Gissa position

Tjoho.

Jag fortsätter väl själv då. De som hängt med i svängarna kan nog sluta sig till vilket område det gäller, men vilken är egentligen denna imponerande kamlinje?

gp0.jpg
 
Reaiddáčohkka är rätt, men vilken kam -- och var står jag?
Räitatjåkka har enligt mig minst 8 toppar

Räitatjåkka Reiddačohkka Västra förtoppen 1333
Räitatjåkka Reiddačohkka Västtoppen 1825
Räitatjåkka Reiddačohkka 1934
Räitatjåkka Reiddačohkka Nordtoppen 1758
Räitatjåkka Reiddačohkka Mellantoppen 1600
Räitatjåkka Reiddačohkka Östtoppen 1566
Räitatjåkka Reiddačohkka Södra förtoppen 1540
Räitatjåkka Reiddačohkka Sydosttoppen 1526

Kursiva siffror är ungefärliga höjder, alla observationer är av värde vad det gäller pass sinsemellan och topparnas höjd.

Gissar att det är från Södra förtoppen mot Sydosttoppen (pkt 1526), alla observationer av toppar mellan dem med pf >10 är intressanta, finns åtminstonde en kandidat på kartan med höjd 1480
 
Jo, det är ett "toppigt" massiv, Reaiddáčohkka. Från Nallostugan och speciellt på väg dit från V/NV är det 1825 som tack vare sin branthet helt dominerar vyn och synes betydligt högre än resten av bergsryggen, eftersom huvudtoppen på 1934 är så flack. Mitt favoritperspektiv är rakt västerifrån, enligt:
rc.jpg
(Taget från Čeakčačohkkas förtopp på c:a 1500 m, Ö om den högt belägna sjön uppe i massivet. Nallostugan skymtar i vänsterkanten.)

Över till gissningen: förtopp ~1540 är riktigt. För dem som inte riktigt hänger med talar vi alltså om den rundade "knölen" knappt halvvägs upp mot huvudtoppen 1934 från Unna Räita-stugan, vilken även framträder som en utskjutande klack till höger i bilden ovan. Kamlinjen i sig utgår från denna topp och sträcker sig rakt österut till sydspetsen av sjön 1344. Toppen 1526 framstår som en vit kulle till vänster i frågebilden och det intresseväckande ravinlandskapet längre bort till höger om denna är Njuovččagaskkat på andra sidan Visttasvággi.

Angående observationer av eventuella sjävständiga toppar (definitionsmässigt) längs denna kamlinje är det fråga om just det -- observationer. Jag gick aldrig längre än till den plats varifrån bilden är tagen, men jag är i alla fall helt säker på att denna plats är högsta punkten längs kammen. Möjligtvis att jag kan ha något foto från en annorlunda vinkel från vilket man skulle kunna sluta sig till något.
 
Den topp som jag råkade gissa rätt på går under smeknamnet Räitaryggen, hos bl a Tore Abrahamsson, och toppen LRC var vid är dess västra topp.

Tjusig värre bild LRC, ser framemot skriftlig och grafisk framställning av dina turer på din hemsida.
Kan ju vänta kanske med bilden på andra knölar i Räitatjåkka tills då.

Hoppas fler spännande bildgåtor kommer, det är bra svårighetsgrad tycker jag, spännande fjäll med karaktär med ändå svåra :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...