Utrustning för " större" personer

Hej Utsidan,

Jag är en man som är ganska överviktig men är mer och mer ute i naturen, Nu har det kommit till den punkt att jag börjar se mig om efter bättre utrustning. Men det är nästan hopplöst att hitta storlekar som jag kan använda. Jag skulle vilja ha förslag på följande utrustning för större personer:a
* Liggunderlag 3-4 säsong
* Sovsäck 3 och 4 säsong förslag
* Klädmärken som har stora storlekar och som är av god kvalité

Det känns tråkigt att ständigt behöva avstå från att skaffa erkänt bra kläder bara för att de inte görs i stora storlekar, och jag vet att jag inte är ensam om detta problem.

//Schiller
 
Det är väldigt märkligt att det är så här. Det har inte att göra med att de tror att "tjockisar" inte går utanför dörren, för det är ju i princip likadant för alla typer av kläder. Visst, det finns enstaka märken för storväxta, men inte är det mycket. Hittar man nåt som passar runt lilla maggen så är ärmar och ben jättelånga.

Jo, jag fattar att det kostar mer att tillverka och lagerhålla fler varianter, men försäljningen borde rimligtvis öka ganska betydligt. Andelen överviktiga bara ökar och ökar. Varför inser ingen vilken stor målgrupp de missar?
 
Det finns stora storlekar.

Sovsäckar - kan beställas från http://roberts.pl/
Skodon (olika) - https://www.grandshoes.se/ (bra trailskor)
Exped har liggunderlag som är 197 cm x 65 cm.
Vissa modeller och fabrikat kan kopplas ihop.

Större (kläd-) storlekar finns men är såra att hitta i Sverige. Sök på tyska sidor. Där och ibland på brittiska sidor hittar du säkert det du behöver. "Vanliga" kläder och vissa fritidskläder i mycket stora storlekar säljs av bl.a. Dressman XL (2XL - 9XL). https://dressmann.com/sv/webbutik/kollektion-2xl-9xl/dressmann-xl/

Det kan vara svårt att veta hur stor sovsäck man behöver. Pröva med att lägga dig på t.ex. ett sängöverkast som du klämmer ihop som en tänkt sovsäck. Sedan är det bara att mäta och beställa.

Det finns flera tält (om man är lång) som har golv-innermått på 240 cm.

Att ha grejer som man trivs med gör att man mår bra. Men visst blir det dyrare.
 
Amerikanska postorderbolag brukar ha storlekar för större. Dvs, strikt skiljt från amerikanska varumärken med europeiska distributörer.
 
Stora personer

Jag är hyggligt medveten om att det finns att hitta. Men jag tycker är underligt är att det är många som är stora eller "feta" som gillar att vara ute i naturen, men jag vill inte alltid leta efter någotuddamärke som måste beställas på nätet, ibland så skulle jag vilja kunna gå till en butik och köpa något t.ex. Fjällräven eller liknade men det är nära nog omöjligt och jag tycker att det är konstigt då det ibland finns större storlekar men dom försvinner först. Då tycker iaf jag att tillverkarna borde lyssna och tillverka i större storlekar.
 
Gå till jaktbutiker, jägare verkar skjuta för lite älg och äta för mycket korv så där finns ofta lite större storlekar. Bra kläder men andra märken bara. Lite tråkigt färgutbud bara...
 
Om du söker ullunderställ såg jag att Dilling hade några för storväxta (både för dam och herr) som heter "Store Dilling". Herr finns i 3XL - 6XL, och verkar vara samma pris på grejerna oavsett storlek, en långärmad tröja ca 400 kr.

Dilling.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5
vandrarenemil utrustning fjällen Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...