Tillaga fisk med få tillbehör.

Är intresserad av tips hur man bäst tillagar fisk ute i det vilda på enklast sätt. Främst intresserad av abborre och gädda men tar gladeligen emot alla tips. Det jag tänker att man har till förfogande är eld, triangakök, salt. Det är alltså inte några komplicerade rätter jag är ute efter med massa ingredienser. Misstänker att det finns många olika varianter och preferenser ändå.
 
Koka fisken i saltat vatten - lite svartpeppar och salt.

Potatismos gjort på pulvermjölk är annars fiskarens bästa vän.

Blir väldigt goda enkla måltider
 
Stek på trangians stekpanna, gärna filead. Finns möjlighet till eld så grillad i alufolie på glöden eller helt enkelt på pinne i elden.
Behövs bara salt och ev lite smör.
 
Med bara salt är väl inte variationerna så många. Ta med smör också så är du i himlen. Lite örtkryddor och en bit pepparrot väger inte mycket.
 
Efter tillagning som kokning/stek kan man även röka fisken

Fixa en liten rykeld och lägg folie eller ett kokkärl över som en kupa med fisken/köttet.

Behövs inte så många timmar - man måste bara se till att det inte
flammar upp och brinner - lite balansgång
 
Aborre är mycket gott halstrad över glöd eller öppen eld, Bara ta ur den, trä på en spetsad pinne och tillaga, skinn och fenor släpper lätt när det är färdig. Salta lätt innan du äter.
 
Låt oss dröja vid abborren en smula. Kokt abborre är en riktig läckerhet. Den ska inte stormkoka utan mera som sjuda vilket kräver lite påpasslighet vid öppen eld eller friluftskök. Den skall inte kokas till mos utan tas av i tid. Lite beroende på farten i vattnet Och abborrens storlek skulle jag säga 5 till 10 minuter. Man kommer långt med bara salt men det är klart har man lite peppar blir det inte sämre. Och har man med en buljongtärning eller lite grönsaker Blir ju resultatet ännu bättre. Vill man hellre steka den skulle jag flå den och byxa den om jag använder stekpanna. Klart att det att går att steka utan smör men blir otroligt mycket är krispigare och godare med smör. Vill man grilla över öppen eld är ju någon form utav galler att föredra. Återigen salt och peppar i mitt fall föredrar jag då citron peppar. Först skär man isär den på mitten. Typ som två filéer men jag lämnar benen kvar, Det släpper lätt när grillningen är över. Först en kort kort stund med köttsidan ner sedan vänd så att den blir liggande på skinnet. Grilla den så tills den är klar. Öring röding harr Kan alla tillagas på liknande sätt. Antagligen gädda också men det har jag aldrig ätit. Var lite försiktig så att du inte bränner upp eller kokar sönder maten så kommer allt att bli bra. Väl värt att släppa åtminstonde en Buljongtärning samt peppar förutom saltet.

Bosse
 
Förutom lite ben så är gädda god matfisk alla månader som lake.

Juni till sept kan det vara dysmak som många andra fiskar i sjöar.

Hemligheten med gädda är att inte bränna skinnet vid tillagning
 
Tack för alla svar hittills. Verkar som att man kommer undan med de flesta tillagningstekniker oavsett om det är gädda eller abborre. Kokt, grillad, stekt eller till och med rökt. Får helt enkelt testa mig fram för en egen favorit.

Alla verkar även överens att man kommer mycket längre med främst smör och peppar. Bara hoppas på fisk då också. Tanken är att paddla i Stockholms skärgård och jag har inga bra erfarenheter av fisket där nu för tiden. För 25 år sedan kunde man få upp en abborre vart man än stoppa ner en krok med mask på. Jag tycker i alla fall det har blivit sämre men jag kanske romantiserar det förflutna.
 
Abborre i alu folie salt samt lite smör och enris i buken, mmm!
Gädda, lite värre, måste bli av med alla Y-ben om man ska laga till filé, i annat fall som abborre, men med mer matfett då den är torr i köttet.

Till potatismos på pulver gör jag 2 olika mos med 2 olika kryddor riven muskottnöt eller rostad lök.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...