Hämta upp förlorad bojkätting

Hej, jag bor i Ydre i södra Östergötland. Vem kan hjälpa mig att hyra ut våt/torrdräkt för upphämtning av bojkätting på ca 3meters djup, orsakad av våldsam islossning? Eller kanske vore road av att göra det själv mot rimlig ersättning?
 
Rent juridisk så får inte "vem som helst" göra jobbet, vanligt dykcert räcker inte.
Nu när det var sagt och jag har ryggen fri... :)
Hur exakt position har du på bojstenen? "Där ungefär ut i den riktningen liksom" duger inte mycket till, sikten är dålig i svenska vatten och insjöar brukar höra till de sämre i det avseendet. Vad är det för bottentyp där bojstenen ligger? I dy och löst sediment så sjunker såväl stenen som kättingen ner och blir omöjlig att hitta. Därmed inte sagt att det behöver vara omöjligt, men tro inte att det är gjort på tio minuter.
Jag rekommenderar att göra ett cirkelsök, försök att ha en så exakt position som möjligt och släpp ned ett ankare där. I ankaret fäster man sedan en lina på rulle, drar ut max en meter (mindre om sikten så kräver) och simmar ett varv, sedan ökar man på med samma längd på linan och simmar ytterligare ett varv, och så håller man på tills man hittar det man söker eller måste avbryta. Du kommer även att behöva någon form av referenspunkt för när varvet är slut, lämpligen ett till ankare med en liten dunk fäst i sig med en kort bit lina, som då flyttas ut till någon decimeter ifrån linans räckvidd.
Det närmsta dyksällskapet borde du hitta i Linköping om jag inte har helt fel. Linköpings Divecenter och Linköpings Sportdykarklubb. De sistnämnda är en ideell förening och jag tror att de har våtdräkter för uthyrning till överkomliga priser, de förstnämnda är ett kommersiellt företag och jag är osäker på om de (av lönsamhetsskäl) har våtdräkter för uthyrning.
Lycka till!
 
Tack för visat intresse Tompa. Kättingen ifråga rör sig om en ändlös slinga grov sådan, som löper genom en rostfri ögla ingjuten i ett cementkar i storlek trekammarbrunn fylld med sten, vilken lätt torde kunna noteras. Problemet är f.n. kallt vatten, kättingens tyngd(dimensionerad för 20 tons tonnage i storm) och assistans från båt ovan. Kättingen var inför isläggningen ytterligare belastad så att en boj höll den under isen, vilket fungerad under ett stort antal år, men troligen punkterats av grov isvall i samband med islossningen.
 
Som nämnts måste man vara professionell tungdykare för att åta sig bärgningsuppdrag. Faktum är att man på vanligt dykcert inte får åta sig uppdrag att ens fotografera kättingen. Problemet ligger som jag förstår det i att om man ger ett uppdrag, hur mycket kompisar emellan det är, räknas det som yrkesdykning.

Dock finns det metoder att kringgå sådana regler. Det är ju inte förbjudet att nöjesdyka på en plats där andra tappat saker. Oj, titta här ligger en båtmotor, kätting eller vad man nu råkar hitta. Detta får ju dykaren givetvis hämta upp. Och se där på stranden råkar det stå en person som är beredd att köpa dykarens nyss gjorda fynd. En dykare kan ju knyta fast ett rep i en kätting han hittade på botten, för att ha en boj. En annan person kan höra om det och dra i snöret tills kättingen kommer upp. När det gäller att ta sig förbi paragrafer finns det gott om kreativitet.

Med detta sagt, är det inte helt ofarligt att bärga saker. Om någon ligger i vattnet med tunga saker ovanför sig kan otäcka saker hända om rep brister, knutar släpper eller luftblåsor punkterar. Man kan även klämma sig eller fastna i rep och linor. Så även om du själv eller någon du känner skulle kunna ta sig ner till kättingen, är ni såpass säkra dykare att ni har koll på läget? Om inte, hyr in kompetensen. Onödigt att bli skadad för att spara någon tusenlapp. Men vet man vad man gör är det inte så svårt att dyka ner ett par meter och knyta ett blårep i en kätting, få upp alla ur vattnet och dra upp den. Var två i vattnet och ta med var sin kniv.
 
Bra att ni säger om sådana jobb.
Jag gjorde ett exakt lika jobb som han vill ha utfört. Men som sagt hitta en kätting på botten och vill sätta en knut på för att kringgå bestämmelser.
Lyfta med en murarhink (så kallat rulle), den gröna hinken fäste jag på ändan av kättingen och med andra steget släppa luft i rullen för att lyfta på detta sättet.

Men olyckan kan vara så lätt framme. Jag klämde handen mellan länkarna under lyftet och fick dra av fingret för att komma upp med livet i behåll. Benet på mittfinger gick av och fick opereras.
Så undervattensjobb gör jag inte om, så lätt att det går fel.
Denna kätting låg på 9m djup, och mycket dumt att utsätta sig för fara med lätt dykarutrustning.

Var försiktig.
 
All verksamhet förutsätter rätt kunnskap, verktyg och OPMODUS. Att lyfta tungt från botten kan innebära risker som amatörer inte förutser. En kamrat till mig fiskade upp en dyrbar hagelbössa från botten, vad förloraren inte sa var at den var laddad. Vatten leder ljud 7000x bättre än luft. Som tur var slapp han utsättas för det ljudet under vattnet. Men bössan gick av när den brutit ytan, ingen blev träffad. Men uppgiften var görenkel hitta ett dyrbart hagelgevär på 5 m djup. Ingen godshantering är görenkel, vare sig i vatten eller på land.
go tur
 
En stark magnet i en lina

kan användas från ytan i liknande fall liksom en dragg. Hur lång är kättingen i förhållande till vattendjupet?

Kättingen kan isen ha knäckt i samband med islossningen. Tänk dig att isen med kättingen infrusen drivit iväg. Isflaket kan ha vägt hundratals eller tusentals ton.

Kanske klokt att passa på att byta ut kättingen? I så fall kan en dykare eventuellt förbereda genom en repslinga genom bojsänket.

Det förhållandet att kättingen belastats ytterligare gör mig lite orolig. Ta varningarna du fått ovan på allvar.

På båtklubbar har de ibland specialbåtar för att flytta bojstenar. En sån båt kan du eventuellt ha nytta av för att hantera kättingen och sänket (men kanppast lyfta hela betongklumpen) från ytan.

Thure
 
Man måste använda insidan av huvudet, gör man det och inte spelar "balla-Allan som fixar allt skitlätt" utan tänker efter före så finns det inget i en sån enkel operation som att hämta upp eller byta en bojkätting som ens kan gå fel. Det finns några tumregler man bör följa, det viktigaste är att inte trassla in kroppsdelar i sånt som riskerar att bli spänt av en eller annan anledning, precis som Yoka lyckades med.

Årets bärgningsuppdrag så här långt är sjödränkta aspar, gigantiska träd som är bäverfällda ur ett vattenfyllt dagbrott med lätt utrustning och lyftsäckarna består av gigantiska traktorslangar, jag har bärgat det mesta med lätt utrustning så snacket om tungdykeriets måste är just bara,,,,,,,,,snack. Dessutom har jag både byggt kajer, sänkt stenkistor, inspekterat undervattensanläggningar och servat både det ena och det andra med enbart lätt utrustning eller bantam med ytluftförsörjning, trots att jag aldrig haft nåt cert, och jag har dykt MYCKET och även åt stora aktörer. Allt handlar om riskbedömning, och att tänka efter före, Mr Murphy kan dyka han också.
 
Ok, att försöka ta upp kättingen med en luftsäck tycker jag också låter lite onödigt riskfyllt (och väl komplicerat), men om det bara handlar om att dyka ner och fästa ett rep i kättingen har jag svårt att se hur man misslyckas alltför grovt. Det är väl bara att ha vett att inte börja dra i repet förrän dykaren är vid ytan/i båten igen.

Nackdelen med att bara hyra våtdräkt/torrdräkt är dock att de har rätt bra flytkraft i sig själva. Man får jobba på rätt bra för att ens ta sig från ytan med endast våtdräkten på. Kort sagt behöver man minst tyngder, och helst en andningsapparat också. Hade det inte varit för temperaturen hade jag nog tyckt att det lämpligaste sättet att lösa problemet var med ett par simglasögon och en repslinga.
 
Simglasögon är direkt farliga då de inte kan tryckutjämnas!! Redan på tre meters djup så kan skador uppstå på ögonen, så använd alltid en mask som kan tryckutjämnas.
Hyr man våtdräkt i Sverige skulle det förvåna mig om det inte går att ordna med vikbälte med, förmodligen så ingår det i hyran på de flesta ställen.
 
Ge dig, jag har dykt på fyra meter med simglasögon utan några som helst problem. Sen är det som vanligt upp till den enskilde att ha vett att vända innan man lyckas göra åverkan på sig själv.

Mask använder jag med lufttuber och annan parafernalia, personligen kommer jag dock inte djupare på ett andetag än att simglasögon duger.
 
Hmm kände att jag blev väl oartig där i mitt förra inlägg, ursäkta mig. Bara lite less på att fan ska målas på väggen och mer utrustning handlas vid minsta potentiella problem... ;)

För att diskutera saken lite mer sakligt... Ja, det är en dålig idé att använda simglasögon på större djup, vad som är ett större djup är sannolikt någorlunda beroende på individen, men snackar vi 3 meter (vilket vi gör i den här frågan) så tvivlar jag att någon person i normalkondition lyckas drabbas av värre än mörka ringar runt ögonen.

Personligen tycker jag också att det är trevligare att använda simglasögon än mask när jag dyker utan annan utrustning, framförallt eftersom jag vill kunna dra in luft genom både näsa och mun när jag kommer tillbaks till ytan och tycker det är en smula otrevligt att ha något som blockerar mina luftvägar i det läget. Dessutom tar jag mig knappast under en 4-5 meter, och på så små djup har aldrig mina ögon klagat ens en gång (mina öron tenderar dock att ha åsikter ;)). Har inte heller hört talat om nån annan som fått problem på så grunt vatten. Börjar vi tala om *bra* fridykare så är såklart situationen en helt annan :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hajpojken Vill någon hämta min telefon från botten? (centrala stockholm) Dykning 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...