Vad är viktigt för issäkerhet hos långfärdsåkare

Med rejäla flytblock är risken att gå under isen och drunka minimal.
Finns egentligen ingen anledning att inte klä sig som en mindre båt på isen. Men det viktiga är att kunna ta sig upp och i säkerhet också. Framförallt att kunna byta till torrt snabbt.

Funderar på rejäla båtar till skridskor, undrar om den ökande ytan vid svag is räcker för att komma torr över en svacka.
 
Risken med skidor är att komma ut på så svag is att den inte bär att komma upp på.

Rimlig flytkraft underlättar men den skall inte få den plurrade att tippa omkull och ha svårigheter att hålla huvud och andningsvägar ovanför vattenytan.

Jag förstår inte vad du menar med dina "båtar".

Att testa nya koncept i praktiken är förstås avgörande.

Thure
 
Risken med skidor är att komma ut på så svag is att den inte bär att komma upp på.

Rimlig flytkraft underlättar men den skall inte få den plurrade att tippa omkull och ha svårigheter att hålla huvud och andningsvägar ovanför vattenytan.

Jag förstår inte vad du menar med dina "båtar".

Att testa nya koncept i praktiken är förstås avgörande.

Thure

Ja, det måste vara ett fullgott uttestat system så klart.

Jag kan tänka mig flytband fästa med kardborre etc. som man fäster runt exempelvis, nacke, överarmar, underarmar, midja, knä, fotvrister och handleder. Dessa tillsammans skall göra att du inte tippar med huvudet före ned i vattnet utan har bra flytförmåga över kroppen och allt tillsammans ger en bra fördel om du hamnar på bristande is lager.

Går du ned så börjar skridsko med flytförmåga, fotvrist, knä och midja börja sitt flyt mycket tidigt och gör att du inte hinner sjunka så långt ned innan du sansar dig och börjar agera. (centimetrar, men ändå)

Kanske rygga med stjärtflytblock kan göra att man inte får benen under isen och blir liggande på rygg så snabbt, men då krävs större flytblock vid nacke också tror jag. Knepigt det här med att fördela flytförmågan på olika delar för att maximera förmågan att återhämta och ta sig upp. Men det går säkert att lösa.

Strömt vatten kommer altlid vara det farligaste.

Enklast är ju att testa ut systemen på sommaren eller i bassäng i grupp.
 
Senast ändrad:
Ja, det måste vara ett fullgott uttestat system så klart.

Jag kan tänka mig flytband fästa med kardborre etc. som man fäster runt exempelvis, nacke, överarmar, underarmar, midja, knä, fotvrister och handleder. Dessa tillsammans skall göra att du inte tippar med huvudet före ned i vattnet utan har bra flytförmåga över kroppen och allt tillsammans ger en bra fördel om du hamnar på bristande is lager.

Går du ned så börjar skridsko med flytförmåga, fotvrist, knä och midja börja sitt flyt mycket tidigt och gör att du inte hinner sjunka så långt ned innan du sansar dig och börjar agera.

Flyter benen upp bakom dig hamnar ju näsan och munnen mot vattnet och det finner jag icke önskvärt. Jag vill nog inte ha flytkraft så lågt på kroppen. Jag gör liknelse med torrdräktsdykare som får luftvandring till fötterna, vilket ibland avhjälp med benvikter.
Vill nog ha flythjälpen högre upp på kroppen.
Gör det någon skillnad om fötterna hamnar 0,5m eller 1,5m under ytan när man ska upp för en iskant. Jag har hela tiden övat på att ta mig upp över iskant från "flytande stående" i vattnet, har inte provat från "flytande liggande".

/Patrik
 
Flyter benen upp bakom dig hamnar ju näsan och munnen mot vattnet och det finner jag icke önskvärt. Jag vill nog inte ha flytkraft så lågt på kroppen. Jag gör liknelse med torrdräktsdykare som får luftvandring till fötterna, vilket ibland avhjälp med benvikter.
Vill nog ha flythjälpen högre upp på kroppen.
Gör det någon skillnad om fötterna hamnar 0,5m eller 1,5m under ytan när man ska upp för en iskant. Jag har hela tiden övat på att ta mig upp över iskant från "flytande stående" i vattnet, har inte provat från "flytande liggande".

/Patrik

Ja det är ju inte mycket flyt du vill ha på benen. Bara så mycket att vikten kompenseras av själva kläder och utrustning. Du vill inte att tung utrustning drar dig nedåt. Här är det små flytkrafter som behövs, men ändå något som hjälper snarare än stjälper.

Viktigast är på överkroppen så klart. Men nedtyngande ben är illa, bra dock om de har mindre flyt än överkropp. Då är knän ett möjligt område som kan ha lite mer flytförmåga än exempelvis skridsko och fotvrist, som bör vara marginella i jämförelse med överkropp, men inte betungande.

Se det som en helium ballong i luften. Du vill inte stiga kraftigt uppåt utan bara hålla dig på samma nivå eller lite mer.

I nödläge så kan kardborre fästen på flytbanden på benen rivas av och då kan du sätta dem någon annanstans, hålla dem i handen eller bara släppa skiten. Helst vill man ju inte hålla på att tänka på sådant dock när man håller på och drunknar.

En explosiv gasballong fäst i ett snöre kan ju vara en extra säkerhets detalj som syns på långt håll och som tydligt signalerar till andra åkare att här har det hänt något, kom och hjälp eller håll er vaksamma. Speciellt om den är lite större och även flyger lite i luften. En stor neonlysande pil nedåt där det står: "Jag har ramlat i! Hjälp!" Samt automatiskt utskick av nödsignal via radio.

En automatiskt uppblåsbar ribbbåt på ryggen är kanske också ett alternativ för den med mycket pengar :) Nej, det är nog bara onödigt. Kanske även farligare.
 
Risken med skidor är att komma ut på så svag is att den inte bär att komma upp på.

Rimlig flytkraft underlättar men den skall inte få den plurrade att tippa omkull och ha svårigheter att hålla huvud och andningsvägar ovanför vattenytan.

Jag förstår inte vad du menar med dina "båtar".

Att testa nya koncept i praktiken är förstås avgörande.

Thure

Några av mina långfärdsskridskobekanta drog för ett större antal år sedan (> 15 år, kanske även > 20 år sedan) upp en skidåkare som plurrat, så det blev en person mindre i dödsstatistiken än det annars skulle blivit. Vad jag kommer ihåg så var skidorna ett stort hinder för att få upp skidåkaren ur vaken.

Per
 
Gammalt trätoämne, men...

Thure skrev: "Igår såg jag en skridskoåkare som åkte med en kanotflytväst och ingen ryggsäck. En sån som har volymscentrum mellan bröstvårtorna och nyckelbenen sitter väl högt i och med att den sitter ovanför vattenytan i det kritiska läget där man skall passera med bröstvårtorna och sedan midjan upp på isen och antingen bryta isen eller glida upp på den. "

Förstår inte. Kajakvästar idag utvecklas för att man ska ta ha flythjälp tills man tar sig upp i sin kajak; kanten ligger ju högre och kräver mer kontakt med biceps än en iskant. De är otroligt tunna och lätta, till skillnad från ryggsäckar, som är utvecklade för att bära saker på ryggen, inte alls för att flyta på eller hasa sig upp med. På mindre insjöar behövs inget ombyte på ryggen, räcker om det finns inom 20-40 min. Större sjöar, havsisar är en annan historia.
 
För några år sedan var jag med om en incident där vi tvingades tillkalla svävare. Det tog ganska många timmar innan den anlände till den åländska skärgården från Åbo (de fastnade dessutom i en isränna). Under tiden hann det bli både kallt och mörkt. Vi gjorde upp en brasa för att värma den skadade.

Allt löste sig väl men efter det har jag även handbloss med på längre turer. De syns väldigt bra och otroligt effektiva vid räddningar och otroligt bra att göra upp eld med i en nödsituation.🙂
 
Thure skrev: "Igår såg jag en skridskoåkare som åkte med en kanotflytväst och ingen ryggsäck. En sån som har volymscentrum mellan bröstvårtorna och nyckelbenen sitter väl högt i och med att den sitter ovanför vattenytan i det kritiska läget där man skall passera med bröstvårtorna och sedan midjan upp på isen och antingen bryta isen eller glida upp på den. "..,.

Är det inte bättre att du fortsätter diskussionen i den tråd du och jag skrev i tidigare. Här blir det svårt att förstå sammanhanget.

Thure
 
För några år sedan var jag med om en incident där vi tvingades tillkalla svävare. Det tog ganska många timmar innan den anlände till den åländska skärgården från Åbo (de fastnade dessutom i en isränna). Under tiden hann det bli både kallt och mörkt. Vi gjorde upp en brasa för att värma den skadade.

Allt löste sig väl men efter det har jag även handbloss med på längre turer. De syns väldigt bra och otroligt effektiva vid räddningar och otroligt bra att göra upp eld med i en nödsituation.🙂

Vilken bra ide. Tack för tipset. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thoand Vridstyvhet hos skridskon Långfärdskridsko 1
Shockstone Slipradie hos olika skridskor Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...