Stor Thermos

Jag har med mig en Thermos stainless king 1,2 liter när jag är på vinterturer med tält och pulka. Jag har även med en Hydro flaska på 0,5 liter. Men tycker det är på gränsen att det räcker.
Men på min senaste tur fick jag se att Thermos king även gör en 2-liters modell, verkar dock lite knepig att få tag på. Men är det någon som testat den ? Eller har något annat förslag på en lätt 2-liters thermos ?
 
Personligen skulle jag välja två enliters istället. Inbillar mig att det håller värmen bättre.
Oj, min spontana reaktion hade varit det motsatta, dvs. mer värme med mindre kontaktyta utåt ju större termos. Men jag är inte någon fysiker, utan det är mer ryggmärgsreflektion, finns säkert bättre skickade här att reda ut det.
 
Oj, min spontana reaktion hade varit det motsatta, dvs. mer värme med mindre kontaktyta utåt ju större termos. Men jag är inte någon fysiker, utan det är mer ryggmärgsreflektion, finns säkert bättre skickade här att reda ut det.

Det stämmer nog, den på 1,2 l är specad att den håller värmen i 24 h medans den på 2 liter i hela 36h.
Men sedan så är det ju så att har man två stycken så är det ju en som får vara helt stängd mycket längre.
 
Oj, min spontana reaktion hade varit det motsatta, dvs. mer värme med mindre kontaktyta utåt ju större termos. Men jag är inte någon fysiker, utan det är mer ryggmärgsreflektion, finns säkert bättre skickade här att reda ut det.

Jo tills man börjar använda den och lättar på korken...

Det är iaf min erfarenhet av termosar att de tappar värmen ganska snabbt när man väl börjar använda dem.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...