Hilleberg - val av litet tält

OM inte barnets rygga är den bästa kan man kanske skaffa en bättre, och lämna 2kg mer där utan att det märks negativt?
Då kan man dessutom njuta av ett rymligt tält med absid utan att någon klagar extra (vilket är värt något kilo i ryggan oavsett).
 
OM inte barnets rygga är den bästa kan man kanske skaffa en bättre, och lämna 2kg mer där utan att det märks negativt?
Då kan man dessutom njuta av ett rymligt tält med absid utan att någon klagar extra (vilket är värt något kilo i ryggan oavsett).
Tjena
Flickan har en kanonrygga, inga problem där. Men det är ändå jag som bär den mesta utrustningen just för att hon ska trivas och tycka att det är kul att hänga med ut på pappas äventyr.

Idag har vi jagat djupt inne i Norrlands skogar, igår fiskade vi öring i strömmande vatten hela dagen.

Försöker få med henne på allt, och göra det så roligt som möjligt för henne.
 
Har själv ett soulo för soloturerna, och när tiden kommer till att byta ut det större tunneltältet kommer det bli soulos större syskon - Allak.

Inte lättaste konstruktionen, men att ha absiden på sidan är oslagbart.
Allak kan dessutom öppnas upp så att det nästan saknar väggar. Fantastisk utsikt och ventilation när man behöver det.
Att det sedan är helt fristående gör inte saken sämre.
 
Har själv ett soulo för soloturerna, och när tiden kommer till att byta ut det större tunneltältet kommer det bli soulos större syskon - Allak.

Inte lättaste konstruktionen, men att ha absiden på sidan är oslagbart.
Allak kan dessutom öppnas upp så att det nästan saknar väggar. Fantastisk utsikt och ventilation när man behöver det.
Att det sedan är helt fristående gör inte saken sämre.
Tjena
Allak står högt upp på min lista. Funderar på om inte det är det bästa på alla sätt, förutom just vikten.
Kanske köper jag mig ett rent solotält den dagen det behövs.

Sitter också och funderar på Niak + att använda min Tarp 10 ihop de gånger man vill ha större absid.
 
Niak eller Anjan givet att du redan har Nammatj 3GT. Eller vänta på Anaris.

Allak är ganska "nära" det du redan har. Det har stor packvolym (tre stänger) och mitt exemplar krävde 10 mm-stänger för att få bra sträckning.

Jag köpte i ungefär samma sits. Fjällvandring med ett av barnen med. Tröttnade på att bära det och det blev mitt vinter-tält-med-pulka men tröttnade på det som vintertält p.g.a. sluttande huvudända.
 
Har själv ett anjan 2gt. Det är ett kanontält och klarar rejäla vindar. Finns något youtube klipp att söka efter för att se vindtest.

Jag uppskattar verkligen den stora absiden men om du oftast är själv kanske jag skulle överväga utan.

Det klarar lättare snöfall men pga hur ventilationen är designad inte ett tyngre snöfall eller att sättas upp i djup snö (till nöds går det kanske öppna dörren)

Fötterna kan ta i om du är lång och sover på tjockt underlag. Tror inte det är rätt val för den som är över 190.

Vi har sovit två vuxna och en 2-åring men optimalt är det inte. Innan vi fick barn sov vi många nätter i det på cykelsester och det är väldigt bra även när det är lite varmare. Två vuxna är inga problem men extra breda underlag hamnar omlott i foränden.

Så länge det inte är vinterväder ser jag ingen större poäng med att bära tyngre.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 
Förresten, Karolina.
Hur upplever du skillnaden i känsla/kvalité mellan Red Label och Yellow Label tälten?

Läser just att Hilleberg rekommenderar att använda sina Yellow bara vid "varmt väder"..

Känns lite oroväckande om man ska in t ex i Padjelanta i augusti, kan ju lika gärna storma och snöa vissa dagar, har jag märkt.

Nu har jag bara Black label (Nammatj 2GT) och Red label (Kaitum 2, Nallo 2 och Akto) tält från Hilleberg så kan inte kommentera skillnaden till yellow label tält.

Hillebergs kommentar ang "varmt väder" tror jag syftar på att Yellow label tälten har partier i bara mesh i innertältet för att spara vikt, vilket kan ge drag i kyligare väder eller vid blåst (dvs du kan inte reglera ventilationen i innertältet lika effektivt som i de andra serierna). Själv ogillar jag drag varför jag hade undvikit ett tält med bara mesh partier i fjällen. Som du skriver, i ex Padjelanta kan det snöa även på sommaren och det kan jag skriva under på då jag haft blötsnö ända ner på 800möh nivån i Padjelanta i slutet av Juli.

Mitt tips för er två då du skriver att du även skall använda tältet för soloturer är Nallo 2. När dottern blir större och ni ger er ut på lite längre turer tillsammans har du ju ditt Nammatj 3GT eller Kaitum 2 som är ett annat tips. Underbart stort innerutrymme för två personer, speciellt skönt på turer när man tillbringar mycket tid i tältet (regn eller sen årstid och mörker). De två absiderna rymmer två stora ryggsäckar, kängor och matlagning mm. Dessutom möjlighet till effektiv ventilation i varmt väder pga de dubbla ingångarna, vilket är en av de saker jag ibland saknar i Nammatj.
 
Anjan

Jag har ett Anjan 3 till mig och min son. Det funkar fint i alla väder under vår, sommar och höst. Jag är supernöjd med vikt och komfort.
 
Jag har tältat med min 3-åring sedan hon var 1, och provat lite olika tält.
Olivin är jättebekvämt, och bra takhöjd. Är det klippigt är det dock meckigare att sätta upp, då det är helt beroende av bra fäste i de sex markpinnarna runt om.
Niak har jag använt med dottern, då jag ville ha ett lättare tält än Olivin. Det är tänkt för ex förälder med barn, men både jag och den lilla upplevde det som trångt för två, trots att hon bara är 3 år. Bor du i närheten av Växjö kan jag sätta upp det i trädgården om du vill få en känsla av storleken.
Jag skulle nog ändå titta på ett Allak. Skönt med varsin ingång nu när dottern börjar bli äldre.
 
Senast ändrad:
Niak eller Anjan givet att du redan har Nammatj 3GT. Eller vänta på Anaris.

Allak är ganska "nära" det du redan har. Det har stor packvolym (tre stänger) och mitt exemplar krävde 10 mm-stänger för att få bra sträckning.

Jag köpte i ungefär samma sits. Fjällvandring med ett av barnen med. Tröttnade på att bära det och det blev mitt vinter-tält-med-pulka men tröttnade på det som vintertält p.g.a. sluttande huvudända.
Tack för input.

Kanske lutar tillbaka mot Niak igen.

Allak kanske är för nära det jag redan har.

Niak skulle dessutom funka bra som solotält.

Då skulle min setup kunna se ut såhär:

Nammatj 3 GT 2-3 pers
Niak + ev tarp vid speciella turer 1-2 pers
SeaToSummit hängmatta + tarp 1 pers

// L-O
 
Har själv ett anjan 2gt. Det är ett kanontält och klarar rejäla vindar. Finns något youtube klipp att söka efter för att se vindtest.

Jag uppskattar verkligen den stora absiden men om du oftast är själv kanske jag skulle överväga utan.

Det klarar lättare snöfall men pga hur ventilationen är designad inte ett tyngre snöfall eller att sättas upp i djup snö (till nöds går det kanske öppna dörren)

Fötterna kan ta i om du är lång och sover på tjockt underlag. Tror inte det är rätt val för den som är över 190.

Vi har sovit två vuxna och en 2-åring men optimalt är det inte. Innan vi fick barn sov vi många nätter i det på cykelsester och det är väldigt bra även när det är lite varmare. Två vuxna är inga problem men extra breda underlag hamnar omlott i foränden.

Så länge det inte är vinterväder ser jag ingen större poäng med att bära tyngre.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Tack för info.

Anjan verkar verkligen vara toppenbra, ett 2 manna utan absid är riktigt nära det jag söker. (även om jag är tokförtjust i att ha absid, men jag vill verkligen ha så lätt tält det går)

Varför jag funderar på Niak är väl till stor del att det är självbärande, lockas av den tanken för att ha flera olika modeller på hyllan, så man kan välja typ efter den terräng jag besöker.

/L-O
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...