Var köra draghund?

Hej!

Har en irländsk setterhanne på 3 år som jag kör en
del drag med. Oftast i Orsa-grönklitt som har ett
fint 5km spår och även i Trysil.
(Norge är ju föredömligt för draghund. Tillåtet att
köra nästan överallt och inga skotrar som stör)

Nu undrar jag om någon har några fler bra tips på skidanläggningar eller liknande i t.ex mellansverige som har speciella draghundsspår?
Vet någon hur det är i Säfsen t.ex?
Kanske finns det något uppåt Bollnäs, Järvsö?

Åker man i vanliga spår här i Uppland så blir ju folk galna!!
Det vore ju perfekt om man kunde sammanställa någon sorts lista med ställen som tillåter att man kör med hund

Tacksam för tips.
 
I Högbo utanför Sandviken finns det spår som är öppna vissa dagar för skidåkning med hund. Hemlingby i Gävle frågade jag förra vintern och det var tillåtet att åka skidor med hund där.
 
Koppången

Hej!

Om du anda ar i Orsa sa ak upp till koppangen, det vackraste stallet pa jorden!!!! 4 mil norr om Orsa.

SPHK (svenska polarhundklubben) har en stuga dar och det finns oftast uppdragna spar, lite smala for skating men jag brukar kunna sejta anda! Sparen ar 6, 12, 16 km i vacker myrterrang, skotrar forbjudna da det ar ett naturreservat.

Det gar bra att bo i stugan mot avgift men du ar inte tillaten att ha hund i den.
Info: http://gavledala.sphk.se/ Koppången, sparen brukar vara battre an pa bilden....
 
Vad som ploppar upp i huvudet direkt..

I Bjursås finns ett pulka-spår där man för dra runt på andra saker än bara löparskidor (småbarn, hundar, turskidor osv) Har för mig att det är 5 km.

I Åre Björnen är det tillåtet att köra hund i skate-spåret. Alla spår (3, 5, 10 och 15) består av ett fräst spår till vänster och skatespår till höger.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...