Visa ett inlägg
Gammal 2018-11-06, 14:00
Göran_ Göran_ är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Emil Stefansson Visa inlägg
Intresset har redan fastnat så där är det ingen fara. Frågan var mer om man ska nöja sig med ett 3-p Urbergtält på 3,6 kg eller gå på något lättare.

Vadarskorna känns som en bra idé vid fiske, men inte när man framförallt ska vandra längre sträckor.

Foppatofflor som vadarskor är alltså att föredra? Låter rätt kallt kan jag tycka. Lundhags högskaftade kanske fungerar att vada i? Eller?
Om du ska köpa ett tält som du kommer använda i framtiden så skulle jag aldrig köpa ett urberg. Gå all in eller hyr ett bra tält.

Med vadarskor menar jag foppatofflor eller liknande. Ja. Vet inte riktigt vad du syftar på när du pratar om att de är kalla och att du föredrar högskaftade. Har du vadat i jokkar tidigare? Hur tror du att du ska hålla dig "varm och torr" när du står i strömmande smältvatten över knäna oavsett sko?

Det du har att välja mellan är alltså att gå i genomblöta kängor 8 timmar om dagen eller att byta till andra skodon när du vadar.

Sarek i sig är ingen fara. Vem som helst kan klara det så länge man har OK kondition samt lyckas hålla sig torr och glad. Det finns massor av böcker om ämnet. Väljer du en av de populärare rutterna så följer man en tydlig stig mer eller mindre hela tiden och träffar andra människor varje dag.

För 30 år sedan gick folk sarek i gummistövlar och jeans. Det kan man fortfarande göra om man vill. Men man kan också göra det bra mycket trevligare. "Farorna" med Sarek är ju egentligen att det inte finns mobiltäckning och att avstånden är stora - men det finns många generationer som överlevde innan mobilen uppfanns...
Svara med citat