Telia eller Telenor?

Men som sagt gäller det att få tillräcklig bandbredd för att överföra ett IPsamtal på hörbar nivå, vilket ju beror på t ex kodningsteknik, avstånd till mast och antal samtidiga användare. De första kan du ev påverka genom val av IPtelefonitjänst, nästa genom att flytta dig och sista genom att antingen flytta dig i tid eller rum. Lägre frekvens brukar ju innebära längre räckvidd men lägre bandbredd.
Slutligen kan man nog sammanfatta med att "det blir som det blir, just då". Vissa parametrar kan du påverka, andra inte.
Kan man tänka sig att kommunicera t ex via chatt kan ju några sekunders fördröjning vara fullt acceptabelt men det håller ju inte i röstssamtal.

/Patrik

Ja men ip samtal via ICE/net1 är ju ganska snabba med lite fördröjning - ungefär som talgrupperna på Rakel (polisradion).
 
Till att börja med, jag jobbar på Tele2 med att bygga transmission till basstationer. Jag tänkte komma med lite generell info utan att "sälja in" nåt.

1. Varje operatör har täckningskartor som skall visa aktuell täckning och driftstörningar. Du kan ställa in vad du vill visa på kartan, 2G/3G/4G mm. Krav från PTS.

2. Som nämnts så ger de kartorna bara en uppfattning. Lokala faktorer och telefonmodeller påverkar. Har man skral täckning kan en extern antenn "lyfta" signalen tillräckligt. Kanske inget man släpar med sig på en vandring. :)

3. Det finns många samarbeten, t.ex. så bygger/driftar Telia/Tele2 3G-nätet (där Telia iofs på vissa platser har byggt med andra frekvenser vilka Tele2-kunder inte får nyttja, så det är inte helt jämlikt). 2G/4G byggs på motsvarande sätt av Telenor/Tele2. Det finns andra konstellationer.
 
Däremot är bandena teknikneutrala numera så operatörerna gör vad dom vill med frekvenserna.Mobiltelefonernas radiodelar börjar vara helt transparenta och mjukvarustyrda och kan köra vad som helst

2G GSM kommer att fasas ut inom 10 år,mot 4G,5G LTE.3G är en övergångsfas.Dessa 2G b.la har inget med frekvenserna och göra alls längre utan tekniken bakom.

Om 10 år har man yttäckningsband på 700/800 MHz och i viss del på 900 Mhz och betydligt bättre täckning på landsbyggden.
1800,2100,2600MHz och senare tillkomande extremt höga frekvensband används i städer,vägar,shoppingcenter och annan högdensitetsinfrastruktur som hus
 
För mig är Telia det självklara valet på grund av täckningen, främst 2G,
vilket iaf jag främst använder vid vandringar då de GPS-appar jag använder klarar sig på 2G/EDGE data.
4G brukar jag aktivera om man vill lyxa till det med t.ex Netflix som tidsfördriv i nått vindskydd eller kolla vädret på SVT Play.

Har även tillgång till Net1's 4G nät på 450 MHz när jag vandrar, tyvärr är Net1's nät rejält överbelastat på många platser men då har Telia räddat mig iaf.
Över Net1's nät använder jag appen Zello samt appen Whatsapp vilket oftast fungerar bra. Dessa appar fungerar även bra över Telias 2G nät. Whatsapp har ju sedan en tid tillbaka stöd för röstsamtal.

Telenor & Tele2 satsar ju på att bygga ikapp Telia, dock "bara" till 90 % yttäckning, vilket betyder att Telia även fortsättningsvis kommer ha störst täckning för mobiltelefoner (92 %).

700 MHz bandet används ju inte till mobiltelefoni eller mobilt bredband ännu, men det ska bli spännande när det är dags, dock får man ju då skaffa sig ny hårdvara. Förhoppningsvis lägger PTS in täckningskrav på 700 MHz bandet så att operatörerna måste bygga ut.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Det blir ju inte några enorma skillnader mellan 700MHz o 800Mhz - glesbyggdsfolket kommer dock uppleva en viss förbättring.

Rakelersättaren kommer också och hamna på 700MHz.
Mycket basstationer dom får sätta upp för få användare , Gamla S70 låg ju och pep på 80Mhz , sen blev det Rakel på 380MHz och krävde mer än dubbelt så många basstationer.Nu skall dom upp till 700MHz och får ha 3 gånger så många basstationer....tänk då att antalet användare för den radioinfrastrukturen är ganska få - dyrt nät.

I nordamerka jobbar dom på blåljus 4G , firstnet
http://www.firstnet.gov/
 
Då är det bättre att ge mer frekvensutrymme till Net1 och reservera en del i nätet till blåljus samt bygga ut nätet med fler basstationer.

Alternativt att t.ex Telia får driva blåljusnätet på 700 MHz, Telias nät är redan idag mkt driftsäkert då dem använder dieselgeneratorer vid en hel del master som backup vid strömavbrott. Har även för mig att Telia lyft den frågan redan då frekvenserna skulle komma till bättre användning än att det byggs ett helt eget blåljusnät som iaf måste använda master tillhörande mobiloperatörerna.

Fördelen med att använda 700 & 800 MHz sida vid sida är ju att det går att köra 4G+, alltså få upp kapaciteten på landsbygden.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Haha. Täckningskartor stämmer inte.
Bor själv på landet, i mitten av Västergötland. Tittar man på täckningskarta så påstår den att det finns täckning på Telias 4G där vi bor, men den enda täckning jag o alla invånare i sockeln har är med 3s nät. Sockeln är 22 km2 stor, så det är ingen liten yta.
Själv kör jag på Hallon (dotterbolag till 3) och får 22 Gb surf för 299 kr/mån.
Däremot är det ju kasst med täckning med 3 i fjällen.
 
Då är det bättre att ge mer frekvensutrymme till Net1 och reservera en del i nätet till blåljus samt bygga ut nätet med fler basstationer.

Alternativt att t.ex Telia får driva blåljusnätet på 700 MHz, Telias nät är redan idag mkt driftsäkert då dem använder dieselgeneratorer vid en hel del master som backup vid strömavbrott. Har även för mig att Telia lyft den frågan redan då frekvenserna skulle komma till bättre användning än att det byggs ett helt eget blåljusnät som iaf måste använda master tillhörande mobiloperatörerna.

Fördelen med att använda 700 & 800 MHz sida vid sida är ju att det går att köra 4G+, alltså få upp kapaciteten på landsbygden.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Nu fick dom inte loss det dom ville av PTS men det kommer och dröja ändå för Rakel har knappt körts i fulldrift än..Gotland först och sedan har det gått upp till Norrland..Rakel får ju iaf köras ens 10 år..gamla nät kördes ju i 30-40 år..så det blir tal och status via Rakel och mobildata via publika nät ett bra tag framöver.
Så klaga går inte trots att Rakel är lite som nån förlaga till 300 år gamla GSM standarden med burkigt mellanregister ljud och så bara manliga röster oavsett om det är en mus som piper - funkar gör det.

Så 700MHz tilldelas publika operatörer till glesbygdens glädje.

Kommande 700MHZ blåljusnät blir ett datanät där terminalerna körs som med Zello för taltrafik,baser kan inom täckningsområdet köra standalone som repeaters även utan förbindelse med huvudnätet vid bortfall,multicast(sparar kanaler då enheter inom samma del kan ligga på samma trafikväg) inom cell samt möjlighet till helt rå direktrafik mellan enheterna.Samt att mobilterminal kan agera gateway(typ repeater mot handstation)Det skiljer en del vad man vill kunna göra till skillnad mot mobilnätena.

Det kommer att vara som nuvarande GSM-R (järnvägsradion i Eu) där stomnätet är ett eget , med vanlig civil mobilnätsroaming som support fast i ny upplaga med datatrafik av klass

Varför alla länder väljer samma är att få ned kostnader för terminaler och nätinfrastruktur , men 700MHz är ju en plåga för glest befolkade områden då det är lite som att täcka ett land med byggstrålkastare på master - fast 700Mhz är en stor förbättring för mobilanvänvändare då man nu är hänvisade till 900MHz och värsta fall 2600MHz med räckvidd i km räknat vid fri sikt.
 
En spontan fundering är ju varför de tar fram så mycket "inlåst" teknik.

Idag borde man väl kunna utgå från tcp/ip (behöver inte vara på publika internet) och sen kan man då helt enkelt välja en massa olika bärare. Ovanpå tcp/ip lägger man kryptering och autentiering, och under tcp/ip kan man välja olika frekvensband beroende på olika behov och marknader.

Men det är klart, då blir det "öppen" teknik som kan köras på nästan vilken hårdvara som helst, då går man miste om inlåsningen som oftast är det som ger mest vinst (när kunderna om 15 år inte kan byta system över en natt utan måste betala massor för service av gamla prylar).
 
Värt att tänka på vid val av operatör, vem som bygger / delar med någon annan.

Bäst åtskilt är Telia & Telenor om man tycker driftsäkerhet är viktigast då dem inte delar nät med varandra, dock kan de fortfarande dela master (antennbärare).

Net1 är inte med då deras nät inte fungerar för vanliga mobiltelefoner.

Telia:
2G: 900 & 1800 MHz.
3G: 900 & 2100 (2100 MHz delas med Tele2 genom SUNAB).
4G: 800, 1800 & 2600 MHz.
Telia bygger 2G, 3G 900 & 4G i egen regi, har störst täckning, 92 % yttäckning.

Tre:
2G: finns ej.
3G: 900 & 2100 MHz (2100 MHz delas till viss del med Telenor genom 3GIS).
4G: 800, 1800, 2100 & 2600 MHz.
Tre bygger 3G 900, 2100 & 4G i egen regi, har minst täckning.

Tele2:
2G: 900 & 1800 MHz. (delas till 100 % med Telenor genom Net4Mobility).
3G: 2100 MHz (delas till 100 % med Telia genom SUNAB).
4G: 800, 900, 1800 & 2600 MHz (delas till 100 % med Telenor genom Net4Mobility).
Tele2 har inget eget nät, alla nät delas med någon annan,
Bygger ut 2G & 4G för 90 % yttäckning.

Telenor:
2G: 900 & 1800 MHz. (delas till 100 % med Tele2 genom Net4Mobility).
3G: 2100 MHz (2100 MHz delas till viss del med Tre genom 3GIS).
4G: 800, 900, 1800 & 2600 MHz (delas till 100 % med Tele2 genom Net4Mobility).
Bygger ut 2G & 4G för 90 % yttäckning.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Som jag tror jag har påpekat tidigare i tråden: Siffran i sig är inte det minsta intressant om det visar sig att det område man befinner sig mest i råkar ligga i de där 8% där de inte har täckning.

Man måste bedöma från fall till fall.

Det är precis som när SL eller SJ säger att 99% (hypotetisk siffra från mig nu) av tågen går i tid. Ingen bryr sig om ifall de tåg som är nästan tomma är försenade, men när alla förseningar sker i rusningstrafik så drabbas folk. Så resenärerna drabbas kanske 10% av sina resor trots att det bara är 1% av tågen som är försenade.

Eller som internetleverantörernas "upp till"-hastigheter.

Eller reklamens "från"-priser.
 
Halebop

Vill man använda Telias nät (som jag vill) kan man kolla Halebops priser. Med mitt ring/surfbehov är Halebop billigare än Telia.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tbergman Telia, Kafka och satellitabonnemang Utrustning allmänt 17
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3
gustafg 75 eller 88 liters säck? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...