Skrubba skrov för miljön? Affärsidé?

Vid upptaget av pojkvännens lilla segelbåt såg vi till vår fasa att nästan samliga båtar var så fria från havstulpaner mm att de måste ha använt giftig båtbottenfärg. Vi hade valt en så miljövänlig vi kunde så vi hade viss beväxning. (Östkusten)
Den typen av färg bygger på att små flagor lossnar successivt och att vattenvarelserna ej får fäste. Det här funkar framför allt när båten seglas ofta och fort.
Vi märkte att trots att båten beväxes så är det oerhört lätt att svepa bort det hela med en kvast. Havstulpaner förökar sig ju tydligen en speciell vecka i slutet av juli, så det skulle då vara läge att göra en punktinsats.
Nästa år kommer jag dra på mig våtdräkten och snorkla runt och sopa - kan inte dyka på egen hand.

Men tänkte att det kanske vore möjligt att få hela båtklubbar att gå över till miljövänligare färg om en tjänst med svabbning kanske 2 ggr/säsong fanns tillhands. Kan ju knappast vara tekniskt besvärligt och båtarna ligger ju tätt. Några hundra per båt blir rätt mycket i en hamn.

Vad tror ni? Har sökt men inte hittat någon liknande verksamhet.
För våra vatten!
/Freevego
ps med tanke på forumreglerna är detta inlägg nästan uteslutande motiverat av miljöhänsyn!
 
Jag har segelbåt, ganska liten och långt norrut, så mitt perspektiv är kanske lite annorlunda än ditt.

Det skulle kunna funka att hålla botten på båten fri från havstulpaner genom att skrubba den med en hård borste. Men jag skulle inte själv betala särskilt mycket för tjänsten. Det känns som att en hundralapp är min gräns uppåt.

Jag inser att det tar en del tid att skrubba hela undervattensdelen av skrovet, men jag ser det som en extrakostnad jag kan undvika med giftigare bottenfärg. Och de flesta båtägare i Sverige lägger på ett nytt lager varje år, och att då välja en mindre giftig färg för att spara på utsläppen känns lite som felriktad miljöoptimism: det finns andra saker man kan välja att göra (eller inte göra) som skulle åstadkomma mycket mer för miljön.

När myndigheterna för några år sedan började diskutera ett förbud mot giftiga bottenfärger i delar av kusten var det någon som påpekade en detalj: fritidsbåtarnas bottenfärger läcker runt 500 ton (främst) koppar per år. De norrländska älvarna deponerar i runda slängar 500 tusen ton koppar i samma vatten varje år. Med tanke på vad Moder Natur gör helt på egen hand känns det omotiverat att tvinga på fritidsbåtarna mindre giftiga färger. Men det tyckte förstås inte myndigheterna, så vissa delar av svenska kusten har bottenfärger som mer liknar vanlig målarfärg än skydd mot beväxning.

Utöver detta så skulle ett företag som har som affärsidé att skrubba båtbottnar en konkurrent redan innan det kommit igång: en del hamnar har köpt automatiska anläggningar för just att skrubba botten på båten. Det är någon inrättning med roterande borstar och grejer, det fungerar väl lite som en biltvätt nersänkt i vattnet antar jag. Rimligen skulle priset för att få botten skrubbad av en maskin vara betydligt lägre än för att få den skrubbad manuellt.
 
Högtryckstvätt funkar förträffligt även under vattnet och går både enklare, snabbare och lättare än att svabba. Hittar man bara en lerig vik där man kan trycka ner fötterna och benen kan båtägarna dra båten sakta fram och åter medans man står säkert nersjunken i skiten och spolar.

Som fd. yrkesdykare ser jag mest möjligheter där andra bara ser problem.
 
Att tvätta och vaxa andras båtar samt sjösätta dem och ta upp dem är ju en stor affär i Florida bl a.
Här finns det väl näppeligen någon liknande kultur, ännu.
 
Men tänkte att det kanske vore möjligt att få hela båtklubbar att gå över till miljövänligare färg om en tjänst med svabbning kanske 2 ggr/säsong fanns tillhands. Kan ju knappast vara tekniskt besvärligt och båtarna ligger ju tätt. Några hundra per båt blir rätt mycket i en hamn.

ett tips, jämför dig lite med de manuella tvättinrättningarna för bilar dom har nämligen en liknande affärsmodell. jag har kompisar som driver tvättinrättningar och jag vet att dom måste göra fyra bilar a 250kr per timme för att gå runt..

som fd ninja så kan jag obemärkt ta mig fram mig i mörkret..
 
Det är ett inte helt ovanligt jobb i varmare vatten, där det växer mer och båtarna ligger i längre, om inte året runt.
I Stockholm växer det så lite att för de flesta "vanliga" seglarna lönar det sig inte eftersom det är så lite påväxt även med de moderna, snällare färgerna.

På race-båten vaxar vi botten istället och lyfter 1-3 gånger/säsong(beroende på kappseglingsprogram) för bottentvätt.
Semesterbåten får lite slem, men där bryr jag mig inte så mycket.

Jag tror att ovan ganska väl illustrerar inställningen bland båtägare. Så om du kan hitta en hamn med många aktivt kappseglande båtar kanske du kan få napp. Resten av den ärkekonservativa seglingsvärlden är nog inte lätt att få med sig.
Motorbåtar finns det ju ett antal bottentvättar för.

Men tänker du fridyka, köra tuber eller luft från ytan? Och hur håller du dig kvar när du skrubbar?
Så här gör proffsen: https://www.youtube.com/watch?v=YLIou0UqZhQ&list=PLF32E0363DA5CC276&index=4
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...