Att vara stugvärd

Tack!

Suveränt, det blir ganska säkert en ansökan och hoppas att jag kommer med. Annars blir det eget turande.

PS. Var förbi och köpte godis i just Stensdalen ca 12 juli. Någon rackare hade lyckats bränna ner en av stugorna så det var ett tillfälligt stort sovtält där då.

Med reservation att jag gick den för länge sen, 1999, men här är min berättelse om den.

http://christianalmgren.se/index.php/stf-stugvskurs-mainmenu-113

Christian
PS, ja mycket säkerhet och gasol. det hela handlar ju om att ta hand om en stugplats.
 
Kul att min gamla tråd aktiverades...

Har ännu inte varit stugvärd (eller gått utbildningen), tiden har liksom bara sprungit iväg. Skola, jobb, småbarn... Nu önskar jag dock att jag gått iaf kursen tidigare, då hade det varit perfekt att åka upp med grabben om något år. Men den tiden kommer väl antar jag... Tills dess får jag nöja mig med vandringarna. Och nästa sommar så introduceras tältet på riktigt för grabben! Om man är tre år så borde det ju vara hur kul som helst...så länge ens favoritgrävskopor får följa med ;)
 
Jag har mött flera par där den ena är stugvärd och den andra mamma- eller pappaledig och där med barn(en). Är väl lite det som är min fundering i framtiden.
 
Hej alla.

Jag har lurat i skuggorna här på Utsidan ett längre tag, men nu känner jag att det är dags att bli aktiv själv också. Att tidpunkten blev just nu har dels att göra med att jag ville delta i fototävlingen och då måste registrera mig och dels på att jag nyligen färdigställt en reseberättelse om sensommarens/höstens stugvärdsvistelse i Såmmarlappa på min hemsida, vilken borde passa ämnet:

http://www.lillsjon.net/~v108e/fjelds/ (längst ner)

Det kanske till och med var någon utsidare som passerade?
Som framgår av texten hade jag det rätt lugnt; det är naturligtvis så (och direkt uppenbart av rickes inlägg) att ställen som Såmmarlappa och t.ex. Alesjaure är väsenskilda ur arbetsbördesynpunkt, så om man trivs eller inte beror ju på vad man själv har tänkt sig.

Angående stugvärdskursen fick jag söka modiga sex gånger innan jag kom in -- och nu verkar STF dessutom ha höjt den undre åldersgränsen från 20 till 25 år.

Har jag då fått mersmak? Lita på det! I vinter finner man mig på vad som verkar vara allas favoritställe: Nallo!

Jag kom på att jag passerade Såmmarlappa vid den tiden och när jag kom fram till stugan så var du just på en dagstur och fick vänta framför stugan tills du kom tillbaka. Inget problem för mig då det var en solig dag. Jag trodde jag skulle vara den ende vandraren men senare på kvällen kom även en tysk och en holländare...
 
Jag kom på att jag passerade Såmmarlappa vid den tiden och när jag kom fram till stugan så var du just på en dagstur och fick vänta framför stugan tills du kom tillbaka. Inget problem för mig då det var en solig dag. Jag trodde jag skulle vara den ende vandraren men senare på kvällen kom även en tysk och en holländare...

Japp, har hittat igen dig i dagboken. :) Det var den dagen då jag gick bort till Buojdes och tog den höga vägen tillbaka. Nedstigningen från kanten ovanför stugan var, ska vi säga, intressant.
 
Storulvåns kurs i mars

Nu har jag en bra ansökan, enligt mig själv, så nu är det bara att hoppas att det verkar vettigt för STF. Skickas in imorgon som är sista dagen.
 
Lycka till. Berätta hur det går. Jag har en känsla att det är lättare att koma in idag än för 10-20 år sedan. Det nästan ideela arbete som stugvärdsskapet utgör är på utdöende, så de som vill har idag en större chans att komma med, tror jag.
 
Tackar, jag lovar att meddela hur det gick. Det står att det tar ca 3 veckor innan man har svar, men det låter nästan otroligt med jul och nyår på gång.
 
Nix

Gick åt pipan tyvärr, fick svar nyss, hade passat så grymt bra i tiden men nu har jag hela mars månad att göra vad jag vill på innan nytt jobb. Jag tyckte att jag hade en väldigt bra ansökan och har bett om lite återkoppling så jag får veta vad jag/ansökan föll på. Det var "bara" 100 sökande på 30 platser så jag är klart besviken att jag inte lyckades få en plats. Ny kurs i september men den kan jag nog inte gå om jag ska jaga ripa i slutet av augusti och ha lite semester på nya jobbet. Bara att bryta ihop och komma igen!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...