Visa ett inlägg
Gammal 2009-08-30, 19:08
karlmattsson karlmattsson är inte uppkopplad

Hej!
Bara boka biljetter direkt! Jag bor i Stavanger Norge, så flög härifrån och betalade 8000 NOK till Kathmandu t.o.r. bokade via ebookers samma som mrjet.se, flög med Etihad Airlines, funkade super med allt, flög London till Abu Dhabi och AD til KTM.

Flyget vidare upp till Lukla kostade 226USD t.o.r och bokas lätt med hjälp av taxichauffören från flygplatsen, dom har kontakter som hjälper. Det som är bra i Nepal att folket är väldigt ärliga och hjälpsamma även om det ibland kan kännas som dom ska hjälpa för mycket.
Problemet med Lukla flyget är att det är otroligt väderberoende, så flyger bara om morgonen när molnen lättat ibland bergen. Jag hade oturen att få vänta en extra dag i Kathmandu men vissa har fått vänta i 5-6 dagar om inte mer.

Det skulle vara kul om du hade velat haft Nima som guide, han är otroligt hjälpsam och glad. Har bara goda minnen, fått bo och äta hemma hos hans familj. Hans föräldrar är gamla men still going strong. Hans bror lever som granne med sin familj med två barn. Så du blir altid inbjuden fram och tillbaka i husen för att dricka the!
Nimas fru driver en sherpa lodge i Namche bazaar, där jag bodde två dagar. Och åt samma mat som sherpana och drack Rakshi. Det som är med att gå med han är att man får se och träffa mycket inhemskt folk.

Priserna stiger väldigt mycket ju högre du kommer räknade i början med 2000NPR per dag för mat och boende, men men längre upp kanske 3000NPR beror mycket på vad man äter. Åt alltid Dhal Bat, är Ris med linssoppa och currygrönsaker. Gott och du får altid påfyllning.
När jag var där i våras låg kursen 1EUR=101NPR i Kathmandu. Sämre kurs uppe i bergen men är möjligt att växla.

Klättertillståndet kostade 700USD men det var med en dyr "service charge" och en avfall deposititon som man får tillbaka när man visar upp att man tagt med allt avfall. Tror det var 200USD Du måste ha klättertillstånd för att klättra Island Peak. Dom gör kontroller av och till vid base camp.
Jag fick klättrade tillsammans med en vän till Nima, han var climbing sherpa med everest och ama dablam och andra flertalet gånger på meritlistan. Väldigt bra och rekommenderar han massor. Han tog lite mer betalt än andra men var värt det. 450USD betalade jag honom. Sen hyrde jag klätterutrusting i Namche bazaar för 9000NPR ett bra sätt att slippa släpa på allt. Hade egna storskor med mig dock.

Ska skriva utrustningslista som jag hade, men postar detta först bara...

Bara fråga på så ska jag svara vidare...

MVH Karl

Svara med citat