Lättåtkomlig kamera vid vandring

Ser ju enkelt ut men kameran blir väl och hänga lite av och an? Kunde kanske lösas med någon elastisk rem mellan axelbanden som man skulle spänna över kameran?
 
Nu har jag bara haft en systemkamera hängandes med bägge remmarna.
Men det var inte direkt något problem med att det svängde runt.
Tror inte att det blir något större problem med en liten kamera heller.
Remmarna är ju ganska korta, men visst ett litet gupp kan det väl bli.
Men redo blir man ju :)
 
Jag löste det så här i somras, fungerade väldigt bra för mig. Hakade av en av karbinerna när jag skulle ta av mig säcken.
 

Bilagor

  • IMG_4550.jpg
    IMG_4550.jpg
    61.5 KB · Visningar: 2,647
Ett ständigt problem vid blåsiga kuster med kamera är att det blir vått hur man än gör det. Det som fugerat bäst är vattentäta kameror. Men deras bildkvalitet lämnar mycket att önska.
Analoga kameror dör inte av lite vatten men digitala tål alltför lite för min plånbok.
 
Peak Designs grej är jag intresserad av själv men inte själv använt eller testat än. Mina tankar om att köpa eller inte köpa har varit lite så här.

Det som jag funderar på om det skulle vara ett "problem" är när det ostadigt väder, regnar en stund och slutar för att bröja en timme senare. Om Kameran hamnat i ryggsäcken en gång så har det tagit emot att ta fram den igen.

Fördelen med Peak Designs capture är att det går att fästa kameran och bära den på ett bekvämare sätt eller säkrare sätt och ha händerna fria till annat än att hindra kameran från att pendla.
Den tar också litet utrymme och ptja en kamera går inte automatiskt sönder bara för att den läggs i ryggsäcken utan väska/fodral.

En toploader väska har jag blivit att fundera mer på. Den fyller funktion som skydd när kameran blivit nedpackad i väskan och som någorlunda skydd mot tillfälligt dåligt väder men låter kameran vara tillgänglig på ett bättre sätt. Tar lite mer plats

Kan inte ge något råd egentligen men kanske bidra med lite funderingar och tankar. Jag har blivit obeslutsam så kameran har hamnat i ryggsäcken om det blivit dåligt väder.
 
Jag höll länge på och funderade kring olika lösningar i våras, till min Pentax K-5. Testade olika lösningar på magen/bröstet, sele/midjevarianter, men tyckte det blev varmt, försvårade andning, förhindrade rörelse och blev bökigt att ta av och på. Jag ville att det skulle vara stabilt (inte guppa när man går), och då krävdes mer än två fästpunkter, vilket gjorde fängelset ännu värre. Mycket osmidigt i min mening...

Vidare kikade jag på diverse vattentäta lösningar, vilka var både dyra och TUNGA.

Till slut fastnade jag för superenkel lösning, hittar ingen jättebra bild men se foto 1.

Enkel, lätt, billig och smidig basic kameraväska fästs nertill vid sidan av ryggsäcken med två spännremmar, en hakar jag fast i ryggsäckens axelrem nertill, och en på sidan av ryggsäcken bakpå. Med kameraväskan tillräckligt högt upp för att inte dingla nedanför ryggsäcken ligger den helt still vid rörelse, det räcker att den ligger emot ryggsäckens sida med några centimeter.

Den är fäst så att jag enkelt och snabbt kan dra fram kameran med enhandsfattning (viktigt för mig att det är på höger sida), som en revolverman(kvinna). :) Samtidigt sitter den så pass långt bak att den inte är i vägen för svingande armar eller stavar - jag rör mig helt fritt.

Locket på väskan är bortvikt, alltid öppen, jag bara dumpar ner kameran med en hand. Man får dock se upp när man lutar sig ner för att dricka vatten - kameran har druttat i bäcken ett par gånger när jag inte tänkt mig för, tur den är väderresistent. :)

Det fina med denna lösning är för övrigt att kameraväskan inte behöver vara vattentät, bara att dra om ryggsäcksskyddet, se bild 2.

För att balansera upp viktmässigt bär jag vatten i vänstra sidofickan på ryggsäcken. ;)
 

Bilagor

  • 2014.07 Skåneleden V. Bomhus-Dalby Stenbrott-IMGP122810001.jpg
    2014.07 Skåneleden V. Bomhus-Dalby Stenbrott-IMGP122810001.jpg
    113 KB · Visningar: 2,404
  • 2014.07 LjMa-IMG_060810001.jpg
    2014.07 LjMa-IMG_060810001.jpg
    70.1 KB · Visningar: 2,436

avslutad210712

Gäst
Har en Lowepro Toploader Zoom som jag fäster med två remmar till axelremmarna och trots en stor systemkamera så svänger det inte utan väskan hänger stilla. Fördelen med att fästa till axelremmarna är att jag bär med ryggsäckens bärsystem.

Remmarna är något liknande tidigare nämda

http://optechusa.com/system-connectors/reporter-backpack.html

men jag har gjort mina själv för många år sedan med krokar som jag sätter fast i kemaraväskan respektive öglor på axelremmarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HotellKantarell Bra kamera för att Blogga under en väldigt lång period Fototeknik 17
Johan.H Förvaring av kamera vid utenatt Fototeknik 6
Christoffer_123 Iphone kompatibel kamera för vandring Fototeknik 5
Totteman Ny kamera och snart något program Fototeknik 48
Hostan96 Liten kamera för filmning Fototeknik 26
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
majjen Kamera som tål vatten, stötar OCH minusgrader? Fototeknik 31
Dalu0700 Kamera i vildmark Fototeknik 18
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
Still Alive Kamera som kan laddas via USB? Fototeknik 2
Magnus H Kamera: Liten, "billig" med grym kvalité. Fototeknik 5
Newlin Kamera stulen, Degeberga Fototeknik 1
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
torpet Ny kamera - hajar noll Fototeknik 8
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Fizzle Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer Fototeknik 1
fransgustav Köp av kamera utomlands Fototeknik 7
Matilda3 Köpa/välja billig kamera som tål tältboende Fototeknik 13
Brune Liten kamera med vattentätt hus Fototeknik 8
[Dave] Kamera irr! Fototeknik 3
Damberg Köpa en lite bättre än kompaktkamera-kamera? Fototeknik 17
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
gro Ricoh GR-D II? Fototeknik 15
Enchanter Fototeknik kompakt kamera Fototeknik 10
torpet Vilken kamera? Fototeknik 2
peter1969 Dränkt kamera, hjälp! Fototeknik 7
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
Colt3n Köpa ny kamera 10 000 - 12 500 kr. Fototeknik 1
MatteBj grynig bild dv-kamera Fototeknik 4
skwimpy hjälp att välja kamera Fototeknik 3
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
skotertok Vad för video kamera? Fototeknik 7
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
ulf S Gammalt objektiv-ny kamera?? Fototeknik 5
Tove 2 Vattentät lätt kamera..? Fototeknik 7
kristofer_wallmark Undvika kondens när kall kamera tas inomhus? Fototeknik 13
Jannis Trasig Kamera! Fototeknik 0
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
The_filth undrar om kamera objektiv Fototeknik 3
Kiwi Mycket tålig Video kamera??? Fototeknik 0
Trötter Ljuskänslighet kamera vs videokamera Fototeknik 4
Kajjan Köpa kamera i Asien? Fototeknik 4
masvean Lade kamera med bilbatteri! Fototeknik 6
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
somule köpa kamera i japan? Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist vad ar det for fel pa min kamera? Fototeknik 2
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
fedi kamera ryggsäck Fototeknik 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...