Sellpy varning

Till alla er som stundtals handlar utrustning på Tradera, Se upp med
säljaren Sellpy. För att kunna betala det du köpt på tradera måste du registrera dig på Sellpys egen hemsida. För mig är det första gången jag råkat ut för något sådant. Och jag förstår inte att Tradera själva accepterar detta. Förutom att jag betvivlar att sellpy lagt ner många kronor på nätsäkerhet, dom har fått en anmärkning från KO vad gäller spamming, så är ju detta en form av parasitering. Har dom många träffar på sin hemsida så kan dom börja ta in reklamintäkter. Nästa sak är att vem som helst kan ju använda detta som medlemsvärvning till ungefär vad som helst. Det är bara att skriva registreringsavtalen som man vill och sen börja sälja saker till ett pris man inte kan motstå, och vips har man en massa medlemar.
I mitt fall nu så innebär det att trots att jag vill och har kommunicerat med dom och bett att få nån sorts bankgiro/kontonummer så icke. Så jag ropar in ett objekt, försöker betala, får inte(om inte) och...
Ibland blir man trött.
 
Ja, jättevarning för det där stället!

Jag råkade ut för detta strax före jul, när jag intet ont anade bjöd bäst på ett Manfrottostativ till kameran - blev RIKTIGT upprörd på de där fasonerna som Sellpy först då (när allt var klart och jag ville betala) visade sig kräva.

Då jag inte ville riskera mitt Traderabetyg (och jag ville verkligen ha ett sånt där kamerastativ) så registrerade jag mig och betalade - SAMT skrev ett riktigt upprört mejl till kundtjänstadressen hos Sellpy där jag krävde att bli fullständigt raderad från alla deras datorer så snart transaktionen var fullbordad!
Fick ett rätt snorkigt svar från en Clara som påstod: "Beklagar att du känner såhär, vi måste tyvärr kunna koppla din betalning till just ditt köp då vi har en stor butik."
Va, det är något alla normala Traderasäljare, inkl företag, klarar av enkelt med Traderas normala rutiner! Jag blev ännu upprördare av en sån tunn förklaring - och under tiden började det drälla in SPAM-mejl från Sellpy (som det kanske inte har slutat med än verkar det som).
När stativet var här så skrev jag ytterligare ett uppföljande mejl till Clara på Sellpy med krav på att bli fullständigt och totalt raderad - på vilket svaret blev: "Jag ska be vår IT-avdelning ta bort din mejladress och dina uppgifter ur vårt system." Något de tydligen inte gjort förrän nu efter nyår... (Om de nu har gjort det?)

Aldrig någonsin kommer jag att lägga bud på något som har Sellpy som säljare - och jag rekommenderar alla andra att hålla sig långt ifrån dem också, så länge de inte använder normal Tradera-hantering av betalning!

Varför Tradera inte sparkar ut dem begriper jag inte, men de kanske kör med kickbacks och provision? Money rules...
 
Jag undrar om tradera som ägs av ebay, typ, är medveten om att dom gör så här? Ingen annan på ebay gör så här, av föklarliga skäl, så jag gissar att Traderfolket inte har koll på läget. Eller inte tänkt tanken helt igenom.
 
Finns det ingen på Tradera som kan ta tag i detta? Har inte Tradera någon typ av kundservice ni kan kontakta? (Handlar inte själv på Tradera)

Mvh troswe
 
Sökte upp en slumpmässig sellpy-auktion och där står det i beskrivningen följande text

Betalning:
Betalning sker med kort eller bankgiro på vår hemsida. För att kunna betala behöver du ha ett konto hos Sellpy. Instruktioner om hur detta går till skickas ut inom 2h från det att auktionen avslutats. Efter avslutad auktion ska varan betalas omgående, dock senast inom 3 dagar. Obetalade auktioner kommer annulleras och varorna att säljas igen. Upprepade obetalade auktioner kommer leda till att ni inte längre kommer kunna handla från oss på Tradera.

Kanske nått nytt de börjat med, men nu framgår det ju. Jag skulle dock inte bjuda , men det framgår.
 
Ja, det står numera.
Men den i textstycket inlindade meningen "För att kunna betala behöver du ha ett konto hos Sellpy." är nog inte speciellt klargörande för den som är förstagångare bland deras presumtiva butikskunder. Och att de sedan tänker utnyttja den uppgivna e-postadressen (ett tvingande villkor i registreringsproceduren) för att sända reklam och tips om varor framgår ännu sämre...
 
Jag köper också en del på Tradera. Sånt här är bra att veta, tack för informationen! Ska nog undvika Sellpy........
 
Finns det ingen på Tradera som kan ta tag i detta? Har inte Tradera någon typ av kundservice ni kan kontakta? (Handlar inte själv på Tradera)

Mvh troswe

Jag har 'anmält till granskning' men jag gissar att det inte finns någon mottagare i andra ändan. Har aldrig hört att någon fått någon respons därifrån. Det blir till att ringa så fort jag får en ledig stund dagtid.
 
Nu har jag pratat med Tradera och människan jag pratade verkade vettig. Nu får vi se om det händer nånting. Sellpy å andra sidan
har skickat mail och påminner mig om att betala. Personal är dyrt, bättre att automatisera. Suck.
 
Jag har tittat lite på Sellpy, både på deras hemsida och på Tradera, och intrycket jag får är att Sellpy och Tradera har något form av partnerskap. Därmed kan det vara så illa att Sellpy har Traderas medgivande (tyst eller uttalat) att agera som de gör. Jag kan dock ha fel.


----------


Jag har köpt en hel del saker på nätet, och den största besvikelsen hittills är när jag köpte en biljett till en svensk artist som skulle spela i orten där jag bor. Man var tvungen att registrera ett konto hos biljettmäklaren, vilket jag inte ser som så konstigt. Men inom två veckor av att jag registrerade mitt konto där började det drälla in spam från ett helt annat företag, som gjorde reklam för sina arrangemang med samma artist, och andra artister också. Den enda gemensamma nämnaren jag har hittat mellan biljettmäklaren och spammaren är artisten jag ville lyssna till...

Och bara för att göra det värre så innehöll varje email jag fick från spammaren en länk längst ner, med text i stil med "Avprenumerera från vårt nyhetsbrev". När de första två spamen kommit in använde jag länken, men fortfarande tre månader (!!) senare kom det skit från dem. I och för sig måttliga ett email i månaden, ungefär, men jag tycker det skall gå att avprenumerera på sekunder.
 
Jag gissar att Sellpy knappast investerat många kronor i internetsäkerhet. Det är sannolikt bara pengarna som är intressant.
Man brydde sig inte ens om att kommentera anmälningen som kommit till KO, vilket KO såg allvarligt på.
Jo, om jag förstod människan rätt så har sellpy nåt avtal med tradera. Men vilken mindre begåvad, eller mindre tänkande tradera representant skriver ett sådant avtal? Nu finns det fler säljare på samma tema på tradera, så varför inte dom också? varför inte alla?
Och varför har inte ebay några sådana avtal överhuvudtaget?
Som privatperson blir det ju rena träsket om man måste registrera sig på en ny hemsida varannan gång man köper nåt på tradera.
Så varför, i det här fallet, säljer inte sellpy sina saker själva på sin egen hemsida när man ändå måste betala på deras hemsida?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...