för nybörjare vad gäller överhandskast (därmed inte sagt att de skulle vara begränsade för erfarna) eftersom de så lätt får upp höga linhastigheter. Lättkastade och användarvänliga spön helt enkelt. Men detta får ju dock en del implikationer på de som lär sig kasta med ett progressivt spö. Inte sällan märker man ute vid strömmar, nybörjare som står och skjuter ut torrflugan med spikraka överhandskast. Ofta helt utan fiskemässigt resultat. Svärande åker de till r-bågsdamen istället.

Själv har jag dessutom en liten aversion mot Sage (och de ofta medföljande Loop-rullarna) av den enkla anledningen att jag är lite tjurig av mig och inte vill fiska med det som alla använder ;)

Stopp! Vänta! Hold on a sec. Ja just det innan alla Sage-fantaster angiper mig här på forumet :) så vill jag passa på att önska er alla flugfiskare en God Jul (många hårda paket...) och ett Gott Nytt Fiskeår!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Staffan Andersson Flerdelade spön Fiske 2
Joakimlejon Gula kortet Göteborg, flugspö men vilka beten? Fiske 4
erske Val av flugspö Fiske 25
blekingefiskaren Flugspö Fiske 21
Piranha_paradise Rulle till flugspö Fiske 3
cyanopsis alternativ tub till 7-delat flugspö Fiske 14
ala flugspö och haspelrulle? Fiske 14
bredviken Flerdelat flugspö?? Fiske 3
Tobbe L Flugspö Fiske 7
Nappe Bygga flugspö, idéer? Fiske 18
Graip Flugspö/isyxa Fiske 3
moekk Black Master Flugspö Fiske 1
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
PoH Byta flugspö, tips någon ? Fiske 7
AA Bygga eget flugspö Fiske 60

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...