Garmin Virb

Har använt Gopro Hero2 ett antal år men alltid stört mig på att aldrig veta riktigt Vad som kommer med på bild vid aktiviteter i realtid. Samt alla ggr man gett sig ut och batteriet snabbt blivit tömt för att PÅ knappen råkat bli påslagen vid transport eller i packning.


Jag kan inte hitta ngt här på Utsidan ang. Garmins Virb Elite

Batteriet är strået vassare samt en skärm som standard att kunna se resultatet på redan i fält.
Inte minst WIFI via Phone........ smidigt vid kajak paddling och i båten inte minst.

Finns det ngn här som använder Garmin Virb Elite?
I så fall - Vad tycker ni?

https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/outdoor/action-kameror/virb-elite/prod119594.html
 
Klämde och klurade på den i höstas, men blev inte helt nöjd.

Samtidigt så släppte ju GoPro sin Hero 3+ som har betydligt bättre batteritid än tidigare modeller. Det blev en sån.

Det som avgjorde var hur den kändes med respektive huvudband, eftersom det är framför allt så jag använder den. Den betydligt mindre GoPron satt betydligt bättre på huvudet, och jag gillar att den hamnar i pannan.

Bristen på tredjepartsfästen till Virben ser jag som ett problem.

Alla nya GoPro har ju wifi som kopplas till mobilen, och en app som funkar bra.

Knapparna på 3+ är liknande mot tidigare modeller, men du kan ställa in att den stängs av efter några sekunder om du inte börjar filma. Jag har iof inte haft problem med att den slås på i väskan.

Kul grej är att Virben har GPS, så man får med hastighet osv.
 
Jag har en Garmin Virb. Toknöjd vad gäller hur den fungerar. Jag var ut och körde skoter med den i förra veckan och hade med den upp och flyga här innan jul, samt har lekt en hel del med den i bilen och så (så klart).

The good:
  • Bildkvalité. Jag upplever den som bättre än det jag sett av GoPro (utan att äga en av de senare). Genom en tonad skoterruta under ljusförhållanden som var svåra (snö, fjäll, snårskog, sol, skugga) och vi var alla imponerade av både skärpa och färg när vi tröck upp bilden på polarens 50". Man ser ibland när kameran justerar exponering eller vitbalans, men den gör det ändå snyggt. Samma för att vara uppe och flyga, från dunkel på marken upp genom moln och ut i solljus på ovansidan och sedan runt, med sol och skugga om vartannat - inga problem.
  • GPS. Riktigt bra GPS-spår, bättre än de flesta GPS:er i min ägo. Mjuka och fina. Man får med ett knippe overlays så man kan få kurs, hastighet, en skiss av spåret och var man är i det i bild.
  • Bildstabilisering. Jag tröck fast den på en plastkåpa bakom rutan och såg hur kameran satt och skakade fram och tillbaka med motorn på tomgången men tänkte att det fick bli vad det blev. Visst blev det bättre när motorn kom upp i driftsvarv sen, men jag hade ändå väntat mig en mer stressad bild. Vibrationerna störde inte alls, och artefakterna var aldrig störande även om de syntes ibland.
  • Tillbehören är relativt sett billiga, i vissa fall väldigt billiga.
  • För en knapp tvåhundring får man en sats med fästen, den rem som borde ha följt med och en "adapter för standardfästen inom industrin". Det senare betyder "GoPro"-adapter, så man kan skaffa GoProfästen och knö dit sin Virb.
  • Telefonstyrning via WiFi är elegant och fungerar bra.
  • Robust. Den känns gedigen som f-n. Jag såg en film där de råkade köra över den med en bil i bra fart på bana med endast lite repor som resultat, och det känns inte som att det var en engångsgrej.
  • Vattentålig. Kommer att sätta fast den på kajaken utan UV-hus utan att vara bekymrad. Skulle jag börja öva eskimåsvängar varje tur eller leka i tvåmetersvågor (inte aktuellt de närmaste tio åren, ungefär...) kanske UV-huset skulle kännas tryggare.
  • Inspelningsswitchen. Drar igång inspelning oavsett om kameran är på eller av och man känner när man slår till den, även genom ett par MC-handskar (eller för den delen snöskotervantar).

The bad:
  • Accelerometern är lite långsam och grov i sin upplösning. För flygning fungerade det väl hyfsat vid en snabb koll och någorlunda i bil på vanlig väg, men skoter i terrängen blev för mycket - då stod den och slog 1G både hit och dit. Frågan är om det är mjukvaran i datorn eller registreringen som spökar, och om det går att filtrera ut något användbart. Vore riktigt tufft om man kunde få det bra för saker som banracing.
  • Mjukvara är inte Garmins starka sida, och det märks. Fick bråka bra mycket för att få in en uppdatering, WiFi-mjukvaran (Android) var inte klar vid produktsläpp utan kom häromveckan. I största allmänhet lite märkligheter ibland, och sist jag hörde klarar inte den medföljande programvaran att visa video för vissa GeForce-kort än, p g a någon bugg. Man kan importera filmen och använda i andra program men inte se den internt i Garmins program. Där håller de dock på att fixa. Dock har väl GoPro liknande om inte värre problem just nu?
  • Sugkoppen de säljer till är ungefär samma som till deras GPS:er. Det räcker inte - den lossnar när det skakar och har sig. Jag köpte en GoPro-sugkopp istället (nya v2) och ramlar den loss med den så kommer jag att bli förvånad på riktigt.
  • Laddning. Just nu, med firmware v3.10, tjurar min och vägrar ladda. Sitter och skriver brev till tech support parallellt med det här inlägget. Den börjar ladda men slår sen igång istället och med kameran igång så tar det alldeles för lång tid att fylla batteriet. Det har krånglat lite från början men nu är det hopplöst. Ingen annan klagar, så jag misstänker att det är min enhet som är ett garantiärende. :(
  • Kör man via WiFi får man ingen bild när man spelar in. Man ser bilden fram tills man klickar "record", men sedan får man bara info om hur länge man spelat in och tid kvar på minneskortet.
  • Supporten har inte imponerat. De har officiella forum på nätet - för mjukvaran - men inga spår av att någon från Garmin faktiskt läser dem och än mindre svarar. Får se vad tech support ger för erfarenheter.
  • Handlovsrem/säkring borde medfölja. Den får man när man köper fästeskitet istället (knappa tvåhundringen, som sagt).

Formfaktorn är en helt annan än GoPro, och för mina ändamål betydligt bättre. Mindre frontarea är en Bra Sak när det går undan eller grenar/sjögräs svischar förbi. Vill man ha den mitt på magen eller mitt i pannan passar det sämre.
 
Riktigt bra info Effte och skulle du kunna uppdatera när dina små "problem" lösts eller inte lösts vore jag tacksam.... Virb verkar onekligen intressant Men dock verkar vissa viktiga funktioner behövas fixas till.
 
Will do.

Kan säga att jag inte kan tänka mig något annat. Räknar kallt med att de problem som ändå finns fixas i närtid. Det enda som egentligen är en showstopper är laddningen, och det verkar vara någon defekt med min kamera eller mitt batteri - m a o garantiärende och inget generellt.
 
Heppla, uppdatering.

Jag har varit i kontakt med Garmin Sverige. De pratade med Garmin centralt, och problemen med mitt exemplar ville de lösa genom att få den inskickad för reparation. Överlag är jag nöjd med supporten, när jag väl hade etablerat kontakt med Garmin Sverige. Nu är kameran inskickad, och jag vill vara tydlig med att det har varit i min ände det tagit tid - jag behövde kameran i det skick den var, mäckig men ändå användbar, och sedan har det varit körigt.

Givetvis hade det varit bättre att bara få ett nytt exemplar, och skicka min med vändande post - sannolikheten att de faktiskt reparerar den och inte bara byter ut den är väl ungefär noll - men så fungerar det väl inte.

Återkommer när jag fått den i retur om huruvida problemen är lösta!

Mvh,
/Fredrik
 
Som väntat fick jag en ny kamera i retur, komplett i låda. Den kom iväg med måndagens post och veckan efter hade jag en tillbaka. Jag fick stå för frakten dit, men fick å andra sidan en extra uppsättning tillbehör på kuppen (bl a en extra vagga) så jag är nöjd och glad.

De problem jag hade är nu lösta, kameran fungerar finfint. Känslan är att jag fick en väldigt tidig seriekamera först och att den jag fick nu kanske är lite senare i produktionen med småjusteringar gjorda.

Mer funktionalitet i Androidappen också, även om man fortfarande inte har bild i telefonen under inspelning. Det går definitivt att leva med. Summa summarum är det definitivt en kamera jag kan rekommendera, framförallt om GPS-spår är av värde.
 
Färsk test av action-/hjälmkameror återfinns i tidningen mobil nr 9-2015 - alt på deras web.

/Patrik, väljer mellan Sony eller Gopro som ersättare till countouren
 
Jag har en Garmin Virb. Toknöjd vad gäller hur den fungerar. Jag var ut och körde skoter med den i förra veckan och hade med den upp och flyga här innan jul, samt har lekt en hel del med den i bilen och så (så klart).

The good:
  • Bildkvalité. Jag upplever den som bättre än det jag sett av GoPro (utan att äga en av de senare). Genom en tonad skoterruta under ljusförhållanden som var svåra (snö, fjäll, snårskog, sol, skugga) och vi var alla imponerade av både skärpa och färg när vi tröck upp bilden på polarens 50". Man ser ibland när kameran justerar exponering eller vitbalans, men den gör det ändå snyggt. Samma för att vara uppe och flyga, från dunkel på marken upp genom moln och ut i solljus på ovansidan och sedan runt, med sol och skugga om vartannat - inga problem.
  • GPS. Riktigt bra GPS-spår, bättre än de flesta GPS:er i min ägo. Mjuka och fina. Man får med ett knippe overlays så man kan få kurs, hastighet, en skiss av spåret och var man är i det i bild.
  • Bildstabilisering. Jag tröck fast den på en plastkåpa bakom rutan och såg hur kameran satt och skakade fram och tillbaka med motorn på tomgången men tänkte att det fick bli vad det blev. Visst blev det bättre när motorn kom upp i driftsvarv sen, men jag hade ändå väntat mig en mer stressad bild. Vibrationerna störde inte alls, och artefakterna var aldrig störande även om de syntes ibland.
  • Tillbehören är relativt sett billiga, i vissa fall väldigt billiga.
  • För en knapp tvåhundring får man en sats med fästen, den rem som borde ha följt med och en "adapter för standardfästen inom industrin". Det senare betyder "GoPro"-adapter, så man kan skaffa GoProfästen och knö dit sin Virb.
  • Telefonstyrning via WiFi är elegant och fungerar bra.
  • Robust. Den känns gedigen som f-n. Jag såg en film där de råkade köra över den med en bil i bra fart på bana med endast lite repor som resultat, och det känns inte som att det var en engångsgrej.
  • Vattentålig. Kommer att sätta fast den på kajaken utan UV-hus utan att vara bekymrad. Skulle jag börja öva eskimåsvängar varje tur eller leka i tvåmetersvågor (inte aktuellt de närmaste tio åren, ungefär...) kanske UV-huset skulle kännas tryggare.
  • Inspelningsswitchen. Drar igång inspelning oavsett om kameran är på eller av och man känner när man slår till den, även genom ett par MC-handskar (eller för den delen snöskotervantar).

The bad:
  • Accelerometern är lite långsam och grov i sin upplösning. För flygning fungerade det väl hyfsat vid en snabb koll och någorlunda i bil på vanlig väg, men skoter i terrängen blev för mycket - då stod den och slog 1G både hit och dit. Frågan är om det är mjukvaran i datorn eller registreringen som spökar, och om det går att filtrera ut något användbart. Vore riktigt tufft om man kunde få det bra för saker som banracing.
  • Mjukvara är inte Garmins starka sida, och det märks. Fick bråka bra mycket för att få in en uppdatering, WiFi-mjukvaran (Android) var inte klar vid produktsläpp utan kom häromveckan. I största allmänhet lite märkligheter ibland, och sist jag hörde klarar inte den medföljande programvaran att visa video för vissa GeForce-kort än, p g a någon bugg. Man kan importera filmen och använda i andra program men inte se den internt i Garmins program. Där håller de dock på att fixa. Dock har väl GoPro liknande om inte värre problem just nu?
  • Sugkoppen de säljer till är ungefär samma som till deras GPS:er. Det räcker inte - den lossnar när det skakar och har sig. Jag köpte en GoPro-sugkopp istället (nya v2) och ramlar den loss med den så kommer jag att bli förvånad på riktigt.
  • Laddning. Just nu, med firmware v3.10, tjurar min och vägrar ladda. Sitter och skriver brev till tech support parallellt med det här inlägget. Den börjar ladda men slår sen igång istället och med kameran igång så tar det alldeles för lång tid att fylla batteriet. Det har krånglat lite från början men nu är det hopplöst. Ingen annan klagar, så jag misstänker att det är min enhet som är ett garantiärende. :(
  • Kör man via WiFi får man ingen bild när man spelar in. Man ser bilden fram tills man klickar "record", men sedan får man bara info om hur länge man spelat in och tid kvar på minneskortet.
  • Supporten har inte imponerat. De har officiella forum på nätet - för mjukvaran - men inga spår av att någon från Garmin faktiskt läser dem och än mindre svarar. Får se vad tech support ger för erfarenheter.
  • Handlovsrem/säkring borde medfölja. Den får man när man köper fästeskitet istället (knappa tvåhundringen, som sagt).

Formfaktorn är en helt annan än GoPro, och för mina ändamål betydligt bättre. Mindre frontarea är en Bra Sak när det går undan eller grenar/sjögräs svischar förbi. Vill man ha den mitt på magen eller mitt i pannan passar det sämre.

Titta på denna film länk så ser du skillnaden på bildkvaliten, Virb Elite vs GoPro Hero3
http://www.youtube.com/watch?v=yKpYIkiYKME

Är sugen på en Virb men med denna usla bildkvalité är det under att dom i huvudtaget tillverkas. Den röda handsken blir rosa och en fin sommardag blir till höst. Otroligt dålig färgåtergivning, riktigt sunkigt.
 
Virb Elit vs GoPro Hero3

Jag har en Garmin Virb. Toknöjd vad gäller hur den fungerar. Jag var ut och körde skoter med den i förra veckan och hade med den upp och flyga här innan jul, samt har lekt en hel del med den i bilen och så (så klart).

The good:
  • Bildkvalité. Jag upplever den som bättre än det jag sett av GoPro (utan att äga en av de senare). Genom en tonad skoterruta under ljusförhållanden som var svåra (snö, fjäll, snårskog, sol, skugga) och vi var alla imponerade av både skärpa och färg när vi tröck upp bilden på polarens 50". Man ser ibland när kameran justerar exponering eller vitbalans, men den gör det ändå snyggt. Samma för att vara uppe och flyga, från dunkel på marken upp genom moln och ut i solljus på ovansidan och sedan runt, med sol och skugga om vartannat - inga problem.
  • GPS. Riktigt bra GPS-spår, bättre än de flesta GPS:er i min ägo. Mjuka och fina. Man får med ett knippe overlays så man kan få kurs, hastighet, en skiss av spåret och var man är i det i bild.
  • Bildstabilisering. Jag tröck fast den på en plastkåpa bakom rutan och såg hur kameran satt och skakade fram och tillbaka med motorn på tomgången men tänkte att det fick bli vad det blev. Visst blev det bättre när motorn kom upp i driftsvarv sen, men jag hade ändå väntat mig en mer stressad bild. Vibrationerna störde inte alls, och artefakterna var aldrig störande även om de syntes ibland.
  • Tillbehören är relativt sett billiga, i vissa fall väldigt billiga.
  • För en knapp tvåhundring får man en sats med fästen, den rem som borde ha följt med och en "adapter för standardfästen inom industrin". Det senare betyder "GoPro"-adapter, så man kan skaffa GoProfästen och knö dit sin Virb.
  • Telefonstyrning via WiFi är elegant och fungerar bra.
  • Robust. Den känns gedigen som f-n. Jag såg en film där de råkade köra över den med en bil i bra fart på bana med endast lite repor som resultat, och det känns inte som att det var en engångsgrej.
  • Vattentålig. Kommer att sätta fast den på kajaken utan UV-hus utan att vara bekymrad. Skulle jag börja öva eskimåsvängar varje tur eller leka i tvåmetersvågor (inte aktuellt de närmaste tio åren, ungefär...) kanske UV-huset skulle kännas tryggare.
  • Inspelningsswitchen. Drar igång inspelning oavsett om kameran är på eller av och man känner när man slår till den, även genom ett par MC-handskar (eller för den delen snöskotervantar).

The bad:
  • Accelerometern är lite långsam och grov i sin upplösning. För flygning fungerade det väl hyfsat vid en snabb koll och någorlunda i bil på vanlig väg, men skoter i terrängen blev för mycket - då stod den och slog 1G både hit och dit. Frågan är om det är mjukvaran i datorn eller registreringen som spökar, och om det går att filtrera ut något användbart. Vore riktigt tufft om man kunde få det bra för saker som banracing.
  • Mjukvara är inte Garmins starka sida, och det märks. Fick bråka bra mycket för att få in en uppdatering, WiFi-mjukvaran (Android) var inte klar vid produktsläpp utan kom häromveckan. I största allmänhet lite märkligheter ibland, och sist jag hörde klarar inte den medföljande programvaran att visa video för vissa GeForce-kort än, p g a någon bugg. Man kan importera filmen och använda i andra program men inte se den internt i Garmins program. Där håller de dock på att fixa. Dock har väl GoPro liknande om inte värre problem just nu?
  • Sugkoppen de säljer till är ungefär samma som till deras GPS:er. Det räcker inte - den lossnar när det skakar och har sig. Jag köpte en GoPro-sugkopp istället (nya v2) och ramlar den loss med den så kommer jag att bli förvånad på riktigt.
  • Laddning. Just nu, med firmware v3.10, tjurar min och vägrar ladda. Sitter och skriver brev till tech support parallellt med det här inlägget. Den börjar ladda men slår sen igång istället och med kameran igång så tar det alldeles för lång tid att fylla batteriet. Det har krånglat lite från början men nu är det hopplöst. Ingen annan klagar, så jag misstänker att det är min enhet som är ett garantiärende. :(
  • Kör man via WiFi får man ingen bild när man spelar in. Man ser bilden fram tills man klickar "record", men sedan får man bara info om hur länge man spelat in och tid kvar på minneskortet.
  • Supporten har inte imponerat. De har officiella forum på nätet - för mjukvaran - men inga spår av att någon från Garmin faktiskt läser dem och än mindre svarar. Får se vad tech support ger för erfarenheter.
  • Handlovsrem/säkring borde medfölja. Den får man när man köper fästeskitet istället (knappa tvåhundringen, som sagt).

Formfaktorn är en helt annan än GoPro, och för mina ändamål betydligt bättre. Mindre frontarea är en Bra Sak när det går undan eller grenar/sjögräs svischar förbi. Vill man ha den mitt på magen eller mitt i pannan passar det sämre.

Grymt besviken på Virb Elit bildkvalité. Ska ha min kamera till jakten, så hur gör jag mitt val när jag ska fästa kameran på hunden? Garmin har selar till hunden för att fästa Virben, men nu är jag kräsen när det gäller bildkvaliten och Virb Elite har i mitt tycke för dålig och dassig bild som får mig att tänka på dom första smartphones. Kolla länken: https://www.youtube.com/watch?v=LQrh_nZ-tjI
 
Har avvaktat i snart 2 år sedan jag startade denna tråd. Detta mest p.g.a bildkvalite'n på Virb enl missnöjet hos fler användare.

Nyligen slog jag till med en *Gopro 4 Silver samt en *Smart Remote kontroll.
Hitills helnöjd med pekskärmen och enkelheten att filma/fota i kajaken med kameran i fören te.x
Använder den gamla Hero 2 ifrån sittbrunnen, pannband mm.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...