Sporken smälter

Jag har nu lyckats förstöra två sporkar som jag använt vid stekning i stekpannan på köket. Taggarna på gafflen som jag använt smälter och böjer sig. Vad använder ni, har funderat på att modda något verktyg i sån där svart plast som man avänder hemma i köket. Håller IKEA´s barnköks utrustning värme lika bra som dom riktiga? Någon som testat detta?
 
Du vill ju antagligen inte använda metall för att undvika att skada. Jag tog min vanliga stekspade hemma (i svart plast), kapade av handtaget så det blev kortare och så kapade jag den lite på bredden också så den tog mindre plats och passade fint i min stekpanna.
 
Som stekspade (de få gångerna jag släpar med mig en sådan) använder jag en i plast från Ikea barn (som andersmossig länkar till).
I grytan rör jag med minsta storleken av plastslev från Rosti Mepal, ca 20 cm lång och väger 20g (gjord i melaninplast som tål värme och är hållbart). Sleven är även lite planare i nederkant vilket är bra för att hålla botten i grytan ren och undvika fastbränning. Funkar givetvis även att äta med:
https://www.cervera.se/produkt/grytsked-19-cm

Äter gör vi med titaniumsporkar från SnowPeak.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0392/0497/products/SCT-004_uncolored_1024x1024.jpg?v=1477431158
 
Den här fungerar bra som stekspade också - till skillnad från LmF's original
som är alldeles för rundad i sin framkant på skeden. Och dessutom, också
till skillnad från LmF's spork, så finns den i rostfritt stål - förutom i titan. Det
är klart billigare med SS än med Ti men lika outslitligt och värmetåligt...

Jag har SS-sporkar i bilarna och Ti i ryggsäckarna...
 
Tack för alla tips :)
Ja det var dom från IKEA jag menade, men är det "leksaksplast" eller tål dom värme som dom riktiga?

Såg just detta Bra att veta:
Rekommenderas från 3 år.
Detta är en leksak och kan inte användas vid matlagning.
Fast det är samma bisfenolfria amidplast i dem, som i IKEA:s vuxenredskap. Det står i produktbeskrivningen, men jag frågade uttryckligen och fick det bekräftat.
Anledningen till disclaimern är ökad risk för brännskador, om barn leker matlagning "på riktigt" med de korta skaften. Möjligen också ökad deformationsrisk vid riktigt höga temperaturer p g a den mindre godstjockleken, men det är min privata hypotes. Jag har inte använt grejerna IRL, men vad jag fattar så finns det andra forummedlemmar som gjort.
 
Jag modifierade en stekspade så att trangiahandtaget kan användas till den. Inte för att vikten spelar så stor roll på det lilla hantaget men skönt när den kan packas ner i köket. Nu har den en sidoprofil som mest motsvarar ett liggande L. Dock inget jag tar med vid lättpacknig, men på cykelturer är det trevligt. Också bra till att bre smörgåsar med.
 
Jag modifierade en stekspade så att trangiahandtaget kan användas till den. Inte för att vikten spelar så stor roll på det lilla hantaget men skönt när den kan packas ner i köket. Nu har den en sidoprofil som mest motsvarar ett liggande L. Dock inget jag tar med vid lättpacknig, men på cykelturer är det trevligt. Också bra till att bre smörgåsar med.

Kul ide!!!! Har du bild på din kreation?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...