Bra skaljacka för vinterfjäll?

Hej,

Jag skulle vilja fråga om råd och erfarenheter inför införskaffande av en ny skaljacka för vinterfjäll.
Tidigare har jag haft en 3-lagers GoreTex-jacka med diverse funktioner osv för längre turer där vädret kan variera. Denna jacka behöver ersättas med en ny. För kortare turer/dagsturer har jag andra allternativ att tillgå, bomull och/eller syntet.

Huvudsakliga användningsområden i prioriterad ordning
1. Turskidåkning flera dagar med boende i stuga
2. Turskidåkning flera dagar med boende i tält
3. Utförsåkning
4. Dagsturer

Några önskvärda funktioner
1. Robust
2. Ventilation under ärmar
3. Klaff framför dragkedjan
4. Bra huva med skydd för ansiktet
5. Lite längre i ryggen (absolut ej kort modell)

Några allternativ som jag hittat
1. Klättermusen Brage Jacket
2. Klättermusen Glaser Jacket
3. Klättermusen Brede Jacket
4. Klättermusen Allgrön Jacket

Detta är ju ganska ensidigt KM men det speglar mer vad jag har hittat hittills än vad det nödvändigt behöver bli.
Tacksam för förslag och kommentarer.

Mvh/Rickard
 
Arc'teryx zeta ar har funktionerna du söker och har en trevlig passform för vinteraktiviteter.

Passformen är rymlig och går över höften för att få plats med ett ordentligt isoleringslager under. Och när jackan används med bara något tunt under kan du dra in den i midjan med ett band i midjan!

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 
Två alternativ till....

Hejsan.

Har själv en gammal hederlig KM Ventile anorak som varit med på en massa fjällturer. Motsvarar dagens Rimfaxe. Mycket härlig jacka som bara blir skönare med åren 😄

Men för ett par år sedan köpte jag plusminusnolls skidjacka (http://www.plusminusnoll.se/sv/produkter/vara-produkter/skal/minus-3l-jacket) som jag är mycket nöjd med. Är enligt mig överlägsen bomullsanoraken vid utförsåkning och givetvis i blötsnö eller regn.

Men hade jag köpt en ny jacka med fokus på att gå på tur så hade jag nog valt Bergans Antartic expeditions jacka. (https://www.bergans.com/catalog/collections/expedition/Antarctic-Expedition-Jacket). Detta eftersom mickrofiber torkar mycket snabbare än bomull och det är en klart trevlig egenskap när man vintertältar.

/ Stefan
 
Tack för all hjälp och alla bra svar.
Jag ska undersöka mera samt fundera på hur jag vill prioritera. Helst skulle jag dock vilja känna på och pröva några av alternativen innan jag bestämmer mig. Det är dock lite svårare när det inte finns fysiska butiker att gå till.

Stefan, jag undrar om inte din KM Ventile anorak är utgångspunkten för den som jag köpte från DNT för många år sedan. Min är märkt med ett rött T på utsidan men inuti står det Klättermusen. Min kanske är en något förenklad version jämfört mot originalet.

Med vänlig hälsning
/Rickard
 

Bilagor

  • 20171112_122900.jpg
    20171112_122900.jpg
    42.4 KB · Visningar: 3,161
Jag har haft min Bergans anorak i bomull till skidturer stugor i mellan. Toknöjd med materialval och hade inte valt något med tätt membran om jag inte haft en fallenhet för att åka utförsåkning i snöblandat regn. Varför man nu vill göra det :)

Mvh Johannes
 
Jag har bl a en Brede, Allgrön, Rimfaxe och en Einride, en Norröna Börge Ousland och en Elevenate Backside. Bra jackor allihopa på olika sätt. Utifrån det du räknar upp så tycker jag nog det är jämnt skägg mellan Brede, Brage och Glaser. Allgrön är förvisso fin, men den använder jag själv mest vår, sommar och höst.
 
Norröna Anojakke!

Jag har Glaser, den är bra och har bra passform över rumpan. Lite tät för hög aktivitetsnivå kanske. Köpte också en Norröna Anojakke 118 förra vintern, 100% bomull, och upptäckte att Glaser i princip plankat designen från den. Fullkomligt oslagbar jacka, i alla fall för turåkning i kall väderlek. Robust, bra ventilation, dubbel knäppning, rejäl kardborre i ärmsluten, superbra vindstrut på huvan, inga fickor i vägen för midjebälte/pulkasele. Finns många på Ebay!
 

Bilagor

  • IMG_4798.jpg
    IMG_4798.jpg
    61.3 KB · Visningar: 3,264
Senast ändrad:
Hej igen....

Stefan, jag undrar om inte din KM Ventile anorak är utgångspunkten för den som jag köpte från DNT för många år sedan. Min är märkt med ett rött T på utsidan men inuti står det Klättermusen. Min kanske är en något förenklad version jämfört mot originalet.

Med vänlig hälsning
/Rickard
Hejsan,

Ser helt klart ganska lik ut men med två tydliga skillnader. Din jacka har blixtlås, min är en klassisk anorak. Nu kan man förvisso argumentera för att den klassiska anoraken som man drar över huvudet är ett säkrare kort (dragkedjor kan ju trots allt ge upp....), men jag hade föredragit dragkedja då det underlättar ventilationen.

Ser ser din jacka ut att ha en "keps"-huva, vilket jag fördrar på mina sommar/regn jackor. Min KM och tillika plusminusnoll har huva med vindstrut, vilket är jäkligt nice när man går med vinden i ansiktet!!

Nu kan jag inte annat än hålla med om att det är att fördra att kunna prova plagget. Men om man inte har något emot den ganska tråkiga designen vill jag påstå att det är mycket få som kan hitta något att klaga på plusminusnoll vad det gäller funktionalitet. Mycket rymlig och robust som få!!!

/ Stefan
 
Windstopper?

Jag har en uppsättning med softshell windstopper från Haglöfs. Har bara använts på två fjällturer och har varit nöjd, men har klarat mig från blötsnö och riktigt busväder. Hur är era erfarenheter av windstopper på vinterfjället, har ni haft några problem?

Skulle gärna köpa en ventile-uppsättning, men med en 1-åring hemma blir det andra prioriteringar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
Monoke Trasig skaljacka Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...