Visa ett inlägg
Gammal 2018-04-27, 12:18
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

När du skriver att du funderar på Nikon D600 (och att du fotat Nikon bakåt i tiden) så antar jag
helt fritt att du är van vid Nikon och kanske redan har någon/några moderna Nikongluggar...

Jag gjorde själv ett systembyte i höstas (gick från spegellös Konica-Minolta A2 [som jag hade tre
av] till Nikon fullformat DSLR) och ser bara fördelar med det. Men baserat på detta så skulle jag
rekommendera att du istället för D600:an tittar direkt på en begagnad D810! - de är bättre på
nästan allt. Och iom att Nikon släppte D850 i september så har det kommit ut mååånga D810
på begagnatmarknaden, till överkomliga pengar.

/Jag kompletterade D810-köpet från i höstas med en Df som jag snubblade över i februari - och
det är definitivt den DSLR som jag rekommenderar till alla som fotograferar för att det är kul!
(Men det dyker upp så få på beg. marknaden [har man en vill man behålla den!] så det är inte
ett realistiskt förslag till dig - tyvärr.) Med en Df är man inte bunden till de moderna cpu-optikerna,
allt funkar - från de första 1959 Pre-Ai och framåt, via Ai till AF och AF-S, (förutom några få F3AF-
specialare). Konstruktörerna måste haft riktigt kul när de fick någorlunda fria händer att designa
den kameran; få fullformatsDSLR har t.ex. det enorma ISO-omfång som Df har. Få, om några alls,
fullformats-DSLR jonglerar tricket att ha möjligheten att köra vilken F-bajonettsoptik som helst från
de senaste ca 60 åren... - och få (inga) andra Nikon DSLR ser så coolt retro ut som Df... :-) /

Men;
min rekommendation är att du ser dig om efter en begagnad D810. Och tänk på att det är ditt val
av optiker (inte kamerahus) som i slutändan bestämmer vilka bilder du kan ta...
/Odd
Svara med citat