Recencion Zpacks Arc Haul

I våras startade jag en tråd där jag undrade över var man kan prova riktigt många ryggsäckar Jag vill gärna berätta hur det till slut gick med ryggsäcksvalet. Jag är kvinna, 159 cm och långt ifrån ung. Jag köpte verkligen grisen i säcken och är jättenöjd. Efter mycket velande och med stor skepsis blev det Zpacks lättviktssäck Arc Haul 62 liter, 700 gram. (nix. Huvudfack är endast 49 liter) Rulltopp.Vanskligt val för en tre månaders resa inkluderande diverse transportmedel men mestadels i fält. Den var verkligen helt vattentät. Tålig väv. Trots otroligt klen ram i jag gissar kolfiber funkade den utmärkt. Ena stagpinnen hoppade vid ett tillfälle ur, och när jag skulle trä in den igen vågade jag inte böja den tillräckligt och lyckades trycka den igenom väven innanför dess ficka. Jag har ännu inte klistrat dit en laglapp (kommer på tejprulle) men det var inga problem med vattenläcka. Efter kontakt med Zpacks lärde jag mig hur böjbar staget är om man har kraft spänna det till en båge. Köpte till extra axelvaddar. Nödvändigt eller inte, det vet jag inte. Köpte också två (stora rejäla vattentäta) bältesfickor. Jag köpte till en extra "foderpåse" som egentligen skulle användas som ytterskydd vid flygtransporter etc. Ävenså helt vattentätt, i deras tarpmaterial. Perfekt förvara utrustning i under dagstur. Eftersom Arc Haul är så lätt och extremt justerbar körde jag den som dagsäck med. Fodret, som har ett handtag som en gammal tältsäck, använde jag som handbagage då jag rörde mig mellan olika bergskedjor via flyg. (Snälla, inga miljökommentarer. Det var verkligen nödvändigt flyga). Så, slutkommentaren är att det var kanon slippa ha med sig en dagsäck, jag har betat av ett antal märken och modeller i jakt på den ultimata komplementsäcken till den stora. Jag hade dock hellre tagit 100 gram extra vikt och fått en meshnätficka som känns kraftigare. Men nätet är fortfarande helt. Går ju annars laga med fiskelin. Fickan är mycket stor och användbar men med klent intryck som sagt. Superstora sidfickor gjorde det möjligt packa tältstänger och vatten i en och samma ficka. Jag kommer att slå en öljett i botten på dem för avrinning. Tältet förvarade jag i botten, utanför foderpåsen. Smidigt. Lite bökigare än vanligt, men ändå, bara lyfta ur foderpåse, ta fram tältet och veta allt övrigt är fortfarande skyddat i helt vattentät påse. Såklart jag gärna, ordningsmönniska, hade velat ha fler fack. Men det var värt spara bort så mycket vikt och satsa på den här säcken. Rejält brett midjebälte. Men, tilläggas ska nog att jag aldrig bar mer än 14 kg. Absolut inte mer än 16, då vi ofta kom ned efter ett par dagar och jag hela tiden var bortskämd med manligt sällskap. I just mitt fall spelar ryggsäcken stabilitet ingen roll vid tyngre packning, för jag klarar det helt enkelt inte.
 
Har sneglat lite på de där säckarna men kan inte riktigt motivera kostnaden/konsumtionen då jag redan har en jag trivs med, nu blev det inte enklare... :)

Lägg gärna in recensionen under "Produkter" här på utsidan så hittar andra den lättare när de söker..

/G
 
Calle Nilsson,
Tack för att du uppskattade inlägget. Lättviktssäckarna är ju väldigt omdiskuterade, de har sina fans och direkta motståndare. Jag är just nu nöjd, över förväntan nöjd. Den var betydligt stabilare och lättbalanserad än vad jag trott. Kommer definitivt låta den bli mitt nummer-ett val, då den ju inte väger mer än de lättaste och inte så funktionella dagsäckarna, och därtill hopsnörd är en utmärkt sådan.
 
Calle Nilsson,
Tack för att du uppskattade inlägget. Lättviktssäckarna är ju väldigt omdiskuterade, de har sina fans och direkta motståndare. Jag är just nu nöjd, över förväntan nöjd. Den var betydligt stabilare och lättbalanserad än vad jag trott. Kommer definitivt låta den bli mitt nummer-ett val, då den ju inte väger mer än de lättaste och inte så funktionella dagsäckarna, och därtill hopsnörd är en utmärkt sådan.


Tack själv Lena. Roligt att du är så nöjd med ditt köp 👍. Personligen kan jag inte köpa en säck oprövad då jag ofta har problem med att axelremmarna är för korta eller helt enkelt sitter för dåligt. Arc haul går därför bort för min del. Jag var inne och provade en Hmg windrider på Fjällsport i Göteborg häromdagen och den satt kanonfint, så det får nog bli en sådan. Ska bara samla styrka för att hosta upp fyra tusen först..

Jag vet inte om du är med i Facebookgruppen vandra fjäderlätt? Kolla in den annars. Många trevliga inlägg och diskussioner om allt som gäller lättpackning.

Calle
 
Jag svarar på tre inlägg på en gång,
Först Ture. Jag använde länken du skickade, men så långt jag kom så skulle jag ha behövt skriva om hela recensionen för att den ska hamna där den hör hemma? Jag gissar att jag personligen måste se till att den hamnar rätt, och att ingen annan kan göra det?

Lycka till Calle!
Mycket pengar ja, men värkande kropp är värre om man ska njuta av sin tur.

DoctorGlad
Vad gäller axelremmar, axelvaddar har jag inget att anmärka. Jag köpte som sagt extra axelvaddar, så jag vet inte hur säcken fungerar utan. Det lyfter ju axelremmarna där padden slutar några mm extra från anslutningen till axeln. Personligen skulle jag aldrig gå i en tank topp som tjejen du hänvisade till. Av två anledningar. Den första är att jag nästintill bränner mig genom en 150 gram/kvm ulltröja. Hud vit som en engelsmän. En tank topp har också två sömmar tvärs över axeln, mot hals och precis på axeln kulknöl. Funkar detta med en tyngd ovanpå? Jag har ju aldrig provat. Jag vet bara att jag aldrig har någon söm under paddarna, eller väven direkt mot huden. Även om en 150 gram(någon är 120 grams) tröja är bra tunn kan jag bara rapportera att jag inte ens har tänkt tanken vad jag minns. Jag skulle våga rekommendera den till någon som ska ut på en längre tur. Men... Som alltid, packa lätt! Man dör inte av att inte byta kläder varje dag, och de mesta av alla dessa "smarta prylar" affärsmän en försöker sälja på oss är faktiskt helt onödiga. Jag har varit extrem gramjägare, men har lagt det på hyllan. Man får hitta ett mellanläge som passar en, men Arc Haul är definitivt ett bra steg på väg. Jag är oerhört frusen, sjukligt känns det som, så jag släpar på både extra tjock sovsäck, uppblåsbart underlag med extra isolering, dunjacka, mössor och annat som många kan välja bort. Ryggsäcken kompenserar för det extra kilo sovsäck och underlag för extra-frusna drar med sig. Och, har man ett basläger blir ju dagsöck onödig
 
Är extravaddarna i ett mjukare tyg kanske? Hon i klippet hade ju inte dem.

Bra recension! Positivt (för mig) att du tycker den funkar som dagsäck också. Har undrat över det.

Köpte du från USA eller lyckades du hitta den på närmare håll?
 
Jag köpte den från USA. Det är ett väldigt litet företag, utan återförsäljare. Så, jag betalade snällt importavgiften.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...