Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-19, 17:46
uffe_nordholm uffe_nordholm är inte uppkopplad

Vilken väg har ni tänkt ta? Det påverkar ju en hel del... Liksom om ni har särskilda krav på tältplatserna: om det måste finnas drickbart vatten i närheten, eller om ni kan leva på flaskvatten, om ni vill tälta i skogen eller på iordninggjorda campingplatser. Det finns säkert en del andra frågor som kan vara relevanta.

Mitt tips är dock att ni sneglar på landskapslederna, de har ofta färdiga vindskydd här och var vid vilka man får tälta, om man vill det.

I Skåne kan jag tipsa om Gällabjer naturreservat, strax utanför Röstånga. När jag var där senast, för 5-10 år sedan, fanns det en vattenpump i närheten av det fasta vindskyddet, med drickbart vatten.

Längre norrut finns det två platser i Sörmland som jag känner till, dels ett vid sjön Tisnaren, där det finns (fanns, i alla fall...) två vindskydd på position 58°57'6.6"N 15°59'8.4"E. Om inte precis på den positionen så ganska nära, minnet börjar blekna efter mitt senaste besök någon gång på sent 1990-tal.
Dessutom finns det en trevlig tältplats på udden med position 59°0'0.5"N 15°56'1.1"E. Båda positioner är angivna i WGS84, och borde fungera i Google Maps och på Eniros karttjänst.
Svara med citat