Dometält för fjällen i höst/vinter

Hej ska kloka. Jag håller på att vrida mig ur led på att söka tält för ändamålet.

Det jag och sambon är ute efter är ett dometält som kan användas i fjällen nu när hösten och vintern kryper på. Vi kommer absolut inte tälta i några -20, men vill gärna förlänga tältsäsongen en del.

Dome eftersom vi har ett bra tunneltält. Storlek? 3 pers då vi har två hundar som tar mycket plats (trots deras mycket ringa storlek). Det måste nog iaf vara MINST 210 långt invändigt då jag är rätt lång. Bredd minst 160, gärna någon cm till.

Pris? Vill inte vara dumsnål, men vill inte lägga ut halva lönen på ett märkestält, även om jag vet att fjällrävens tält är extremt bra. Gärna typ 4000. Men finns det något kanon för 6000 så är det väl bättre att köpa det.

Jag har letat här i vändor men vet inte riktigt om de rekommendationerna jag sett är riktigt rätt.

Vad tror ni? Vad finns det för rekommendationer?
 
Hilleberg Allak 3

Dyrt och kanske något tungt men där slutar nackdelarna, kvalitet ända ut i sömmarna!

Ganska ny modell så är kanske svår att hitta som begagnad än så länge, men hade definitivt letat något begagnat kvalitetstält över att ha köpt ett nytt budget tält isf.
 
Ett bättre tunneltält med GT-absid ?

Finns ju även alternativet att köpa ett bättre tunneltält lämpat för tuffare höstväder och vinterbruk och framför allt med rejäl GT-absid för hundar och matlagning inomhus vid dåligt väder ? Kupoltältens absider är ju generellt mindre än tunneltältens, och ett bra tunneltält tex Hilleberg Nammatj 3GT eller Kaitum 3 (GT) klarar det mesta i väderväg/snölast med mycket bättre innerutrymmen. Går att hitta begagnade för en rimlig peng (i förhållande till den kvalitet du får).
 
Jag måste nog skriva att se på siffrorna jag skrivit igen, och inget tunneltält, vi har ett bra sådant redan. Det vi söker är ett kupoltält då det kan vara svårt att dra fast i marken på vissa ställen (hade det problemet bara nu i helgen).
 
Helt OK, bara ett försök att belysa att kupoltälten kanske inte alltid är optimalt i alla hänseenden. Min erfarenhet är att det är lika lätt/svårt att sätts upp ett tunneltält som ett kupoltält om det verkligen ska stå kvar i busväder. Tältspikarna ska ned i marken oavsett tältkonstruktion. En fördel med kupolen är dock att man kan flytta runt det för att hitta det bästa underlaget. Har själv HB Soulo och även haft HB Staika och Unna. Nåväl, lycka till i tältdjungeln.
 
Marmot Thor?

Jag själv har - tills alldeles nyligen - ägt ett Marmot Thor (fast den gamla modellen) i 20 år. Väldigt stort och rymligt. Väldigt välventilerat. Hållbart som få.

Har haft mitt tält till allt från övernattningar med scouter till fjällvandringar, till Himalayaexpeditioner och det har alltid funkat klockers.

Jag vet inte vad ett sådant kostar i Sverige nu för tiden, men på deras websida ser det ut att kosta typ 550$.

Skälet att jag till sist gav bort tältet var att en vän behövde ett tält och jag själv börjar bli så gammal att jag uppskattar ståhöjd när man ska byta om och sånt där, och därför införskaffade en lättviktstältkåta som sedan fått vara "familjens primära tält".

Bland "kupoltält" tycker jag att det varit oöverträffat. Och som sagt - jag sov bokstavligen flera hundra nätter i mitt, innan jag gav bort det.

De minus jag kan komma på är att tältet är aningen tungt med dagens mått mätt (3 personers-varianten väger typ 5 kg) och det är rätt många bågar (6 stycken i den varianten jag ägde). Det gör å andra sidan att tältet blev _väldigt_ vindstabilt, men det är ju lite meckigt med många bågar...

Möjligen kan det vara något att kolla in, i alla fall?
 
Det såg onekligen ut att vara ett otroligt stabilt tält. Rabatterat ligger det på över 7000 idag, så vi får nog överväga att höja budgeten ytterligare lite granna faktiskt. Men det är ju ett alternativ om vi köper ytterligare lite dyrare. Då kan det ju hänga med på högfjället även på sommaren (dit vi inte vill med vårt tunneltält oavsett väder) :)

Tack för tipset.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
jfc.bromma Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen? Bo och sova 6
Lighter Dunsäck i fjällen. No or go? Bo och sova 18
björk1 Sovsäck kvinna fjällen Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
Brauer Ellos rekommenderar tveksamt tält i fjällen Bo och sova 18
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
jotho Sovsäck i fjällen? Bo och sova 17
Atomdraget Sovsäck. Fjällen. "I-vändare" (stor). Bo och sova 9
debelj Tält i fjällen Bo och sova 12
Napoleon Phantom 32 - hur upplever ni tempen? Räcker säcken för 3 säsonger i fjällen? Bo och sova 25
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
bergholm Ryggåstält i fjällen? Bo och sova 9
nicoj Jack Wolfskin tält för svenska fjällen? Bo och sova 2
zeromaker Sovsäck i Svenska fjällen, vintertid Bo och sova 7
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
vexing Sovsäck för vår/höst Bo och sova 15
rJohansson Sovsäck för Höst, Sommar, Vår Bo och sova 22
username2 Plasma 0 eller Plasma 15 vår/sommar/höst Bo och sova 6
hnz Sovsäck + annat för sommar, tidig höst/sen vår Bo och sova 4
varg1 Sovsäck för sommarfjäll och Stockholms vår/höst Bo och sova 7
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
ingemar. Höst- & Vintersovsäck Bo och sova 9
Kicki.H Sovsäck i höst Bo och sova 12
Gohan Yttertyg för höst/vår sovsäck Bo och sova 3
johan5588 Sovsäcksval...Vår/Höst ? :) Bo och sova 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...