Nu bär det äntligen ut!! ...

intressanta kommentarer! Vattenbrist är åxå orsak till konflikter länder emellan och anses i framtiden vara ett av de största orsakerna till rena krig. Sen har vi dricksvattenkvallitèn som inte alls är så god som kommuner å politiker basunerar ut, där anser många forskare -som sällan hörs -att det är ett av våra kommande å allvarligaste miljö/hälsoproblem, problemet där är att ALLA människor dagligen får i sig visserligen små mängder läkemedelsrester, nanopartiklar, mikroplast å andra ämnen som reningsverken inte rår på, men på sikt anses det vara en tickande hälsobomb!

uj, va pessimistiskt de här blev!
mitt intresse och medvetenheten om vattenproblemen fick ja tidigt då ja läste Schaubergers bok; Levande vatten, som ja nämnt tidigare, rekomenderas.
 
Här kommer lite bildnostalgi.

Sankt Anna skärgård sista oktober 2004.

Bild1-God gång mot Bronsholm

2- Väl framme i läviken.

3-Skönt att komma inomhus efter en blåsig dag på sjön.

4-Loggboksskrivning, snart läggdags.
 

Bilagor

  • 2004-10-29 006 kajsa warg god gång mot bronsholm 1.jpg
    2004-10-29 006 kajsa warg god gång mot bronsholm 1.jpg
    86.7 KB · Visningar: 839
  • 2004-10-29 013 bronsholm väl i hamn kajsa warg 2.jpg
    2004-10-29 013 bronsholm väl i hamn kajsa warg 2.jpg
    116.2 KB · Visningar: 851
  • 2004-10-29 031 bronsholm stugan kajsa warg extriör 3.jpg
    2004-10-29 031 bronsholm stugan kajsa warg extriör 3.jpg
    159.4 KB · Visningar: 858
  • 2004-10-29 019 bronsholm med kajsa warg väl innomhus 4.jpg
    2004-10-29 019 bronsholm med kajsa warg väl innomhus 4.jpg
    42.1 KB · Visningar: 827
Läste för ett par år sedan om invigningen av ett nytt reningsverk som klarar p-piller. Minns inte vilken stad det var, men Norrköping eller någon närliggande stad är jag nästan säker på. Så det kanske finns hopp.

2008 hade man en metod med syntetiska receptorer (!!!) för hormonstörande ämnen på gång. Men hittar inget färskare, så det bidde väl en tumme.
https://www.lakemedelsvarlden.se/ny-metod-tar-bort-hormoner-i-avloppsvatten/

intressant! ja bor ju i "Peking" så de ska ja kolla upp, ja de börjar nog att röra på sig när de gäller rening av vårt dricksvatten, speciellt läskigt är det med de hormonstörande ämnena i läkemedelsrester som stör fortplantningen av fisk, å tillåmed könsbyten, har ja för mig,
 
"Utsidan" i stan.

Almstaplan Norrköping är en rar liten park med bara en soffa under en stor -trolig -Scharlakansek/Quercus coccinea, som har mörka, blanka djupt flikade blad, och därför släpper igenom mer ljus genom kronan än vår vanliga ek.
Namnet kommer sig av att bladen blir skarpt röda på hösten, så det återstår att se om min artbestämning är riktigt!

Här brukar ja slå mig ner på väg från mataffären.

Den översta bilden;
oavsiktligt ställde ja in funktionen "soft" på kameran, å de blev ju riktigt bra!
 

Bilagor

  • DSCN3514 trol.scharlakansek Quercus coccinea mini parken Almstag.-Värml.g. norrk. norr.jpg
    DSCN3514 trol.scharlakansek Quercus coccinea mini parken Almstag.-Värml.g. norrk. norr.jpg
    49.6 KB · Visningar: 782
  • DSCN3503 trol. scharlakansek Quercus coccinea blad grönt .jpg
    DSCN3503 trol. scharlakansek Quercus coccinea blad grönt .jpg
    79.4 KB · Visningar: 792
  • DSCN3502 ev. scharlakans ek 2.jpg
    DSCN3502 ev. scharlakans ek 2.jpg
    92.8 KB · Visningar: 920
  • scharlakansek röda höst blad.jpg
    scharlakansek röda höst blad.jpg
    59 KB · Visningar: 906
Hej igen!
När ja vaknade i morse började ja spåna på vad är "utsidan"? i det här sammanhanget är de väl motsatsen till stan, men stan har ju åxå sin natur, om än skapad till största delen, men där finns ju samma beståndsdelar som träd, buskar, blomster, fåglar å småkryp.
Platserna ja kom att tänka på först var kyrkogårdarna, där det har skapats en slags parknatur som en fridfull å vacker inramning till gravplatserna, men här finns åxå inslag av vild/spontan natur på de gravar som varken kyrkogårdsförvaltningen eller privatpersoner sköter om.
De gravarna intresserar mig! där växer allt från självsådda små träd till nässlor å andra vilda blomster. Ska ta å plåta nåra sånna.
På väg till centrum passerar ja en gammal uppväxt kyrkogård och den stora Folkparken som är ett riktigt arboretum/trädpark med flera exotiska å spännande träd.
bilder:

1-Mormor å morfars grav är ett bra exempel. På vårkanten sparade ja nåra bladstånd som kändes bekanta, å hela graven fylldes senare med Prästkragar som ja aldrig hade planterat där.

2-Praktklocka på kyrkogården nästgårds.

3-Originell tomatodling på vägen till ICA-Strömmen.
 

Bilagor

  • DSCN3027 mormor-morfars grav norra norrk..jpg
    DSCN3027 mormor-morfars grav norra norrk..jpg
    98 KB · Visningar: 881
  • DSCN3571 ev. slags blåklocka.jpg
    DSCN3571 ev. slags blåklocka.jpg
    37.1 KB · Visningar: 854
  • DSCN3646 tomatplanta under sittbänk.jpg
    DSCN3646 tomatplanta under sittbänk.jpg
    93.2 KB · Visningar: 874
Igår "bar det ut" till Polare-P som bor intill Göta kanal,
lite pyssel inför täckning av mina båtar, gosade med nåra hästar, gott fika å promenad skogen, det är vederkvickande för en lägenhetslus!

Har också fixat till en ny fågelfrömatare och fyllt på grus på eldning/grillplatsen i skogen här bredvid i stan.

Nästa vecka är planen att bygga en ställning för täckning av båtarna.

Bilder:
1-Fina Islandshästar å Polare-P öser sin finska Rodd-Buster.
2-Rodd-SUVI 495 Finsk å Pfab-kajaken byggd 1987.
3-Skogen förra året.
4-Nytt grus till eldning/grillstället, norpat från parkförvaltningen ;-) .
5-GO UTEHELG!
 

Bilagor

  • DSCN3732 petter m öser roddbuster å hästar.jpg
    DSCN3732 petter m öser roddbuster å hästar.jpg
    92 KB · Visningar: 816
  • DSCN3740 suvi pfab kanadensare hos petter.jpg
    DSCN3740 suvi pfab kanadensare hos petter.jpg
    63.2 KB · Visningar: 812
  • Petter M på kikarberget 18-12-29 032.jpg
    Petter M på kikarberget 18-12-29 032.jpg
    50.4 KB · Visningar: 804
  • DSCN3706 nytt grus grillplatsen öb-skogen norrk..jpg
    DSCN3706 nytt grus grillplatsen öb-skogen norrk..jpg
    79.9 KB · Visningar: 808
  • lw på släpräfsa eknön.jpg
    lw på släpräfsa eknön.jpg
    52.2 KB · Visningar: 815
Saknad

Igår "bar det ut" till Polare-P som bor intill Göta kanal,
lite pyssel inför täckning av mina båtar, gosade med nåra hästar, gott fika å promenad skogen, det är vederkvickande för en lägenhetslus!

Har också fixat till en ny fågelfrömatare och fyllt på grus på eldning/grillplatsen i skogen här bredvid i stan.

Nästa vecka är planen att bygga en ställning för täckning av båtarna.

Bilder:
1-Fina Islandshästar å Polare-P öser sin finska Rodd-Buster.
2-Rodd-SUVI 495 Finsk å Pfab-kajaken byggd 1987.
3-Skogen förra året.
4-Nytt grus till eldning/grillstället, norpat från parkförvaltningen ;-) .
5-GO UTEHELG!

Hur lever livet med dig Lasse Waernhoff. Vi är nog många som saknar dina bilder och inlägg här på detta forum Går ofta in och tittar men inte ett livstecken
 
Ett litet livstecken bara. Jag saknar dig. Har följt dig sedan du började skriva på detta forum. Ett litet livstecken bara.
 
Ett litet livstecken bara. Jag saknar dig. Har följt dig sedan du började skriva på detta forum. Ett litet livstecken bara.

Stort tack för din uppskattning!! det värmer :)
det var ju en skärgårdsblogg, så när ja fick sparken från ön* för 1,5 år sedan kom ja helt av mig och ja hade ju ingen skärgård att berätta om, och när ja efter ett tag tänkte mönstra på igen så var ja lagd på hyllan pga inaktivitet, men nu är ja framme igen! kanske beroende på att du sökte mig!
I fortsättningen får de väl bli en allmän naturnördblogg ;-).
Ja har en fin liten gammellövskog och det stora hällristningsfältet Himmelstalund och floden intill -Motala ström, fast det är Norrköping? -nästgårds där ja häckar var å varannan dag, och för att bryta lägenhetstristessen har ja börjat om med mitt fågelholkbyggande, på ön hade ja runt 40 stycken av alla de slag, i morse byggde ja klart den 12:e, som är för trädkrypare, som ja enligt planen ska sätta upp idag.
Bild: 1/ den här är för blåmes å entita, med litet hål -27-30mm -för att inte taloxen ska sno den, de finns fler av å kan häcka lite var stans i de andra holkarna.
2/ matbordet förvandlat till holkverkstad.

God långhelg till er alla!

*efter 71 års arrendering av min familj, och av brorsan å mig sen 1977= 42 år.
 

Bilagor

  • DSCN4594 lw med blåmes, entita holk öb-skogen norrk..jpg
    DSCN4594 lw med blåmes, entita holk öb-skogen norrk..jpg
    72.5 KB · Visningar: 272
  • DSCN4636 holk- matbordet lw norrk..jpg
    DSCN4636 holk- matbordet lw norrk..jpg
    55.1 KB · Visningar: 375

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...