Tält för långcykling

Jag har försökt söka igenom forumet på liknande frågor men hittar inget riktigt vettigt. Jag vet att denna fråga lätt går under utrustningskategorin men är väl är intresserad av vad folk med liknande ändamål skulle säga.

Jag sitter och tittar på tält. Ska i sommar cykla till italien och jag letar efter ett bra tält. Förra året tänkte jag cykla långt, 50 mil bort från hem så började det spöregna. Jag hade köpt ett rusta-tält för 300 och tänkte att det kanske skulle hålla (naivt nog) jag vaknade en timma in av att det började droppa vatten, tre timmar senare så låg jag i en vattenpöl.

Utan att vara för långdragen så är detta min erfarenhet och jag letar nu efter ett prisvärt tält, har kollat på Hillebergs Akto men min budget ligger runt 11k totalt (behöver inte köpa något cykelrelaterat utan det är bara tält) vad är prisvärt? kommer väl cykla genom sverige danmark tyskland schweiz o sen italien tror jag så det är väl den miljön det blir igenom. Hur är tälten ni har och vad skulle ni rekommendera?

Värt att notera att jag inte har något större behov av komfort eller höjd eller att det låter när det blåser. Men vill absolut inte bli blöt (det är inte kul när man cyklat 10-11 timmar och vill sova.)
 
Om någon har lust att följa med mellan nu och två månader typ så skulle det vara kul också, är som det är själv. Jag är 20 och bor i stockholm och vingåker.
 
Hilleberg

Jag har använt Hilleberg Soulo i två år. ål väta. En gång låg jag still i tältet i 37 timmar på grund av regn. Det blev lite väta på insidan av min kroppsvärme men inget dropp igenom väven. Litar fullständigt på mitt tält.
 
Jag siktar också på en långcykling fast nästa år, och har också planerat att köpa tält. Jag tänker köpa ett helt fristående då man inte alltid vet vilken mark man hamnar vid, och har då Unna, Soulo, Staika och Allak att välja mellan (då jag vill köpa Hilleberg). Rekommenderar dig att kolla på dessa!
Blir nog Staika eller Allak för min del, tack vare dubbla absider, högre tackhöjd och rymligare. Jag har hittills antagit att man inte känner av vikt lika lätt när man hänger det på en cykel som när man vandrar, och då tar jag gladeligen extra vikt för något jag ska bo i under såpass lång tid. : )
 
Hilleberg är verkligen inte prisvärda för ensådan tur.

Många cyklister gillar MSR:s Hubba Hubba, även jag själv. Big Agnes är också ganska populära, liksom Vaude. Fast har inte koll på modeller på de sista alternativen.
 
Finns hubba Hubba att få tag på lätt i sverige? Lars bengtsson, du har väl cyklat över typ hela världen, med ett tält för 3000 då? Jag menar om du inte köpt hilleberg så antar jag att jag inte behöver det. Vilket tält skulle du rekommendera som är prisvärt och möjligt att få tag på i sverige?om det är vaude hubba hubba och big agnes som gäller, vet du någon bra återförsäljare eller modell, för vaude till exempel har väl flera modeller?

För jag sänker gärna kostnaderna så mycket som möjligt bara det inte går ut över mig till den grad att jag sover i vatten igen. Tack för alla svar!
 
Annars låter det som att hilleberg är att rekommendera, stämmer det? Jag vill inte spendera för mycket, som sagt har en budget.
 
Man måste självklart se till sina egna behov.

Jag förstår resonemanget, och har personligen ingen riktig erfarenhet då jag aldrig varit på långcykling. Något jag ser med Hubba Hubba är dels mindre ventilationsmöjligheter och dels kortare. Jag har personligen planerat att vara borta ett år och spendera större delen av min tid i tältet, och om det nu skulle krypa upp emot 300 nätter under det året så har jag nog personligen väldigt gärna det extra utrymmet, trots den extra vikten. Sedan vet jag inte vilka väder och vilka platser du passerar mot Italien, om du beger dig över bergspass eller liknande?

Jag tror helt klart ni andra har mer koll, så ta det inte som att jag "vet" att det är smartare att köpa ett robustare tält, med extra vikt och utgift som följd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Nikhi Tält-Vinterjacka-Regnjacka Långcykling 17
Benny G Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck Långcykling 19
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
JA64 tält Långcykling 1
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
iveqy Tält Långcykling 4
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
bjornet Gasolkök samt tält. Långcykling 5
mtbsmuffe frågar även här om tält Långcykling 22
liquidmonkey island tur med tält?? Långcykling 3
JA64 tält Långcykling 1
rockhopper vilket tält? Långcykling 39
Threeon Lättaste packlistan med kök & tält! Långcykling 3
AWG Förslag på tält Långcykling 19
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
Blåbär Tält Långcykling 5
nkp Tält och cykel i Alperna? Långcykling 6
x-treme Tält??? Långcykling 7
Tält Långcykling 1
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...