Vi som använder HB Unna för och nackdelar

Hej!
finns det fler än jag som använder Hilleberg Unna som tält året om eller?
Vad är era för- och nackdelar?

Dom fördelarna med tältet är att den är lätt att sätta upp och tar liten plats i ryggan och att öppningen är stor.

Nackdelen för mig är att min ramryggsäck få bli som kudde i tältet och att de kan repa golvet.
 
Hej "Såg"!

Har precis som dig ett HB Unna.
Fördelen med Unna är att det är ett litet, lätt, självstagande tält med bra takhöjd och utrymme i innertältet.
Den stora öppningen gör att det går att vika upp hela långsidan och ha en öppen sidan när det är bra väder och inga mygg.

Nackdelen är den obefintliga absiden som rymmer regnkläder och stövlar, inte mycket mer än så. Är det dåligt väder kör jag gasköket i innertältet, det funkar. Det stora nackdelen ligger dock i att när det regnar, och du öppnar tältet, så rinner vattnet rakt in i innertältet.

Använder det endast som vår-sommar- och hösttält. Skulle inte rekommendera det som vintertält på fjället.Har ett HB Staika till det ändamålet.
Som tält är det väldigt mångsidigt då det går att använda som bivack/ självstagande tarp utan innertält.

Skulle jag däremot köpa ett tält för åretruntbruk skulle det blivit ett Nallo eller Nallo GT.
 
Unna

Hej på er !
Jag har testat ett HB Unna under mars - slutet Aug. i år 2015 i alla väder och är grymt nöjd...det som gäller är att vara flexibel ´hur du gör med innertältet i olika väder dåligt väder = lossa innertältets främre del ...kanon ..bra väder öppna yttertältet helt ! Jag är ännu på totalen mycket nöjd, men jag har ännu inte haft en vecka eller längre kallt "slagregn"...vilket då kan va jvlgt med vilket tält som helst..
 

Bilagor

  • DSC_0001.jpg
    DSC_0001.jpg
    55.4 KB · Visningar: 4,979
Unna är ett fantastiskt lyxigt tält för en person. Nackdelen är att det väger lite mer och inte har någon absid att tala om, men så länge man är ensam får ju allt plats inne i tältet.
 
En nackdel är att öppningen till innertältet bara har myggnät på övre tredjedelen. Dvs ingen utsikt om man vill ha det myggfritt på sommaren.
 
jag står i valet och kvalet mellan unna eller den framtida niak. som jag ser det har unna två nackdelar, vikten och bristen på absid. vikten kan jag stå ut med men bristen på absid gör mig tveksam. har ni upplevt hällregn i flera dagar med unna? funkar det med blöta kläder?

niak kommer att bli lättare och ha absid, men priset kommer att bli för högt känns det som.
 
jag står i valet och kvalet mellan unna eller den framtida niak. som jag ser det har unna två nackdelar, vikten och bristen på absid. vikten kan jag stå ut med men bristen på absid gör mig tveksam. har ni upplevt hällregn i flera dagar med unna? funkar det med blöta kläder?

niak kommer att bli lättare och ha absid, men priset kommer att bli för högt känns det som.

Jag har bara haft mitt Unna i ett år och haft mestadels tur med vädret. Första veckan i juli i år när det var 20-25 grader och strålande sol i Jämtland var mitt problem snarare att det inte funkade i värmen p.g.a. innertältet ser ut som det gör. När det regnade resten av juli använde vi ett Keron. Ska till fjälls igen om en vecka och då blir det nog Unna och då är vi dessutom två så det blir intressant.

I helgen som var testade jag att låta yttertältet vara helt öppet p.g.a. värmen men då blev innertältets dörr (som jag låg emot eftersom vi var två) genomvåt av dagg ;-)
 
jag står i valet och kvalet mellan unna eller den framtida niak. som jag ser det har unna två nackdelar, vikten och bristen på absid. vikten kan jag stå ut med men bristen på absid gör mig tveksam. har ni upplevt hällregn i flera dagar med unna? funkar det med blöta kläder?

niak kommer att bli lättare och ha absid, men priset kommer att bli för högt känns det som.

Ett Unna med absid blir väl ett Soulo?! Borde vara ett bra alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
avslutmedlemskap0904 Unna med tre tältstänger Bo och sova 4
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
username2 Unna eller Soulo Bo och sova 25
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
utsida Unna + ljus av nå slag..? Allmänna tips! Bo och sova 4
andy69 Ventilation på HB Unna..? Bo och sova 2
Sarvi HB Unna + innertält i myggnät? Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
franzjosef Hilleberg Unna - långt nok for långa folk Bo och sova 7
Knut2 Hilleberg Unna vs Mountain Hardwear Skyledge Bo och sova 1
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
jjjjy66 Unna mig ett Hilleberg? Bo och sova 14
Se hit alla UNNA-ägare.. Bo och sova 2
Ringnes Unna Bo och sova 2
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Nya Unna!!! Bo och sova 1
Unna eller Akto? Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Teknikern Fördelar - nackdelar med era tält. Bo och sova 15
avslutat080903 Hilleberg Keron 3 GT, nackdelar? Bo och sova 12
Eberg Nackdelar med fyrsasongstalt? Marmot Odyssey? Bo och sova 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...