Hetrsöträsket Luleå

Är det någon ide att fiska där?
Vad bör man använda?
Någon med erfarenhet?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 
Är det någon ide att fiska där?
Vad bör man använda?
Någon med erfarenhet?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Det är fiskekort där. Vad jag vet planterar dem regnbåge. Har inte koll när.
Men iaf på regnbågen är det bottenmete som gäller. Räka eller powerbait. Spinnar funkar också.
 
Det är fiskekort där. Vad jag vet planterar dem regnbåge. Har inte koll när.

Men iaf på regnbågen är det bottenmete som gäller. Räka eller powerbait. Spinnar funkar också.
Tips på drag/grejor som funkar på röding? Har aldrig fiskat annat är abborre eller gädda. Ska även på en resa ut i fjällvärlden under hösten.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 
Röding är svårfiskat. Långdrag är förstås bra Men kräver båt. Min erfarenhet är att små flugor ibland ger bra. Mycket bättre att rikta mot öringen och se rödingen som en bonus. Kanske finns det också harr där du ska vara? Fortfarande ju flugor bra grejor. Annars pyttesmå drag eller små spinnare. Själv gillar jag med Mepps spinnare I storleken två eller tre. ABU Lill-öringen är ett bra drag. Ha tunn lina så att du kommer ut en bit. Se också till att den har lite dragstyrka.
 
Borde förresten kompletterat med tipset småspinnare från vibrax Samt ABU droppen. Blanka färger och kanske blå prickar i sol och mer mörk och svart för natten. Koppar fungerar ofta väldigt bra i fjällen. Kanske någon liten och lätt toby. Gällande flugor tänker jag att nymfer oftast fungerar bättre än torrt om man är ovan, speciellt om man använder dem ihop med kastspöet.
 
Tips

Tips på drag/grejor som funkar på röding? Har aldrig fiskat annat är abborre eller gädda. Ska även på en resa ut i fjällvärlden under hösten.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Jag hade kört fluga för hela slanten. Beror på hur stora tjärnar/vattendrag du planerar att fiska av. Men precis som NirreBosse säger så funkar spinnare också. Kan rekommendera Lottospinnaren eller små Myran spinnare.

För några år sedan såg vi en äldre herre som fiskade långdrag från land och drog upp röding efter röding. Allt går om man vill :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Fjällfiskefeeling nära Luleå - Råne Älvdal? Fiske 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...