Stort knivintresse - välj din favoritkniv

SVAR

1. Vilken kniv använder du till vardags?
Svar:Mora 2000 (Billig men jäkligt bra.)

2. Vilken kniv använder du där ute?
Svar:Mora 2000/Gerber T3 tool(är ju en kniv på den)

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Svar:Har inte knivat så rackarns mycket utomlands.
Men det är Moran där med som gäller.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Svar:Victorinox kockknivar. Mestadels 28 cm.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Svar:EKA:s Nordic H8 + R8. Har en Swede 88 som
fläsk och "karvaköttkniv" och stålet håller länge
och när en slipning behövs är den lättslipad.
Varför jag inte vill ha en dyrare kniv är enkelt.
Jag använder dem.
 
dePaul; sa:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
1. Avgjort en noname-kökskniv som morsan tog över när Folkets Hus i Kiruna bytte lokal på 60-talet. Går att få rejält vass, ligger bra i handen. Utanför köket blir det min Leatherman Micra, den har varit med om mycket...

2. Eftersom jag bröt spetsen av min M2000 så är det numera min (fd) sambos Mora Clipper. När hon flyttat ut tänkte jag skaffa en WM1, eller göra en kniv själv.

3. Den jag får låna, oftast en Opinel faktiskt eller en exporterad Frost (är mest i Danmark).

4. Se 1. Fast, favvokniven är en liten Global.

5. Mora Clipper. Enda felet är att den är ful som stryk, men den
-Går att få hyfsat vass
-Tål att spänta och klyva mindre ved med (slå på bladet)
-Har bra grepp även med kalla/hala händer
-Har bra rundning på eggen så den både kan snida trä och öppna en fisk.
-Kostar så lite att man kan skaffa fem st och lägga en i varje bil/stuga/ryggsäck/fiskeväst/båt/whatnot.

Men som sagt så passar olika eggverktyg för olika tillfällen. En mindre kniv som jag kan ha med överallt är också bra, och sannolikt den som skulle komma att användas i flest situationer. En superkniv som kostar 2000:- är inte heller så aktuell, för den skulle jag aldrig våga ta med ut. Till fjällvandring brukar ett skalpellblad räcka. Den bästa kniven är den som jag har med mig.
 
Knivbruk

I skogen o ute: En egentillverkad skönhet, 10 cm blad med råytan kvar (finsk knivsmed), skaft i masur och älghorn. Mest för att kolla styrkan och att tillverkningstekniken håller.

I köket: det som är rent! Tittade just efter där finns nån Hackman, Richardsson samt några okända märken till.

utomlands: En lite Chamaco med 5 centimeters blad för akuta ärenden. Tror inte tullen blir för sur om de hittar den heller.

När jag åker tunnelbana: en stor jääfla jaktkniv med 40 centimete..... nä jag skojar.

Drömkniven får bli något från mästarna i norr (tex Sunna eller Jonny Nilsson, fällman etc.

Ha dé och akta fingrarna!
 
dePaul; sa:
]
Några intressanta svar där Mikael. Kukrin?? Inte så vanligt...


...Mora?? Hm...
Jag kommenterar gärna.

Varför M2000 i köket?
Ja, inte för att det är min drömkockkniv men jag har nästan alltid behov av en nätt och vass kniv för att skära frukt, öppna påsar, dela en tomat mm.
Och Moran är alltid inom räckhåll (jo, jag går med kniv hemma) så den används helt enkelt...

Cold Steel Kukrin.
I en annan tråd önskade jag tips om en kniv för att röja vass och kapa grenar. Det blev till slut en Kukri...
Känns också bra att kunna köra en Mick Dundee ”that´s not a knife, this is a...” om man möter en ungdomsbrottsling här i lödde.

Självklart har jag fler knivar jag använder, Mora Clipper (med orange plast) är en annan favorit.
Det var häftigt när jag på MAS (stora sjukhuset för er som inte bott i Malmö) och på toaletten upptäckte hur den lyste i knarkljuset. Det blå ljuset ni vet.
Varför drog jag kniv på dass? Jag fick inte upp en euroshopperchokladkaka jag behövde. Tack för tipset om chokladen från en gammal tråd Paul.
 
Av alla knivar jag haft är det en jag känner att jag saknar. Det är min svarta Aitor oso Negro.
(Jag hade den helsvarta, inte grönt grepp.)
102-aitor46.jpg

Tanklös som jag var så hade jag den i bältet när jag gick in på en pub eller vad nu stället var. Joes Garage i Bodö Noge. Det slutade med att Politin kom och ville ha min kniv :) Den såg jag aldrig mer.

6. Vilken kniv saknar du:

/Patrik
 
I skogen har jag en lite turistig kniv som jag fått någongång. Faktiskt ingen aning om tillverkaren. Typ tio cm blad som ser ut att vara handsmitt och ett smalt, flärdfritt men skönt träskaft.
På fjället eller på resa (och alltsomoftast i skogen också) följer en viktorionox-fällkniv med.

I köket använder jag mest en 25 cm kockkniv från Anders Petter och en förskärare i samma längd från victorinox.
Anders Petter ligger bättre i min hand, men victorinoxen blir vassare.

Drömkniven...

Det vore väl om jag gjorde ett nytt försök att göra mig en egen kniv och lyckades bättre än sist.
 
Jag kommer att kommentera era inlägg ett och ett. Har lite att göra ikväll men återkommer.

En liten kommentar har jag dock till det sista inlägget. Anders Petter gör verkligen bra kockknivar men om man inte omprofilerar (nu är han där igen tänker ni) eggen så får man inte ut det bästa ur den här superba kniven.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Svar: Spyderco Dragonfly (tandad egg) eller SOG Tomcat

2. Vilken kniv använder du där ute?
Svar: Egentillverkad med WM1-blad alrotsskaft

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Svar: inte alls

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Svar: Global, tre storlekar

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Svar: Ny egentillverkad.

~Paul~
 
dePaul; sa:
En liten kommentar har jag dock till det sista inlägget. Anders Petter gör verkligen bra kockknivar men om man inte omprofilerar (nu är han där igen tänker ni) eggen så får man inte ut det bästa ur den här superba kniven.

~Paul~

Wow, här får man med beröm godkänt för sitt knivinnehav från utsidans leg. MesserWisser. Jag lovar att hacka löken med mer vördnad hädanefter.

mmm, en vacker dag kaske jag låter någon slipa om den. Kan du utveckla det där om omprofilering?

Nu är jag inte så kräsen som Paul när det gäller skärpan. Bara köksknivarna skär genom tomat (eller snarare paprika, det är svårare) utan att slinta och utan att jag behöver lägga någon kraft bakom så är jag nöjd.
Ett vanligt gotlandsbryne håller lätt knivarna i det skicket.
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
En Victorinox Huntsman (?)jag köpte som 15 åring eller en Spyderco Delica ligger i väskan.

2. Vilken kniv använder du där ute?
I skogen oftast Fällkniven F1, till fjälls en SOG Paratool

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Beror ju helt på vart jag är - förmodligen min Victorinox på en vanlig turistresa, den har ju både korkskruv och öppnare *ler*

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Global 20cm kockkniv och IKEAs allra billigaste sågtandade skräpkniv från 1992.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
En riktigt fin samekniv, men det är väl inte en kniv utan ett konstverk?

Uffe
 
jag vet inte hur vass en kniv skall bli med oprofilering, jag har haft mina globalknivar i runt 8år, det enda krav jag har är att den skall klyva en tomat utan genom att dra den längst bak i handtaget och tomaten delas av knivens egenvikt..
 
dePaul; sa:
.... Anders Petter gör verkligen bra kockknivar men om man inte omprofilerar (nu är han där igen tänker ni) eggen så får man inte ut det bästa ur den här superba kniven.

~Paul~

Håller med om backaryden. Måste vara en vinnare i prestanda/pris. Jag har en sådan filédito som jag fixat till bladet på.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...