Flugbindning.

Sunrisestäden säljs i varenda butik, till och med din Jacobsbergsbutik.

Men som sagt, köp inte någon av de billigaste, av detta märke.

/Björn
 
Krokögla

Jag vet inte vitsen/tanken med dessa upp/nedvinklade varianter, men kolla denna site, så får du lite klämm på det hela.
http://www.mustad.no/

En av våra experter, tar väl av sig skidorna snart och kan ge en förklaring.

/Björn
 
Åhhhh....

jag som precis skulle iväg och pumpa puder...eller nja..har precis kommit hem från Universitetets skid-yra, var ganska intressant.

Nåväl, jag tackar för förtroendet, och ska försöka att ge en förklaring. Traditionellt så har Downeye-krokar brukats till våtflugor/Nymfer/Streamers mao flugor som vistas under ytan, Upeye-krokar har däremot använts till Torrflugor (och i viss mån flymfer).

Om jag nu inte tar/har helt fel så har det med hur man ville styra flugan i vattnet. Ett uppöga skulle vara bättre då det vinklar kroken på torrflugan snett framåt och därmed "belastar" hacklet istället för krokböjen (som skulle innebära att flugan "lägger" sig i stället för att "stå" eller "skejta").

Ett neröga på en våtfluga kommer att vinkla ned krokböjen (där man oftast har flugans stjärt) och på så sätt så kommer flugan att "simma" bättre under vattnet.

Nu är det ju (turligt nog) som så att de flesta krokfabrikanter har även nerögetorrflugekrokar, något som jag uteslutande binder på.

Jag binder mao ALDRIG på uppöge krok, för att flugorna blir så j***a fula eftersom att det inte går att avsluta dem på samma sätt som på en neröge krok.

Sen så finns det ju krokar som har ett "rakt" öga och de är hur bra som helst till Muddlers och annat stort...

Hoppas att det gav nåt!

/Anders B
 
Re: Åhhhh....

brook; sa:
Jag binder mao ALDRIG på uppöge krok, för att flugorna blir så j***a fula eftersom att det inte går att avsluta dem på samma sätt som på en neröge krok.

Hoppas att det gav nåt!

/Anders B

Det är underbart!!

Det är så schönt att det inte bara är funktion som styr oss utan även viljan att stoppa något vackert i flugasken, jag har själv tidigare proklamerat att jag vägrar att binda tubflugor till laxfisket av samma anledning som Anders har till att endast använda nerögekrok..

Personligen så använder jag uppögekrok till större streamers för havsöring samt alltid uppögekrok till mina dubbelkrokade laxflugor.. Jag tycker att som större flugorna blir snygga med uppöga.

För att vara på säkra sidan så tittade jag i kroklådan och insåg snabbt att jag änvänder neröga till allt utom ovanstående...

"Får man ingen fisk så har man i alla fall fiskat med en snygg fluga!!"
 
Sådärja..

nu har jag försökt att samla ihop era goda och kloka råd,och av detta skapa en inköpslista.
Denna inköpslista ska vara vägledande vid helgens butiksbesök.
Resultatet av detta butiksbesök kommer att redovisas detaljerat i denna tråd nu på Söndag kväll.

//Göran
 
Butiksbesöket...

är nu avklarat.Jag har siktat på att börja med att binda E12 och Coachman i olika storlekar vilket troligen syns i listan härunder.

Whitting tuppnacke (liten)1 st.Fly-Rite dubbing 2 olika
No-name påfågelhearl 1 förp. Fly dressing sorterade bröstfjädrar 1 förp. Danvilles 6/0 bindtråd 3 olika färger. RST vax 1 st.Garrison Scott lack klar 1 st.
Mustad R30 stl 12+14+16.

No-name städ som känns förtoendegingivande.
Diverse No-name verkyg.
Detta kostade knappt 1000 kronor efter att rabatten dragits.

Jag har dessutom lånat boken"Från fjäder till fluga"
av Anders Isberg/Rolf Smedman.
Vita vingpennor till Coachmanvingen fick jag av fiskepolaren.

Så nu ska jag försöka komma igång med mitt bindande.
Om någon har kommentarer till det som inköpts så tas dessa tacksamt emot i denna tråd!

Jag kommer säkert ställa frågor av mer praktisk karaktär i fortsättningen med förhoppningen att ni ska vara lika hjäpsamma framöver.

//Göran


[Ändrat av Göran C 2002-12-01 kl 15:42]
 
Re: Butiksbesöket...

Om det inte redan är sagt så säger jag det.. Skaffa dig boken "Flugbindning på mitt sätt" av Lennart Bergqvist. De e 500:- som är väl värda sina pengar.

(önska dig den i Julklapp)
 
Nu har...

jag knåpat ihop ett par E12:eek:r. Dom ser ju inte så snygga ut men när jag testade hållbarheten så verkar det desto bättre. Dom tålde en hel del dragande och slitande innan det började lossna delar från dom.
Det där med skönheten tror jag att man får till med tiden.

Bindtråden jag köpte är märkt 6/0. Detta skall tydligen vara tjockleken på tråden.
Men kan man anse att detta är vettig tråddimension för mina små torrisar?
Den var nämligen misstänkt stark när jag snodde ihop flugorna. Noll trådbrott så att säga...

Patric nämner L Bergqvists bok"Flugbindning på mitt sätt" .
Jo...jag har nog stått i affären och dreglat över den...
En MYCKET trevlig bok som skall införskaffas!!


//Göran
 
du har i alla fall enligt mig en bra prioritering.. E det någon fluga man skall kunna binda i sömnen så ere E12 och klinkan.

:)
 
Diger lista.

Jo,det var en diger lista. Men jag har tänkt att försöka satsa på att försöka få till några flugmodeller riktigt bra i olika storlekar.

Jag var ute ett ärende i tjänsten nu på eftermiddan,då smet jag in till den lokala redskapsnasaren.
Tanken var att försöka se på en tuppnacke i svart.
Men dom har både tuppnackar och tuppsadlar.
Vad är det för skillnad?

Jag kollade även siliconimpegneringsmedel för torrisar.
Dom har något som heter" Dry Fly Silicone Mucilin".
Detta är en klar vätska i en glasburk.
Det är en "kopp" i burken som flugan läggs i sedan sätter man på locket och vänder upp o ner på burken. Efter detta vänder man burken rätt igen och tar av locket och lyfter ut flugan. Sedan ska flugan vara grundimpregnerad.
Någon som provat detta?
Var det detta du menade Patric?

Jag frågade snubben i butiken om både nackar/sadlar och siliconpreparatet men han visste ingenting om
flugbindning.
Så därför vänder jag mig till er igen.

Jo så var det där med tråddimensioner. Har ni funderat klart?

//Göran
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robert Karlsson Flugbindning... Fiske 5
fizzka flugbindning, krokar, material mm Fiske 18
bllbll flugbindning Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.