Var köpa duk i Sthlm?

Hej,
hittade min farfars gamla skönhet på landet för ett tag sedan. Tänkte att det vore kul att få henne sjöduglig med ny duk. Har försökt att läsa på så mkt som möjligt och har nog koll på själva processen men har några kompletterande frågor.
1. Var köper man duk lättast i Sthlm?
2. Vilket material på duk ska man satsa på?
3. Det ligger lister i kajaken som jag antar har suttit mellan skrov och däck, ska man duka hela kajaken eller dukar man skrov och däck separat? Eller bara däck?
4. Om man dukar skrov och däck separat är det nubb man använder för att fästa duken med?
5. Behöver insidan på duken behandlas på ngt sätt?

Tacksam för även andra funderingar och tips!
.J
 

Bilagor

  • bild 1 (1).jpg
    bild 1 (1).jpg
    90.3 KB · Visningar: 1,557
  • bild 2 (1).jpg
    bild 2 (1).jpg
    99.7 KB · Visningar: 1,501
  • bild 3.jpg
    bild 3.jpg
    77.6 KB · Visningar: 1,515
Svårt att veta om skrovet varit dukat när man inte ser det på bilderna. Det var vanligt att man hade ett skrov i lamellträd och sedan dukade däcket.

Jag har renoverat en liknande Struer kajak med dukat däck men mahognyplywood i skrovet. Jag valde att lägga på 1,5 mm flyplansplywood med mahognyyta istället för duk. Blev snyggt och hållbart. Finns att få på Pondus snickeri på Pipersgatan på Kungsholmen.

Info om duk till däck finns om du söker här på "skin-on-frame"/SOF-byggen här på utsidan eller googlar. Vet att vissa använder bomullsduk och andra använder syntetduk, som sedan målas.

Jag ser ingen sittbrunnssarg på bilderna. Finns den kvar men är lös?

Lycka till!
 
Sittbrunssargen finns kvar och är i fint skick. Mahognyplywood till däck låter som en bra idé! Ska undersöka skrovet lite närmare nästa vecka när jag åker ut till landet igen.
 
Hej,
hittade min farfars gamla skönhet på landet för ett tag sedan. Tänkte att det vore kul att få henne sjöduglig med ny duk. Har försökt att läsa på så mkt som möjligt och har nog koll på själva processen men har några kompletterande frågor.
1. Var köper man duk lättast i Sthlm?
2. Vilket material på duk ska man satsa på?
3. Det ligger lister i kajaken som jag antar har suttit mellan skrov och däck, ska man duka hela kajaken eller dukar man skrov och däck separat? Eller bara däck?
4. Om man dukar skrov och däck separat är det nubb man använder för att fästa duken med?
5. Behöver insidan på duken behandlas på ngt sätt?

Tacksam för även andra funderingar och tips!
.J

Jag plockade fram Leif Anderssons "Paddla i Sverige" från 1972 och han anger kraftig jute- eller markisväv till botten och tunnare markisväv eller oblekt lakansväv till däcket. Notera dock att "markisväv" knappast var syntentisk på den tiden som boken skrevs, så modern markisväv (t.ex. Sunbrella) är nog inget bra val.

Som impregnering anger Andersson "2 delar kokt linolja, 1 del pulvriserad krita och 1 del varnolen (lacknafta) som blandas till en tunn välling och strykes under omrörning. Kritan gör att duken inte slaknar i solvärme."

Sedan målas med 2-3 skikt oljefärg.

Modernare material kan du som sagt läsa om om du googlar SOF / skin on frame kayaks.

/Mats
 
Duken ska på

Hej,
hittade min farfars gamla skönhet på landet för ett tag sedan. Tänkte att det vore kul att få henne sjöduglig med ny duk. Har försökt att läsa på så mkt som möjligt och har nog koll på själva processen men har några kompletterande frågor.
1. Var köper man duk lättast i Sthlm?
2. Vilket material på duk ska man satsa på?
3. Det ligger lister i kajaken som jag antar har suttit mellan skrov och däck, ska man duka hela kajaken eller dukar man skrov och däck separat? Eller bara däck?
4. Om man dukar skrov och däck separat är det nubb man använder för att fästa duken med?
5. Behöver insidan på duken behandlas på ngt sätt?

Tacksam för även andra funderingar och tips!
.J




Hej
Hur gick det?
 
Även borlagda kajaker som din kläddes med duk. Precis som ribbade, grundades och målades. Skarvar mellan bordläggnings och däcksduk täcks med skruvad list, oblekt lakansväv var standard och fungerar ännu väl. Intaget på undersidan täcks med kjöllist. Nubbningen görs med kopparnubb eller rf klammer.
Har du gjort det eller står det ännu på listan?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...