Knivslipning för nybörjare

Vet inte om du valde ett Lansky med sten eller diamantbrynen. Ett grovt diamantbryne är bra att börja med. I brist på det kan man med ett grovt smärgelband över en 12" plattfil. Ett skruvstycke att hålla kniven med hjälper stort.

go tur
 
För att få fram en egg lämplig för friluftsliv så räcker det med tre grovlekar på brynet och sen en bit läder. Det finns en stor tendens hos många att krångla till hela processen bara för att få fram ett resultat som inte gör någon praktisk skillnad.
Tre grovlekar krävs dessutom bara om man har en riktigt skadad egg och vill spara tid/underlätta att hålla vinkeln (se inlägget ovan för tips).
Det viktigaste för att slippa göra om hela processen är sen att man lär sig underhålla eggen "i fält".
Ser man slipandet och brynandet som hobby så ser jag inget konstigt i det, jag skapade t ex en gång en egg på en fällkniv endast med en riktigt grov slipskiva och en läderrem, men jag tycker det ibland blir alldeles för stor fokus på något som de flesta inte behöver.
 
För att få fram en egg lämplig för friluftsliv så räcker det med tre grovlekar på brynet och sen en bit läder. Det finns en stor tendens hos många att krångla till hela processen bara för att få fram ett resultat som inte gör någon praktisk skillnad.
Tre grovlekar krävs dessutom bara om man har en riktigt skadad egg och vill spara tid/underlätta att hålla vinkeln (se inlägget ovan för tips).
Det viktigaste för att slippa göra om hela processen är sen att man lär sig underhålla eggen "i fält".
Ser man slipandet och brynandet som hobby så ser jag inget konstigt i det, jag skapade t ex en gång en egg på en fällkniv endast med en riktigt grov slipskiva och en läderrem, men jag tycker det ibland blir alldeles för stor fokus på något som de flesta inte behöver.

Håller helt med har precis invigt mitt lilla kitt och efter tredje och sista stenen på 600 grit så är nu kniven vassare än alla fileknivar jag har här hemma. Använde den grova sten ett bra tag för att ta bort små jack och skador och fortsatte sedan med medium 280 grit och avslutade med fine 600 grit.

Overall så var kittet 10/10 och gjorde sitt jobb all
alldeles utmärkt. Nu är jag sugen på att polera kniven så bladed får sitt orginal utseende, tipps på utrustning för detta?
 
Vilken strävhet man slutligen hamnar på beror på ens personliga preferenser, hur pass anal man är, hur pass roligt man tycker att det är att slipa/bryna till (onödig) perfektion, samt vilken kniv det är fråga om (samlarkniv eller användarkniv).

Jag skulle säga att det egentligen räcker med två strävheter, den ena till grovslipning (140 - 300) och den andra till att få bort de värsta slipspåren och räta ut eggen (600 - 1000).

Det händer ibland att jag pga tidsbrist, trötthet eller ointresse skapar en grundegg på Atoma 140 diamantbryne och avslutar på 1000-strävhet på Spyderco Sharpmakern. Varken mer eller mindre ;).

Men som sagt, därmed inte sagt att man ibland vill restaurera en egg till dess ursprungsutseende och finish. Till den här typen av arbeten krävs oftast mer än två strävheter ;).

~Paul~
 
Ett billigare alternativ är en glasskiva (en spegel), våtslippapper i ett antal grovlekar samt eventuellt en slipjigg .

Jag skulle skippa slipjiggen om det är scandislipning på kniven.

Våtslippappret fuktas på baksidan så det klibbar fast vid spegeln. Använd torrt tills det sätter igen sig. Kan sedan tvättas under kranen för fortsatt användning.

Man kan givetvis göra på andra sätt med våtslippappret men detta har funkat för mig.

Efter slipning kan man gå på med en läderbit med polerpasta.
Olja in lädret så det blir mjukt o smidigt, men inte klibbigt.

Ta en fin polerpasta, efter 1200 grit papper är det ett steg bakåt med grov pasta.

pasta eller vax funkar lika bra, här några exempel

pasta
tormek PA-70 (clas ohlsson?, jula)
autosol chromglans (brukar finnas på bensinmackar bla)

vax
dialux vert (grön)
luxor vit
luxor orange

Av dessa är autosol grövst och ger snabbt spegelglans.

Givetvis behöver man inte gå igenom alla stegen, utan man stoppar när man är nöjd med eggen. Säg tex vid slippapper 800, för att sedan stroppa några tag på lädret. Man får då inte en egg som håller spegelglans men vasst o blankt är det vid detta laget.

Kostnadsexempel

Biltema

Art. 20-063 Våtslippapper, 6 st. 29,90 kr
Aluminiumoxidbelagda. Halvark: 230 x 140 mm. 2 extra fin (400), 2 mycket fin (240) och 2 medium (120)

Art. 20-065 VÅTSLIPPAPPER, 10 ST. 800 54,90 kr
Superfin (800)

Art. 20-064 VÅTSLIPPAPPER, 10 ST. 1200 59,90 kr
Superfin (1200)

IKEA

Artikelnummer: 391.517.00 LOTS Spegel 79 kr / 4 styck (63,20 kr exkl. moms)
Storlek30x30 cm

/John
 
Vad är det för frökenmaskiner folk länkar till? Köp en verktygsslip så blir det bra gjort med rätt vinkel, sätt på en sliptallrik eller slipskål så blir det planare än någon handslipning någonsin kommer bli. Eller köp en planslipmaskin direkt. Pffft.

extrabilder140918_large.jpg


(bild från google)
 
För hemmabruk och nybörjare rekommenderar jag denna. Det är helt överlägset då vinkeln är totalt kontrollerad.

Mitt hemmabygge ger i princip samma funktionalitet. Fast jag kör inte med brynen då utan våtslippapper.

Men det är klart att om man inte gillar att bygga själv är det kanske mycket jobb. Jag hade ju turen att ha lite överblivna bitar laminathyllplan och ett par gamla hårddiskar att plocka magneter ut.
 
Mitt hemmabygge ger i princip samma funktionalitet. Fast jag kör inte med brynen då utan våtslippapper.

Men det är klart att om man inte gillar att bygga själv är det kanske mycket jobb. Jag hade ju turen att ha lite överblivna bitar laminathyllplan och ett par gamla hårddiskar att plocka magneter ut.

Ja din variant tyckte jag var väldigt finurlig. Bra jobbat!
 
Overall så var kittet 10/10 och gjorde sitt jobb all
alldeles utmärkt. Nu är jag sugen på att polera kniven så bladed får sitt orginal utseende, tipps på utrustning för detta?

Kul att kitet funkade bra, blev själv lite sugen på att testa nu :)

Kan tyvärr inte hjälpa dig med bra tips på polerknep, den enda gång jag polerat en kniv tog jag någon polerpasta för annat syfte som låg i garaget, det funkade bra nog. Men skulle tro att andra på forumet kan ge betydligt bättre info än så :D

Egentligen postade jag för att fråga efter bilder på slutresultatet!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Tundraman Knivslipning för praktiskt användning Utrustning allmänt 5
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
apoe Instruktionsvideo om knivslipning Utrustning allmänt 69
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...