Nordkalottleden

Hej,

Vi ar 2 vandrare som ar sugna pa att ga antingen Kilpisjarvi-Abikso eller Kilpisjarvi-Kautokeinonu i Sommar. Som jag forstar det ar bada strackorna c. 190 KM. Tankte fraga hur de 2 strackorna skiljer sig at, vilken som ar "finast" etc. Verkar som Abisko-Kilpis ar battre markerad ?

Vore jatte tacksam for tips / rese berattelser fran folk som vandrat strackorna.

Tack pa forhand

Mvh
Filip Lindvall
 
Hej Filip
Jag har vandrat bägge sträckorna, 2010 och 2011. Från min vandring Kilpis till Kautokeino finns en berättelse här på utsidan och från Kilpis till Abisko existera en berättelse som jag skrivit till någon privat som ett svår till en person som gav mig tips. Det stämmer att Kilpis till Abisko är bättre markerat. Men jag gillade avsnittet Kilpis till Kautokeino bättre, mer omväxlande. Först finska ödesmarken med ödesstugor i behagligt avstånd, mycket ensamt vissa etapper och sedan det mycket vackra Reisadalen med Mollifossen och Imofossen. Sista dagsetappen från Madame Bongos fjellstue till Kautokeino är tråkigt men det kan man stå ut med. I stort sett lätt att gå men vid Imofossen är det väldigt brant där händerna fick användas. Det är en kort sträcka och man kan undvika den men då se man kanske mindre av fossen.
Mvh Veni
 
Vilket väderstreck?

Hej och stort tack för ditt svar!

Vilket håll skulle du rekommendera att vi vandrar?
Syd mot norr eller norr mot söder?

Med vänlig hälsning,
Johan
 
Jag gick från Kilpis till Kautokeino men jag var den ende som gick åt det hållet förutom de finnländare som gick till Halti och sedan vände. Alla andra började från Kautokeino. Jag tror det beror på att de flesta jag mötte var från Tyskland, Schweiz, Danmark osv. De flög från Oslo till Alta där det finns bra bussförbindelse till Kautokeino. En del skulle sedan fortsätta ända ner till Abisko.
Vid andra etappen av Nordkalotten som jag gick 2011 började jag också i Kilpis men gick ner till Abisko istället. Där fanns det något fler vandrare åt bägge hållen. Jag gick bägge gånger sent på sommaren, slutet av augusti/ början av september och då finns det generellt mindre vandrare.
Mvh Veni
 
Precis vad jag letat efter!

Veni:
Hade planer på att gå Kilpis-Abisko förra året, men blev en underbar vandring genom Sarek istället. Dock är jag riktigt sugen på att gå denna sträcka i år istället! Om du har tid och ork får du gärna dela erfarenheter angående svåra vad, om det är ledat (verkar vara lite olika uppgifter om det) osv. Svårigheter helt enkelt. Ytterst tacksam för svar. // Mattias
 
Abisko-Kilpis

Vi vandrade sträckan Abisko-Treriksröset som en del av Gröna Bandet sommaren 2013. Det kan man läsa om på vår blogg http://letrek.se det är etapp 6.

Det är ledat hela vägen, inga svåra vad utan lite plask på några ställen. Ganska lättgånget. Jämför man med Kungsleden är det mindre stigar, lite större höjdskillnader och mycket mindre folk. Väldigt fint och en tur jag verkligen rekommenderar. Mycket fina hytter också.

//Emil
 
Veni - några frågor till från mig

Veni,

Tack för ditt svar och tips. Jag har nu börjat titta på kartan (Nordreisa) för Kilpis-Kautokeino och har ett par frågor som du kanske har svar på:

1. Ser ut som man kan göra en avstickare vid Pihtsusjärvi och vandra mot Halti där man kan bestiga topp också. Är det något du känner till / provade på ?

2. Reisadalen: vet du om den alltid är vandringsbar eller beror det på vatten nivån ? Ser också ut som mestadels björkskog, antar att det är ett område med "en del" mygg...?

3. Sträckan efter Reisadalen / från Reisavannhytta fram till Madam Bongos stuga / Kautokeino ser ut att vara mestadels sumpmark / myr med max 500 m ö havet. Hur upplevde du denna biten ? Rolig att gå?

4. Fanns det många vad ?

5. vilken resväg rekommenderar du till Kilpisjärvi och Kautokeino ?

Gällande Kilpisjärvi- Abisko sträckan, skulle du säga att den innehåller mer kallfjäll / går på högre höjd än Kilpis-Kautokeino ?

jätte tacksam om du skulle kunna svara på ovanstående frågor när du har tid. Vi planerar att vandra i början av augusti, men har inte bestämt oss för sträcka ännu.

Mvh
filip och johan
 
Hej,
Ledsen att jag missade att svara på era frågor. Är det fortfarande aktuellt eller har ni redan gått etapperna?
Mvh Veni
 
Hej Veni

Tack for ditt svar. Vi gick faktiskt strackan Kilpisjarvi-Abisko sommaren 2015, en underbar stracka som gett manga fina minnen. Speciellt mysiga var de norska stugorna, kandes mkt mer genuina an svenska STF stugor...

Nu i sommar tankte vi ga Kilpis-Kautokeino, sa om du skulle ha tid att titta pa fragorna ovan vore det snallt samt nedan:

1. Tog du avstickare och gick upp for Halti ?

2. Funkar de finska stugorna som de norska, behover man nyckel ?

3. Nagot annat att tanka pa ?

Tack sa mycket for dina tips.

Mvh,
Johan och Filip
 
Hej Filip,
Till dina frågor:
1. Halti: Ja, från Pihtsusjärvi kan du vandra till Halti toppen. Det kräver en extra dag och många gör det. Jag gjorde inte det för jag visste inte hur mycket tid jag skulle behöva för hela vandringen. Det fanns väldigt lite information på nätet. Hur som helst, de flesta vandrade från Kilpis via Nordkalotten till Halti och sedan tillbaks. Ingen vandrade från Pihtsusjärvi vidare till Kautokeino, bara jag. De som gick hela etappen kom från Kautokeino.
2. Reisadalen: Jag tog båtskjuts en bra bit längs Reisaälven men inte på grund av det inte skulle ha gått att vandra. Det var någon kilometer innan Nedrefosshytta jag tog stigen igen. Men jag har läst att stigen kan vara översvämmat särskild i början av saisongen eller vid ihållande regn. Det var nog lite mygg men inte så farligt, det var ju trots allt i slutet av augusti jag gick.
3. Sträckan efter Reisadalen var ändå omväxlande. Efter Imofossen går det brant upp, jag tappade bort mig på grund av att jag inte fattade att stigen inte går förbi Imogamen (lilla stugan på bilden). Så jag fick ta upp mig genom en mycket brant skog och någonstans där uppe på kalfjället kom jag på stigen igen. Sedan gick det rätt behagligt på kalfjället ända fram till Reisavannhytta. Dock får man se upp innan stugan när stigen går genom en stor inhägnat myr. Jag gjorde ett stort misstag, jag trodde jag skulle kunna gena myren och hoppa från grästuss till nästa grästuss på grund av den mycket leriga och gropiga stigen. Jag sjönk ner i något träskhål och insåg efter ett tag att det fanns ingen annan väg att ta sig över. Så, i vilken skick stigen än är följ den.
Sträckan efter Reisavannhyttan fortsätter för det mesta på kalfjället dock är den dåligt markerat. Först när man närmar sig Madame Bongos fjellstue så kommer man ner i en björkskog.
Från Madame Bongos fjellstue till Kautokeino gick jag på grusvägen. Denna stig var vad jag hade hört från vandrare mycket sumpigt och myggigt.
4. Det fanns en del små vad mellan Imofossen och Reisavannhyttan. Det är iså fall bara Njárgajohka som kan ställa till problem vid ihållande regn.
5. När det gäller resväg till Kilpis, så tog jag bussen från Kiruna till Karesuando och sedan hade jag turen att åka med ”taxi” för en billig peng till Kilpis. Det var någon annan resenär som hade bråttom till Kilpis och jag fick åka med. Annars finns det en buss på finska sidan dock är de inte synkade. Vanligtvis får man övernatta i Karesuando. Det var 2010, så det kan ju har ändrats. Från Kautokeino till Karesuando fick jag skjuts av ägaren till Madame Bongos fjellstue som hade något ärande på vägen. Annars finns det säkert någon buss från Kautokeino. De få vandrare jag träffade kom ner från Alto till Kautokeino. De flög från Oslo till Alto och sedan med buss till Kautokeino.
Personligen gillade jag denna etapp bättre än Kilpis – Abisko trots myr och annat trubbel jag hade. Det var en reell utmaning för mig och jag ”växte” så mycket på denna etapp. Innandess gick jag också ensam men mycket enklare sträckor som Padjelanta och Kungsleden. Det är en väldigt omväxlande etapp och innehåller allt från mycket lätt till mycket brant stig. Sträckan Kilpis - Abisko är inte lika omväxlande. Sedan gillar jag den öde finska tundran med dess ödestugor system.
De finska ödestugorna är öppna för alla, dock är de mycket enklare än de norska stugorna. Du måste ha med liggunderlag och sovsäck. Du kan laga mat inne med enkla medel. Det finns låsta stugor i anslutning eller helt separat som vid Meekonjärvi där du har riktiga sängar. Jag skulle tro att man måste förbeställa det hos den finska motsvarigheten till STF.
Jag kan rekommendera att stanna till vid Nedrefosshytta, den bästa norska hyttan jag varit på.
Reisavannhyttan är en Stadskogshytta och särskild nyckel krävs. Det finns en hel del så kallade gammor längs Reisadalen där man kan övernatta. Tänk på att Imogamen ligger inte vid stigen, du måste gå tillbaks till Imofossen för att komma till stigen igen. Det går mycket brant upp till Imofossen men man måste inte ta den vägen. Det finns en vägvisare innan där det står till höger 1,3km till Imofossen och där får man använder händerna.
Här kommer lite bilder:
Första bilden: bilden är tagen strax efter jag lämnade Meekonjärvi
Andra bilden: mellan Meekonjärvi och Pithsusjärvi
Tredje bilden: strax efter Nedrefosshytta på väg till Imofossen
Fjärde bilden: vid Imofossen
Femte bilden: Imogamen
Sjätte bilden: Raisajävri

Inte glömmer att göra en dagstur till Sanna toppen i Kilpisjärvi, underbar utsikt lovas.
Mvh Veni
 

Bilagor

  • 17-01-13, på väg till Pihtsushytta.jpg
    17-01-13, på väg till Pihtsushytta.jpg
    22 KB · Visningar: 1,647
  • File_095_1.jpg
    File_095_1.jpg
    60 KB · Visningar: 1,721
  • File_157_1.jpg
    File_157_1.jpg
    106.2 KB · Visningar: 1,658
  • File_167_1.jpg
    File_167_1.jpg
    107.3 KB · Visningar: 1,721
  • File_176_1.jpg
    File_176_1.jpg
    93.4 KB · Visningar: 1,642
  • File_181_2.jpg
    File_181_2.jpg
    46.1 KB · Visningar: 1,633
Hej Veni - tack sa jatte mycket for det utforliga svaret samt bilder, ser riktigt fint ut. Ett par foeljdfragar fragar har jag:

1) Vilken / vilka kartor anvande du for denna stracka ?

2) Gallande de finska stugorna: forstar jag dig ratt att de ar oppna, alltsa olasta och man behover ingen nyckel som for de norska ? Med "enkla" menar du att det te.x inte finns kok eller toaletter ?

3) Baserat pa din beskrivning kanns det som att strackan ar betydligt samre markerad an Kilpis-Abisko ? Vi gick Kilpis-Abisko for 2 ar sedan och tyckte den var validgt bra markerad och vi kunde ga pa i bra takt varje dag. Later som Kilpis-Kautokeino ar lite svarare...

Laste inlaggen om trepassleden - jag hoppas du/ni far en trevlig tur !

Mvh
Johan & Filip
 
Hej,
Kartan heter Turkart Nordreisa och täcker hela leden.
Du behöver ingen nyckel till de finska stugorna. Bifogar några bilder på hur de kan se ut. På bilden från Pithsusjärvistugan kan du se 2 ingångsdörrar. Den ene dörren är låst och särskild nyckel krävs. Skulle tro att man få den vid Naturrum i Kilpis men vet ej med säkerhet. I den låsta delen har man riktiga sängar och är mer ombonat och så kostar det också. Den olåsta delen är alltid öppen och kostar inget. Du måste har med dig liggunderlag och sovsäck. Det finns en vedspis, gasspis och lite disk. Den olåsta delen rymmer begränsat med folk, till exempel upp till 6 personer i Meekonjärvi.
Vid Meekonjärvi är den låsta stugan ungefär 500m bort från den olåsta.
Det finns alltid toilett och vedförråd vid stugan. Ibland får man hugga ved själv.
För denna turen måste du ha med dig ett tält, distansen mellan Somashyttan (olåst hytta på norska sidan och i sjaskig skick) och Reisadalen är 36 km. Från Nedrefosshytta till Madame Bongos fjellstue är det 59 km. Det finns visserligen Raisavannhyttan emellan men den är en Statskogshytta och särskild nyckel krävs. Jag hade ingen nyckel och var inställt på att behöva tälta utanför men i stugan var en ensam norrman som lät mig sova inne efter lite diskussioner. Jag var blött efter att jag ramlade i något träskhål och ville inte sova i mitt bivakstält.

Nja, från Imofossen till Madame Bongos fjellstue är leden bitvis dålig markerat eller svart att se, särskild när den går över en myr är det lätt att tappa bort sig. Ibland finns det en massa skoterspår som sammanfalla med stigen och plötslig avviker stigen mycket svagt synligt och då är det lätt att man missa om huvudet inte är med.
Generellt är den etappen inte svarare men jag var lite oerfaren på vad som väntade mig. Kom ihåg att det inte finns proviantering på hela vägen. Mat för 10 dagar måste bäras med.

Lite mer bilder:
Bild 1: efter Meekonjärvi på väg till Pithsusjärvi
Bild 2: olåsta Meekonjärvistuga
Bild 3: Pithsusjärvistuga
Bild 4: Kobmajokistuga
Bild 5: inne i Kobmajokistugan
Bild 6: Mollifossen i Reisadalen
 

Bilagor

  • 17-01-13, på väg till Pietsoshytta.jpg 1.jpg
    17-01-13, på väg till Pietsoshytta.jpg 1.jpg
    27 KB · Visningar: 1,302
  • File_066_1.jpg
    File_066_1.jpg
    53.9 KB · Visningar: 1,373
  • File_099_1.jpg
    File_099_1.jpg
    52.2 KB · Visningar: 1,314
  • File_108_2.jpg
    File_108_2.jpg
    36.8 KB · Visningar: 1,304
  • File_109_1.jpg
    File_109_1.jpg
    42.9 KB · Visningar: 1,264
  • File_146_1.jpg
    File_146_1.jpg
    108.6 KB · Visningar: 1,307
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
Gereck Nordkalottleden Fjällvandring 9
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
Mäki91 Kartor för Nordkalottleden sträcka Kilpisjärvi - Abisko Fjällvandring 8
aronwidforss Enklare avsnitt av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
TuomasSakari Abisko-Kilpisjärvi- Nordkalottleden Fjällvandring 3
jotho Nordkalottleden Kilpisjärvi-Abisko. Fjällvandring 2
Ahkká Beskrivning av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
veni Berättelse om Nordkalottleden Etapp 3 Fjällvandring 1
Sigi Nordkalottleden Kautokeino-Kilpisjärvi Fjällvandring 1
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Rebban Nordkalottleden mellan Sallohaure-Vaisaluokta Fjällvandring 2
bandy Nordkalottleden Fjällvandring 4
rollebollen Sitasjaure norrut på Nordkalottleden? Fjällvandring 3
Björn_78 Nordkalottleden Fjällvandring 6
veni Nordkalottleden från Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 11
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
UlfBack Tips för Nordkalottleden Fjällvandring 2
brst Undrar om Nordkalottleden Fjällvandring 6
inaki Nordkalottleden Kautokeino -> Kilpisjarvi Fjällvandring 2
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
inaki Nordkalottleden info Fjällvandring 4
Mc Gyver Nordkalottleden Kilpisjärvi--Abisko v. 32-33 Fjällvandring 1
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
skutt Nordkalottleden Fjällvandring 3
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
johnny76 Nordkalottleden Fjällvandring 0
mr inferno info om nordkalottleden Fjällvandring 0
tsatsa Nordkalottleden Fjällvandring 2
Genväg Nordkalottleden före Hukejaure Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...