Visa ett inlägg
Gammal 2018-11-06, 14:28
Emil Stefansson Emil Stefansson är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Struntprat Visa inlägg
Mitt tips är att kanske inte köra er första veckolånga vandring i svenska fjällen genom Sarek. Som i de flesta fall så lär det säkert gå bra i slutändan, det är ju i regel den fysiska utmaningen av att vandra och bära som är tuffast och där kommer ju det så kallade ”pannbenet” in. Däremot finns det rätt många komfort- och säkerhetsaspekter att ta hänsyn till som man bygger bort med erfarenhet. Komfortaspekterna jag avser är av ganska grundläggande nivå, dvs. sådana som gör att man inte går runt och aktivt vantrivs, typ förebygga och hantera skavsår, hygien för att undvika ”jägareld” i skrevet men även att ha lite känsla för proviant och ransoner. Säkerhetsgrejer som bäst kommer med erfarenhet är att veta att man kan undvika hypotermi, vad säkert och orientera i fjällmiljö.

Inlärningskurvan på de här fronterna är brant i början, man får ganska mycket bra erfarenhet på kort tid. Ni kanske har koll på detta redan, men det är ju inte bara jag som inte fick det intrycket från ert första inlägg, så ni får ha överseende med om någon formulering där har vilselett mig.

Summan av kardemumman och svar på era direkta frågor:
Urbergtält funkar troligtvis och 3,6 kg är tungt men inte för mycket. Låt budgeten avgöra, man får bättre grejer för mer pengar men det blir mycket dyrare fort.
Vadarskor är bra tycker jag, värda vikten, det viktigaste är att de är lätta och har sluten tå. Foppatofflor verkar vettiga, jag har använt keensandaler men de håller vatten i remmarna.
Jag skulle föreslå att ni gör er andra eller tredje tur i fjällen genom Sarek, inte för att ni inte överlever för det gör de flesta, men för att man uppskattar turen mer med fjällvana. Det finns gott om fjäll med liknande utmaningar som erbjuder möjligheter till testturer tidigt på säsongen eller alternativ om något går snett som är oerhört vackra.
Tack för ett ärligt, men samtidigt mjukt svar.
Själv kände jag lite samma sak, men min kamrat verkar tro att han kan bestiga Everest imorgon (överdrivet, men du fattar).
Har du bra tips på alternativfjäll? Halva grejen med Sarek är bristen på människor, att bara vara helt ensam ute i ingenstans. Kungsleden och allt lättillgängligt åker alltså bort.
Svara med citat