benhinneinflamation

Tjena Jag skulle behöva tips hur jag håller konditionen upp när jag nu har benhinneinflamation.
Är rullskidor bra?
Och hur lång tid bör jag vila från löpandet, veckor, månader??
jag cyxklar på gymmet men jag har svårt att komma upp i en puls över 170 under en längre tid (lårmusklerna säjer ifrån) Alla krävande alternativ är välkomna.
tack på förhand!
Jonas
 
Wetvestlöpning....

Hej !
Jag måste rekommendera wetvestlöpning i bassäng. Finns att låna på de flesta rehabställen tror jag. Har ej provat detta själv men har bekanta som hållat sin kondition väl uppe på detta vis. Enligt tidningen Runners world kan man dessutom till och med öka sin löpförmåga tack vare detta.

Annars kör jag själv en hel del trappmaskin och uppnår ganska lätt hyfsat flås, men jag kör mest uthållighet på denna för att träna baksida lår och hamstring rejält.

Inför Lidingöloppet crosstränade jag en hel del med trappmaskin. Cykling tycker jag är trist.

Hälsar, Mats Frank, Umeå
 
benhinneproblemhjälp

Jag håller med Mats om att wetwest är bra! Jag har kört det som alternativträning och man får verkligen upp pulsen om man går in för det. Då ska du köra intervallbaserat för att få bäst effekt. Inte för att jag vet om det är den roligaste träningen... men du kommer att få bra träning, var så säker!
Ett annat alternativ är att köra vanliga simintervaller.

En sak jag tycker du ska göra åt dina benhinneproblem, är att gå till sjukhusets ortopedtekniska avdelning och kolla upp ifall du har problem med pronering eller dyligt.
Jag hade problem med benhinnorna varje vår, för några år sedan och tog då kontakt med dem och fick diagonosen att jag behövde inläggssulor.
Sedan dess har jag haft sådana som jag bytt ut när de slitits ut efter ett par, tre års användning. Benhinneproblemen är ett minne blott!

Sulorna med ortopediskt riktig utprovning kostar rätt mycket, men det är värt det anser jag. Man undviker säkert andra skador också av att använda riktiga sulor.

/Peter Bylund
 
Angående cykling och lite tips

I Cykling har du som man säger svårt att komma upp i puls. Detta är riktigt då man i cykling använder en mindre kroppsmassa och på så sätt får en lägre puls. Däremot att detta skulle ge en sämre tränande effekt är fel. I cykelträning kan man ligga ca 10 slag under löppuls och få samma effekt rent aerobt sett.

Om du har bennhinneinflammation så rekomenderar jag att du kör lätt styrketräning för vader. jag rekomenderar att du tex. kör tåhävningar då du borstar tänderna. När kan man komma tillbaka till löpning? Viktigt är att man börjat lungt och sakta bygger upp distansen igen. Enligt mig bätttre att i detta fall springa lite kortare men kanske lite snabbare. I inte minst om du tränar på asfalt-- lägg av med det om du har benhinnekänningar. Kanske nya skor oxå?

MVH
Cristoffer
 
Marathon.se

Läste ditt inlägg och blev intresserad om man kan hitta något ute på nätet om benhinneinflammation. Det gick lite dåligt men jag hittade iaf sajten http://www.marathon.se. Verkar vara en riktigt bra sajt.

http://www.marathon.se/traning/artiklar/skadetips1.cfm

Angående att undvika benhinneinflammation vet jag inte så mycket. Men bra skor är viktigt och spring helst på mjukt underlag. Värm upp ordentligt innan, skaffa ett s.k. vulkan skydd som håller benhinnorna extra varma. Om man har övervikt (vilket det inte låter som du har) skall man nog också vara försiktig eftersom benhinnorna tar mer stryk då. Stretcha efter du sprungit.

Inflationstipset (se annat inlägg) tror jag att du kan lugnt ignorera. ;)

I övrigt anser jag att cykling regerar, dock ute i naturen och inte på gymet. :)

/Jonas U
 
Inflamationsdämpande medel

Tack för adressen som gav både tips och gjorde mig lungnande. på sidan http://www.marathon.se/traning/artiklar/skadetips1.cfm
står det att man kan ta inflamationsdämpande medel vad ska jag ta treo? och hur mycket?, jag var ute och test löpte i går för att känna lite och det gjorde jag inte så mycket i benhinnerna men under knäskålarna. mitt Probelm har uppkomit efter att ha tränat för intensivt och löpt med packning. Jag tror det kan vara löparknä!
 
Benhinner och löparknä

Som sagt det finns mycket som kan gå fel i kroppen och det är inte lätt att ge rekommendationer via text.

Om det är löparknä, som jag haft, så uppstår detta på utsidan knäet. Detta uppstod pga att jag sprang med skavsår i hålfoten i kombination med mycket stela muskler. Lösningen är riktigt ordentlig stretchning. Stretchövningen är inte så enkel att förklara men jag skall försöka se till att vi får lite bilder på denna och lägga upp dem under Utsidans Träningssidor.

Vad gäller inflamationen så menas anti-flammatorisk tabletter/kräm (ex Voltaren). Du bör nog ta detta efter att du försökt kurera dig med stretching, nya skor, vila etc.

Hälsningar David - Utsidan
 
Botemedel mot ditt problem...

Om du måste träna fast du har en inflamation i hinnan så kan tejpa knät för att avlasta och hjälpa benhinnan.

1. Tejpa med idrotts tejp strax under knät, långst upp på vaden. Tejpa runt benet och tejpa ganska hårt.

2. Du kan också tejpa benhinnan genom att lägga tejp ankare längst ner och längst upp på vaden. Tejpa sedan 2 bitar hårt i ett kors på framsidan smalbenet. Fäst tejp remsorna på sidan av ankarna. Tejpa fast.

3.Stretcha efter träning. Sitt ner på marken och ha benen böjda med fötterna i marken. Sträck tårna så långt ner mot marken som möjligt. Be sedan en kompis hålla emot medans du drar upp tårna mot kroppen, det ska gå långsamt och du ska ta i allt som går. När du sedan nått längst upp så pressar du ner tårna mot marken medans kompisen håller emot. Kör 3 set med 10 reps. För att denna behandling ska funka så måste du alltid köra detta efter varje tränings pass.

4. Köp värme skydd till vaderna om du har stora problem med benhinnorna.

Bästa botemedlet är givetvis långvarig vila, men det brukar man inte orka med.

M.v.h "Dr.Jakob", hoppas det blir bättre, har flera kompisar med samma problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skuggarvet Benhinneinflamation Träning och hälsa 43
pergit Benhinneinflamation! Träning och hälsa 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.