Dunsovsäck för i-vändare?

Kikar på 3-säsongs dun-sovsäck för i-vändare, sover ofta på sidan och drar gärna upp benen lite.

Är 180cm lång och aningen bredare runt axlarna än snitt vs längd.

Den är främst tänkt att användas på fjällen under sommartid och södra-mitt sverige april - september.

Är lite frusen så tänker comfort temp runt 0 till -5 grader där omkring.

Vad har ni med samma sovstil för erfarenheter kring vad som kan passa? :)
Tänkte pröva runt lite, men bra att få lite rekommendationer först.

Tacksam för tips!
 
Senast ändrad:
Jag är också i-vändare, och använder Marmots sovsäckar själv som jag upplever ger mig det utrymme jag behöver och inte är för klaustrofobiskt skurna. Nu är jag lite längre än dig så använder Long (ligglängd198cm) versionen vilken även är lite större över axlar och höft än Regular (Ligglängd185cm).
På din beskrivning kan Marmot Helium vara ett alternativ temperaturmässigt, men det finns även billigare som Sawtooth i enklare dunblandning. Min rekommendation är dock att försöka prova om du har möjlighet. De flesta tillverkare anger mått över fötter, höft och axlar samt ligglängd så mät dig själv som ett första tips och kolla specen mot olika modeller.
 
Tack för bra tips! Har kikat lite på Marmots Helium/Hydrogen så kul att höra att de upplevs som rymliga.
När jag klämde på Phase 20 tex såg den väldigt tight ut så den åkte bort.

Någon som vet hur Western Mountaineering är i storlek?
Dels verkar terralight som en säng i jämförelse, men även ultralight/megalight ser ut som de är ganska bra tilltagna i storlek.

Har testat quilt tidigare men märkte att jag saknade huvan och den delen vid kallare temperaturer, så tror det blir tillbaka till sovsäck.

Kan absolut tänka mig att jag kör quilt som en sommarlösning.
 
Tack för bra tips! Har kikat lite på Marmots Helium/Hydrogen så kul att höra att de upplevs som rymliga.
När jag klämde på Phase 20 tex såg den väldigt tight ut så den åkte bort.

Jag har bl à Hydrogen som sommarsäck i fjällen, men skulle inte välja den på en hösttur då jag inte upplever den tillräckligt varm för mig. Därav rek på Helium om det är en tre säsongs säck du söker.
Var lite observant på alla säckar som har ordet ”light” i namnet, de är ofta snävt skurna för att spara vikt eller halvlång dragkedja som är väldigt opraktiskt
 
Dunfylld krage är bra om man är i-vändare. Då kan man dra åt runt halsen för att hålla värmen inne, men låta huvan på sovsäcken vara mer öppen.

WM:s säckar har olika storlek. Vissa är smala, andra (t ex vintersäckarna) är mer normala. De har även vissa extra breda modeller.
 
Jag är i-vändare och sedan många år använder jag en varm Marmot Sawtooth 3 säsonger. I stort sett alltid använder jag den till största delen öppen. Dvs som ett täcke.
Fryser aldrig och är det varmt så är det bara att sticka ut ett ben eller låta luft komma in.
 
Jag är i-vändare och sedan många år använder jag en varm Marmot Sawtooth 3 säsonger. I stort sett alltid använder jag den till största delen öppen. Dvs som ett täcke.
Fryser aldrig och är det varmt så är det bara att sticka ut ett ben eller låta luft komma in.

Ett bra knep för effektiv ventilering när sovsäcken känns för varm är att öppna dragkedjan en halvmeter i fotändan och uppe vid axlarna. Det skapar en relativt bra genomluftning (lite av en "skorstenseffekt").
 
Jag är i-vändare och sedan många år använder jag en varm Marmot Sawtooth 3 säsonger. I stort sett alltid använder jag den till största delen öppen. Dvs som ett täcke.
Fryser aldrig och är det varmt så är det bara att sticka ut ett ben eller låta luft komma in.

Exakt så gör jag oxo med samma modell av sovsäck.

Bosse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Minskat loft i dunsovsäck? Bo och sova 17
HilleBilly komprimera dunsovsäck Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
Brankenfnatt 3säsongers dunsovsäck Bo och sova 17
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
jonkandonkan Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
mikael.lundberg.777 Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror Bo och sova 5
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
Polarnatt Tips på dunsovsäck Bo och sova 12
flindra Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt? Bo och sova 43
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
tholi75 Sy din egen dunsovsäck? Bo och sova 6
dojjan77 Billingedalens dunsovsäck Bo och sova 5
nature4you.nu Dunsovsäck för män dvs. över medel längd Bo och sova 7
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
cotterskog Dunsovsäck? Bo och sova 6
rasja Membran i dunsovsäck? Bo och sova 5
mothesta Dunsovsäck? Bo och sova 5
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12
Atomdraget Sovsäck. Fjällen. "I-vändare" (stor). Bo och sova 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...