Första försöket med UV-foto

Hejsan

Jag har nyligen återvänt från St Lucia där jag tog mina första stapplande steg in i undervattenfotograferingens värld. Just nu känns det i ärlighetens namn inte som jag har någon större koll på vad jag håller på med :) men jag skapade en enkel blog där jag lagt upp några foton och filmer jag tog under resan och jag skulle uppskatta lite synpunkter och tips på förbättringar så att jag kan bli bättre. Jag är som sagt helt ny på detta området och inte väldigt van som dykare heller.
Bilderna hittar ni på http://www.divingiguana.com/

Jag had en Sea&Sea DX-GE5 med blixten Sea&Sea YS-Q2. Jag fick tips om att använda "Underwater" plugin (eller vad de nu kallar actions på svenska) till Photoshop Elements för att bättre fixa till den saknade röda färgen och det förbättrade en hel del av bilderna.

/Marcus
 
Ska jag säga något konkret så är det mycket fågelperspektivbilder. Ner i nivå med motiven!

Försök hitta någon bok eller webbaserad motsvarighet som behandlar bildkomposition.

Läs in dig lite på vad "Vitbalansering" handlar om.

Studiehäftet "Digitalt undervattensfoto" kan du beställa från SSDF. Det är riktigt bra tycker jag.

Kolla in fotosidan.se och gruppen för undervattensfoto. Där kan du få kommentarer från de bästa vi har i sverige på undervattensfotosidan.

Lycka till!
Peter P.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...