k 2

@ Mezzner

Det ar sedan lang uppenbart att ditt CV som alpinist inte skulle imponera pa mig. Det ar vidare extremt uppenbart att du ar en forumalpinist utan praktisk erfarenhet. Du hanvisar till din laskunnighet och sedna havdar du att du begriper hur det ar i Bottleneck. Well jag forstar att du forsvarar Fredrik ni har ju en del gemensamt.


Citat Mezzner:

"Det här är inget jag har egen erfarenhet av, men jag är läskunnig, och såvitt jag förstår har du inte varit vid Bottleneck heller"?

Jag har inte varit dar. Men jag har gissningvis mer erfarenhet av alpinism (i vintras gjorde jag tex en av de absolut hardaste och mest komplexa turerna nagon svensk nagonsing gjort pa Mt Blanc Grad V 5 5C/A1) och Himalaya klattring an dig sa jag tar mig friheten att vara saker pa min sak. Dessutom har jag en nara van som dott i Bottelneck och jag ar mycket nara van med ganska manga som varit dar sa jag vet mer an dig om miljon dar.

Ps

skont att jag slipper lasa annu ett oinitierat svar fran dig

ds
 
ExWeb anklagar Fredrik for att forvrida fakta i material till sponsorer. Ditt forsok att smutskasta Wilco kommer jag inte kommentera.

Hela diskussionen känns hyffsat OT, men jag vill ju inte vara sämre utan fyller på med en annan klättrare som inte heller har varit upp på Shisha Pangma:



Nu vet jag inte om Wilco hävdar att han har varit upp på toppen, men det hävdar ju som sagt inte Fredrik att han själv har varit heller.
 
ExWeb anklagar Fredrik for att forvrida fakta i material till sponsorer. Ditt forsok att smutskasta Wilco kommer jag inte kommentera.

Försöker verkligen inte smutskasta någon. Ville bara visa på det inkonsekventa i din (och ExWebs) bashning av Fredrik, men jag skulle antagligen ha hållit mig utanför ditt trollande.
 
Ett stort antal människor...

har dött då de höll på med något de förhoppningsvis älskade. Den pågående diskussionen känns som den ligger rätt långt ifrån detta...
 
Ljög Fredrik om Shisha

På frågan om Fredrik ljög om Shisha. Både ja och nej. Det jag refererade till, och som jag inte kommer ihåg till 100% trots att jag är på havsnivå, var ett av de föredrag som Fredrik höll. Han nämnde Shisha bestigningen på ett sådant sätt att jag gissar att 99% av de som lyssnade uppfattade att han bestigit berget. Alltså nått bergets högsta punkt. Han sa också höjden han varit på och nämnde höjden för förtoppen. Jag hade inte koll när jag satt och lyssnade men visste att det var något lurt med topparna på Shisha, inte mer än så. Åkte hem och tog reda på att han nått förtoppen eftersom höjden han angivit stämde med den. Jag undrade varför han sa så och blev fundersam.

Jag kan givetvis inte bevisa att det var så men jag tar det inte för omöjligt att Fredrik varit inblandade i liknande händelser flera gånger och att andra lackat ur på det beteendet.

/Magnus
 
Här är det mesta sammanställt av det vi diskuterar...
http://www.mounteverest.net/news.php?id=17472
//m

Och det är här jag får en dålig smak i munnen. För inte har jag hört Sträng påstå följande i rapporteringen:
"One of these climbers, Swedish Fredrik Strang, made especially big waves - with heroic tales of himself saving at least ten people single handed, carrying bodies, dead and alive on his back - apparently in record time since a descent from 8000 meters to BC normally requires a day in itself - and that is if you run. "

Journalister kan ha antytt delar av det, men det är sällan de har exakt koll på lokala händelser, så varför skulle de ha koll på K2? Det måste finnas en bakomliggande orsak till att så här tidigt efter olyckorna, och med så lite fakta, gå ut och kritisera någon så hårt. Och det fanns det tydligen - den här tråden har visat att visat att vissa har ett horn i sidan till herr Sträng. Med rätta eller inte vet jag mycket lite om, men det verkar mest som om folk retar sig på hans attityd. De rena sakfelen i hans framställning verkar inte vara så många, snarare så glider han lite på vissa detaljer (irreterande nog, det medges!).

Det som stör mig mer är dock Explorerswebs pågående vendetta mot Sträng - inte snyggt alls! (Ännu mindre då artiklarna lämnas osignerade.)

Och svårare att ursäkta än förflugna och missuppfattade kommentarer från ett basläger strax efter en större olycka på berget.

(mounteverest.net är samma sak som k2climb.net som är samma sak som explorersweb, vilka har diskuterats tidigare i den här tråden.)
 
Senast ändrad:
Poängen här är att ExplorersWeb (mounteverest.net) kröniker och ägare (Tina och Thomas Sjögren själva?) skriver på ett mycket, mycket förnedrande om Fredrik som ger mig mycket dålig smak i munnen. Det spelar egentligen ingen roll om de har rätt i ett par punkter som de skriver om eller inte... tonen i deras artiklar om Fredrik är åt h-vete rent ut sagt, sättet de väljer att skriva på. Fredrik hängs nu ut som en ren idiot på en av världens största äventyrs och klätter sajter. De försöker verkligen "hänga" honom ordentligt (minst sagt).

Jag tycker det här är mycket kontroversiellt agerande av Sjögrens och är förvånad över att deras förnedrings journalistik om bland annat Fredrik inte uppmärksammats mer av pressen här i Sverige. Kanske är Sjögrens tur att hängas ut nu?

Rent kommersiellt så drar tyvärr kontroversiellt skrivna artiklar som den här bara ännu mera trafik och (pengar) till deras sajter.

Som jag förstår är det långt ifrån första gången som äventyrsfolk har blivit förbannade över deras journalistik. Verkar finnas en hel del folk i klättervärlden som helt enkelt bojkattar ExplorersWeb plus deras dottersajter pga att de stör sig på den låga journalistiken. Verkar också som att de kan ha stämningar emot sig.

Vi får väl se nu om Fredrik väljer total bojkott av ExplorersWeb artiklar (dvs inte kommenterar ett skit eftersom han anser det är såpass lågt skitprat så att det inte är värt att bemöta) eller om han samlar krafter och går hårt mot hårt. Personligen hoppas jag på hårt mot hårt och han har väl en del nära tunga vänner inom äventyrsvärlden som skulle kunna hjälpa honom med lite advokat pengar, tex Skinnarmo. Med tanke på att ExplorersWeb och Sjögrens numera verkar USA baserade så kan det finnas ordentliga pengar att hämta i en stämning.

Även om det finns risk att man skjuter sig själv i foten om man går i krig mot en av världens största äventyrssajter så handlar det om Fredrik Strängs stolthet och person. Man ska inte låta andra tramp på en hur som helst och bara vända andra kinden till i ett sådant här läge.

Igen lyftar jag fram den här artikeln säger en del om Sjögrens (men inte allt):
http://outside.away.com/outside/culture/200706/out-there-explorers-web-1.html
 
En sak i Strängs uttalande jag tyckte var lite märkligt, var den om att klättrarna inte hade med sig två isyxor. Varför skulle de ha med sig två isyxor när det skulle finnas fasta rep? De klättrade väl inte i alpin stil?

Att ta sig ner på brant is, utan rep, säkringar och med bara en isyxa är väldigt svårt. Lägg på detta hög höjd och kyla. I rapporteringen verkar det som att Sträng var en av dem som klarade av det, men han var väl redan förbi passagen där raset hände?
 
Som en allmän kommentar till Strängs uttalanden från en fotöljäventyrare: Jag trodde det var en allmän åsikt att de högsta bergen lockar fler och fler oerfarna människor till att göra toppförsök. Så har jag förstått det utifrån senaste årens debatt och händelser.

Jag förstår inte hur ett sådant uttalande, generellt hållet som det var utan att peka ut någon, kan vara kontroversiellt.

//A
 
Jo, vid det större raset var väl Sträng långt ned, kanske vid BC t o m.

Han har rätt i att fler oerfarna tar sig till svårare berg. Egentligen kan ju möjligen det ifrågasättas lite, detta med att det är diverse hobbyklättrare ute på svåra äventyr. När de väl varit där är de ju mer erfarna, och de som idag betraktas som mycket erfarna har ju i flera fall gjort uppseendeväckande turer relativt tidigt i sin "karriär".

Skillnaden nu jämfört med för 25(?) år sen, är väl tillgången på "paketresor", och västerländska guider som tar bra betalt med "all included" och där förkunskapskraven är låga. Funkar ju bra tills vädret blir sämre än förutsett, eller något annat "oförutsett" inträffar.
Sedan kan man ju konstatera att även på expeditioner där det inte är uppenbart oerfarna klienter utan "riktiga klättrare" så brukar olyckor leda till allehanda anklagelser om hur folk gjort fel, eller t o m svikit. Därför blir det väl lätt hårklyverier i längden. Som redan påtalats så brukar det vara svårt att få hela förloppet klart för sig även långt efter en olycka.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...