Lämna inte hunden i bilen.

Jag har hittills sluppit hamna i den situationen, men jag tror nog man har rätt att slå ut en ruta på bilen, men då ska man vara riktigt noga med att uttömma alla andra möjligheter samt vara riktigt säker på att hunden är så illa däran som man tror. Annars lär det bli dyrt, och lätt genant.
 
Kriminellt

:( Ring polisen, det är definitivt en uppgift för dem. De har kunskap att bedöma situationen och behörighet att knacka bilrutor.

Uffe
 
Man får göra en bedömning.

Jag personligen fly förbannad när någon poängterar att jag är en idiot som lämnar hunden i bilen. Att jag kanske bara ska köpa ett paket mjölk (5 minuter) och har öppnat alla rutor och takluckan ligger långt bortom sådana människors förståelse.

Alltså.
Ser man en hund i en bil ska man inte ringa direkt till polisen och/eller slå sönder en ruta.
Jag anser att man i första hand ska anta att alla hundägare har koll på situationen, även om alla bevisligen inte har det. Det skulle inte fungera om alla skulle agera polis i tid och otid.


Däremot.
Upptäcker man en okontaktbar och näst intill livlös flämtande hund i en stekhet bil, då tycker i alla fall jag att det är befogat att slå sönder rutan. Man bör givetvis ägna några sekunder åt att kontrollera om inte ägaren finns alldeles i närheten, och att be ytterligare personer stärka beslutet kan vara en bra idé.
 

avslutad210712

Gäst
Jag ringer Polisen som troligen kommer att säga "vänta tio minuter och har ingen kommit då så får du slå in bilrutan". I alla fall gjorde de det när jag upptäckte en bil vid ett bad med en hund i.
 
Kontrollera vad det är för hund innan bara. En malinois i armen är inte så trevligt.
Ofta kan man kolla ägaren till bilen och sedan få tag på telefon nr.
 
Det måste inte vara varmt i bilen bara för att den står i solen

Vill bara instämma med ett par stycken före mig i kön om att man får gärna tänka efter lite innan man gör inbrott i en bil. Jo, det är faktiskt inbrott (ev skadegörelse) att slå sönder en bilruta som inte är ens egen även om det råkar ligga en hund i bilen och man tror att det är varmt därinne.
Som hundägare sedan snart 20 år och eftersom jag också jobbat med temperaturmätning så har jag haft den här diskussionen många gånger med många människor.
Dessutom har jag haft tillgång till ganska hyfsad temperaturmätningsutrustning så jag anser att jag har ganska bra på fötterna för mina argument.
Värmen i bilen finns i två varianter, dels strålningsvärme och dels ackumulerad värme i luften inne i bilen. Det innebär att om hunden ligger i skugga, antingen skuggad av bilens sidor, av solskyddsfilm eller t ex en hundbur och det är öppet nere och uppe (i bilen alltså, inte att buren är öppen) så att den varma luften kan strömma ut uppe och sval luft komma in nerifrån så blir temperaturen på sin höjd 2-3 grader högre än i skuggan utanför bilen.

Sen kan vi ju passa på att slå hål på en annan gammal missuppfattning. Om någon tror att det är mera synd om en svart hund i värmen så fundera lite över varför fåren i Sahara är svarta och varför isbjörnar är vita.

Ha det!

/O.
 
Värmen i bilen finns i två varianter, dels strålningsvärme och dels ackumulerad värme i luften inne i bilen. Det innebär att om hunden ligger i skugga, antingen skuggad av bilens sidor, av solskyddsfilm eller t ex en hundbur och det är öppet nere och uppe (i bilen alltså, inte att buren är öppen) så att den varma luften kan strömma ut uppe och sval luft komma in nerifrån så blir temperaturen på sin höjd 2-3 grader högre än i skuggan utanför bilen.
Använder du sån där bagageluckekrok för att lyckas med det? Har funderat på att skaffa en, men det blir inte riktigt av... Funkar de bra?

Sen kan vi ju passa på att slå hål på en annan gammal missuppfattning. Om någon tror att det är mera synd om en svart hund i värmen så fundera lite över varför fåren i Sahara är svarta och varför isbjörnar är vita.

Ha det!

/O.
Eh, jag trodde det var för att isbjörnarna
1. Hade en viss fördel av att vara kamouflerade mot den vita bakgrunden
2. Hade ihåliga hårstrån, vilka tenderar att vara vita, samt isolera bättre.
3. Har svart hud för att få lite strålningsvärme iaf.

Fåren (getterna?) i Sahara har jag ingen åsikt om, men de har säkert nåt bra skäl till att vara svarta :).
 
Sen kan vi ju passa på att slå hål på en annan gammal missuppfattning. Om någon tror att det är mera synd om en svart hund i värmen så fundera lite över varför fåren i Sahara är svarta och varför isbjörnar är vita.

För din information är isbjörnen vit pga omgivningnen är vit. Samma anledning som att haren tar på sig vinterjackan under vintern - kamoflage.
Visa gärna källan på att "fåren i Sahara är svarta".
Dessutom att material som blir svarta är varmare än mtrl som blir ljusare är en rätt känd fysikalitet. Mtrl blir svarta för de absorberar alla ljusetsvåglängder. DVS (om du inte redan räknat ut det) tar åt sig mer energi.

Säker på att du inte är grodägare också? :)
 
Vill bara instämma med ett par stycken före mig i kön om att man får gärna tänka efter lite innan man gör inbrott i en bil. Jo, det är faktiskt inbrott (ev skadegörelse) att slå sönder en bilruta som inte är ens egen även om det råkar ligga en hund i bilen och man tror att det är varmt därinne.
Som hundägare sedan snart 20 år och eftersom jag också jobbat med temperaturmätning så har jag haft den här diskussionen många gånger med många människor.
Dessutom har jag haft tillgång till ganska hyfsad temperaturmätningsutrustning så jag anser att jag har ganska bra på fötterna för mina argument.
Värmen i bilen finns i två varianter, dels strålningsvärme och dels ackumulerad värme i luften inne i bilen. Det innebär att om hunden ligger i skugga, antingen skuggad av bilens sidor, av solskyddsfilm eller t ex en hundbur och det är öppet nere och uppe (i bilen alltså, inte att buren är öppen) så att den varma luften kan strömma ut uppe och sval luft komma in nerifrån så blir temperaturen på sin höjd 2-3 grader högre än i skuggan utanför bilen.

Sen kan vi ju passa på att slå hål på en annan gammal missuppfattning. Om någon tror att det är mera synd om en svart hund i värmen så fundera lite över varför fåren i Sahara är svarta och varför isbjörnar är vita.

Ha det!

/O.

Ett bra inlägg.
Men då gäller det att ha koll på hur mycket ventilation som faktiskt behövs. Du verkar dock ha mätt upp detta på ett föredömligt sätt.

Angående ditt sista stycke.
Djur som lever i extrema klimat (varmt/kallt) har så pass sofistikerad värmereglering/isolering att deras färg utan problem kan anpassas efter annan nytta. En vinterpäls kan vara så isolerande att snön som landar inte smälter, utan skapar ett vitt snötäcke på djuret. Ökenfolk nyttjar t.ex. svart huvudbonad och vit kroppsklädsel som är öppen i botten för att skapa ett kylande luftdrag.

Tilläggas kan att svart inte bara tar upp mer strålningsvärme. Det omvända gäller när strålningsvärmen minskar, varpå vitt håller kvar värme och svart kyler. Svart klädsel kan om sommaren vara svalare än vit, om man håller sig i skuggan.
 
Vad gäller vita djur i arktis så har jag läst någonstans att en fluffig vit päls håller värmen kvar i kroppen effektivare än en fluffig svart päls. Detta i och med att den svarta pälsen är effektivare på att föra ut värme från kroppen till pälsen vilken sedan kyls av konvektionen (kräver dock att det blåser en aning). Detsamma gäller då löst sittande kläder (tänk beduin) där vinden kommer att kyla ned det av kroppen uppvärmda tyget effektivare om det är svart än vitt. Ett vitt löst klädesplagg skulle istället reflektera värmen tillbaka till kroppen (precis som den gör med värme från solen) och är då varmare än det svarta plagget.

Effekten av den varma luften som stiger under ett löst sittande plagg är att det då dras in svalare luft underifrån, vilket ger svalka. Det kräver dock att den varma luften har någon form av utgång i toppen. Knepet med det hela är att plagget är löst sittande, då ett svart plagg som sitter tight runt kroppen ger den sämsta värmeförlusten.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...