Jag vill leva i vildmarken en längre period, möjligen över vinter.

Jag tycker att du ska glömma att jaga utan fokusera på fiske om du inte har erfarenhet och utbildning i att hantera vapen. Det jag annars skulle rekommendera är hagelbössa för att skjuta skogsfågel men då har du jakttider att hålla dig till och måste ha jägarexamen för att få köpa vapen. Pilbåge och armborst är inte tillåtet i Sverige. Jag som aldrig varit ute mer än 1½ vecka tror att månader i sträck låter väldigt lätt på pappret och internet.
Det är just därför jag ska ut, om det blir misslyckat så blir det så, jag har åtminstone gjort det och antingen ger upp, eller mer troligt så ger jag det ett till försök men är bättre förberedd. Jag har inte så mycket intresse av att jaga som sport men som ett sätt att få tag på mat finner jag det extremt intressant. Kommer Sveriges polis dra ut till skogen och leta efter mig om jag skjuter en fågel med en pilbåge? Jag vill säga knappast, men i Sverige vet man aldrig.

Tack för tipset, ska kolla in den.
Kommer osökt att tänka på filmen into the wild där en kille drar till alaska och svälter ihjäl.

En snabb googling på överlevnads bok vinter gav driekt svar. Du kanske skulle börja med att använda sökverktyget google, mycket användbart
Jag vet såklart hur man googlar, men det är alltid bättre när någon ger en specifik rekommendation. Jag har inte koll på vilka böcker som är bäst, det tar någon som har koll ett par sekunder att göra en värdering baserat på det jag skrivit i tråden och rekommendera den mest optimala boken.
 
Vissa säger att det går, vissa säger att det inte går, vad är det riktiga svaret? :p

Att det går men är väldigt svårt och i bästa fall väldigt obekvämt? antar jag?

Vart kan man hitta information specifikt om att överleva svensk vinter?

Och jag har fortfarande inte fått tips om vilket vapen som är bäst att satsa på, någon som har någon rekommendation? :)

Om du inte är jägare redan är det nog osäkert hur mycket du kommer att fälla, vapen är nog beroende på villebråd. Som sagt: luftgevär funkar kanske på småfågel, fiske är inte så dumt sätt. Större djur är skygga och svåra att fälla utan rejäla jaktgevär samt kunskap (jägarexamen).

Fällor och snaror, samt fiske med nät, saxar och mjärdar är troligen mer effektiva än vapen! I alla fall till måttligt stora djur men de riskerar som sagt ogillande och det lär väl vara både olaga och olovlig jakt (fel tider och inte dina jakträtter).

Du nämner att du inte tvekar för obehag och mindre aptitlig föda! Troligen har du mindre risk för besök av människor om du hittar en eländig del risig terräng längs med en hårt trafikerad Europaväg, kanske en skogsdunge som lämnats mellan två separata körfält (det finns många, även stora) som ingen gillar/kommer i närheten av. Och dessutom är nog skafferiet fixat med trafikdöda djur typ grävling och räv utan vapen och fällor, Googla och du finner "receptbok" för hur dessa tas tillvara. Det finns det andra som testat.

En svårighet som få nämnt är rent dricksvatten samt tvätt och hygien, särskilt när allt frusit om du är i skogen i Norrland vintertid. Det går åt mycket bränsle också för värme och mat/dryck om man inte har en stuga.

Men lite konstlat blir det att tro att man slipper samhällets påverkan bara för att man inte själv deltar i det? Den inre friden av ödsligheten kommer nog snarare av att kunna njuta av frihet och ensamhet utan påtvingad oönskad kontakt, i stället för obehagliga umbäranden och att absolut inte se en levande själ och ständigt vara kall, hungrig, trött och skitig. Rådet att hyra ett ensligt skjul i skogen eller skärgården är nog bättre om man vill göra flykten så långvarig som möjligt.

Eremiter är inget nytt, men dom är ovanliga i svenskt klimat.
 
Angående lagen: Om en person inte vill ta del av samhället, vad har personen för val? Så klart ska man följa lagen när det kommer till saker som att "inte döda andra människor". Men om jag vill leva i naturen och komma bort från allt och om jag isåfall måste döda mina egna djur borde jag få göra detta. Borde inte alla människor ha den rätt? Eller ska alla tvingas jobba jobb dom inte vill ha och leva liv dom inte vill leva? Exakt vem skadar jag om jag jagar utan tillstånd/licens?

Om du tycker du har rätt och jag har fel, försök övertala mig att jag har fel :)
För val?
Den late mannens ursäkt till allt. I Sverige har du möjlighet att göra i princip allt du kan tänka dig, men det betyder inte att det finns vissa spelregler du måste hålla dig till.
Ska du jaga krävs jägarexamen. Dessutom krävs jakträtt, vilket man vanligtvis får genom att äga eller arrendera mark, eller genom att gå med i ett jaktlag.
Du har alla möjligheter i världen att genomföra detta på ett lagligt vis.


Vem du skadar?
Du skadar de som betalar och arbetar för de viltstammar vi har. Varför tror du tjuvjakt är olagligt? Det finns något som kallas resurshantering. Alla människor är egoister som tar vad de vill, därför har vi lagar som ska förhindra överutnyttjande.


Även jag tycker att det börjar lukta troll.
 
Du får ge en bra story för din projekt och vilket syfte den har samt att den visas i massmedia/Galleri
Så att deras reklam kommer fram
Är inte det i princip omöjligt om man inte är Bear Grylls eller någon stor överlevnads profil? Jag är ju bara en ung man som är trött på livet och vill testa mig själv i extrema situationer, men det kanske finns folk som tycker att det vore intressant att se en person utan erfarenhet ge sig på utmaningen även om jag misslyckas?
 
Är inte det i princip omöjligt om man inte är Bear Grylls eller någon stor överlevnads profil? Jag är ju bara en ung man som är trött på livet och vill testa mig själv i extrema situationer, men det kanske finns folk som tycker att det vore intressant att se en person utan erfarenhet ge sig på utmaningen även om jag misslyckas?
Gå en överlevnads kurs det finns sådana där du kan testa dina gränser och få lite erfarenhet
Jag tycker att du har mer behov av terapi än överlevnad i vildmarken.
Var inte så feg att du inte vågar ta kontakt med en terapeut.
 
OK. jag ska bara ge tipps till överlevnad och inget annat!

Det går att jaga lagligt med pilbåge men vägen dit är lång; -jägarexamen, -bågjägarexamen, -statligt jaktkort, -jakträtt (egen mark eller arrende) ...det finns inga genvägar.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bagjakt-blir-tillaten-i-sverige_2350445.svd

http://www.bagjakt.org/

En viktig egenskap vid överlevnad är den mentala inställningen till att villja leva. Om man betraktar sig själv som "en ung man som är trött på livet" minskar chanserna till överlevnad drastiskt.

Den viktigaste egenskapen som gjort människan till den överlevare hon faktiskt är, är ANPASSNING TILL SIN OMGIVNING
 
Vissa säger att det går, vissa säger att det inte går, vad är det riktiga svaret? :p

Jag är övertygad om att de som säger att det går aldrig har provat. De som har provat (t.ex. försvarets överlevnadsforskare) är rörande överens. Läs t.ex. Att överleva på naturens villkor och Att överleva vintertid på naturens villkor.

Du kan ju börja med att prova att bo en vecka i skogen med medhavd proviant. Det gör de flesta friluftsintresserade regelbundet. Vandringar i skog och på fjäll på 1-2 veckor är jättevanligt, och du får massor med erfarenhet och lär dig vad som fungerar och inte.
 
I min kommun brukar det regelbundet finnas individer som utövar nån variant av detta ensliga eremit/luffar liv.Påfallande ofta brukar de via socialen,vården eller polisen hjälpas härifrån.
Ja,en del har nog faktiskt haft ett "tillhåll",grotta,under gran etc en tid.
Ej hört talas om någon som gjort det genom hela vintern.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...