Fantasiskt hydda

Det som var mest imponerande var ju tekniken.

Själva designen på huset kunde ju ha varit lite annorlunda. Att behöva gå ut utomhus för att elda för att få upp värmen kändes ju lite ogenomtänkt, och inget ljusinsläpp alls typ. (Fast dörren så luftig ut! :) )

Men när jag kollade igenom den för andra gången så noterade jag att han hade ju kärl för vatten... hur hade han gjort dem? Var det kermik?

Att bränna lerstavar till ett roster för att få in luft under elden var ju riktigt smart.
 
Skall lerväggar av obränd lera hålla, så måste leran armeras genom iblandning av halm, hö, dynga eller tagel eller liknande. Sedan måste takutsprånget vara så brett att väggarna skyddas från regn
 
Lerväggarna var uppbyggda av stenar i mitten om jag tolkade filmen rätt.

Se också text i början av filmen. Han blandade in keramikskärvor i leran vilket kanske fungerar som armering?

Att elda under bygger sannolikt upp en restvärme i golv och väggar så att min inte behöver elda på natten.

Thure
 
Huset var ju byggt för ett annat klimat än vårt svenska.

Han har om jag inte förstod helt fel byggt ett antal olika hyddor innan. Det här var främst för att göra taktegel, eftersom klimatet tydligen gör att tak av palmblad ruttnar väldigt fort.

Stenarna började han med bara för att dryga ut leran.
 
Wattle and daub hade han gjort hus av tidigare, jag antar att han ville testa en annan metod här.

Det är ju alltså inte en instruktion i hur man bygger en bra hydda utan mer att han visar upp olika tekniker.

Han skriver t.ex. själv att det var rätt ineffektivt att bränna takpannorna i en så liten ugn, hade varit effektivare att göra en stor bränning. Men då hade det tagit längre tid och han hade behövt förvara de obrända pannorna nånstans under tiden. Läser man hans logg så skriver han ju om ett uppehåll på 3-4 veckor då det regnade alldeles för mycket så han fick lov att bygga den lilla trähyddan där han förvarar de obrända pannorna.
 
Lerklining har om jag förstår rätt använts mera allmänt i Sverige för tätning på insidan av träväggar och alltså inte bara i Skånes korsvirkeshus.

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...