Radiokommunikation

  • Trådstartare thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)
  • Start datum

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Radiokommunikation i och mellan friluftsgrupper?
När man är ute ett gäng på inlines, långfärdsskridskor, i kajak etc så blir det ofta stor spridning i
gruppen med risk för att man tappar bort varandra eller inte kan kommunicera smidigt mellan tät och
svans.


I somras såg jag ett par långfärdscyklister som kommunicerade med varsitt headset kopplat till någon sorts walkie-talkie eller liknande. Jag har sett i Teknikmagasinets katalog www.teknikmagasinet.se att det finns sådana anläggningar med enkla headset (handsfree med öronpropp och vidhängade mikrofon) där sändningaen startas av att man börjar snacka eller att man slår till en kontakt på sladden.


Jag tror att det här skulle kunna vara mycket användbart i vissa lägen. Jag har många frågor i sammanhanget.


1 Kan man åstadkomma samma smidiga röststyrda eller enknappsmanövrerade kommunikation med någon typ av mobiltelefon gärna utan att blanda in kostnade via att ringa på vanligt sätt?


2 Kan man åstadkomma samma sak med privatradioanläggning eller VHF med selektivanrop etc?


3 Vilket system ger bäst räckvidd, smidigaste handhavande, bäst ekonomi?


4 Behövs användarlicens?


5 Skulle det vara acceptabelt socialt med en dylik nördsladd i örat?


6 Skulle gruppen acceptera att dylik teknisk utrustning används och kanske delvis stör den vanliga verbala och kroppsspråks kommunikationen?


7 Skulle man ha användning för ett sådant system?


8 Någon som testat, erfarenheter?


För ett tiotal år sedan testade vi samband mellan skridskogrupper med VHF och med en öronsnäcka för att höra anrop. Fungerade men det var jobbigt att hala fram apparaten och börja snacka då man ville ha den vattensäkert förvarad i ryggsäcken.


Thure Björck
 

Mats Å Olsson

Gäst
Skärmflygare pratar radio

Den här frågan besvaras nog bäst på sidan för skärmflyg. De talar mycket om kommunikation. Erhåller du svar från dem så är det väl bäst att lägga på aspekten vattentätt.


Själv skulle jag uppskatta om någon annan skridskoåkare tar in informationen. På så vis slipper jag extra prylar och kan istället njuta av vad jag ser samtidigt som jag har all info.
 

ulf.helmersson@llk.se (Ulf Helmersson)

Gäst
Ericsson R250 PRO

>1 Kan man åstadkomma samma smidiga röststyrda eller
>enknappsmanövrerade kommunikation med någon typ av
>mobiltelefon gärna utan att blanda in kostnade via att ringa
>på vanligt sätt?



Vad jag förstår krävs då att mobiltelefonen är kompletterad med ytterligare en radiodel. GSM radiodelen fungerar inte för detta. Ericsson kommer med en sådan modell (R250 PRO), som dessutom är vattentät. Om den röststyrd vet jag ej.
 
Såg denna fråga här på forumet. Eftersom jag dagligdags jobbar med radio och även gärna är ute i naturen skall jag försöka att besvara en del av frågorna.


1. Mobiltelefon fordrar att samtalet går via en operatörs nät och att det kopplas upp som ett mobiltelefonsamtal. Ericsson har nyligen kommit med ett system kallat GSM-Pro som tillför mobilradiofunktioner i GSM-nätet. Ericsson har även en mobiltelefon anpassad för detta behov. Utöver att vara extra robust & vattentålig går den att använda både i telefonmode och radiomode, dvs. att den används som en mobilradio med högtalare & sändningsknapp. Mer info om GSM-Pro finns på http://www.ericsson.com/gsmpro.


2. Ja, i princip går det att åstadkomma funktionen med tex. privatradio. Dock är det ingen roligt frekvensband med mycket störningar och kvaliten på PR-stationer är väl oftast inte den bästa. VHF-utrustning borde gå utmärkt att använda för detta. Selektivanrop fordrar att man först måste skicka iväg anropet vilket innebär att enkelheten "tryck och prata" försvinner. Dock finns en form av "selektiv", sk. CTCSS eller subtoner. Detta innebär att en ohörbar ton överlagras och sänds så länge som sändningsknappen trycks in. Motsvarande hörs inget i den mottagande radions högtalare förän rätt ton tas emot.


3. För räckvidden har vi huvudsakligen två faktorer som spelar in, frekvens och uteffekt. I den terräng som är aktuell i detta sammanhang (i naturen, på sjön, isen) ger en lägre frekvens bäst räckvidd. Teoretisk räckvidd med 1 W uteffekt på sjön är tex. ca. 9 km på 30 MHz, ca. 5 km på 150 MHz och ca. 3,5 km på 450 MHz.


4. För de flesta frekvenser behövs användarlicens. Dock finns det ett antal licensfria frekvenser, dvs. det är bara att köpa en (godkänd) radio och köra.


De licensfria frekvenser som finns och kan vara av intresse är:


Privatradio (27 MHz)Max. tillåten effekt 4 W
Mycket störningar, enkel utrustning
Teoretisk max. räckvidd (sjö) 13 km


"Jaktradio" (31 MHz)Max. tillåten effekt 4 W
Jag har tyvärr ingen praktisk erfarenhet av dessa kanaler.
Teoretisk max. räckvidd (sjö) 12 km


LPD-radio (433 MHz)Max. tillåten effekt 25 mW
Låg uteffekt, delad frekvens med radioamatörer, trådlösa hörlurar m.m.
Teoretisk max. räckvidd (sjö) 1 km


SRBR-radio (444 MHz)Max. tillåten effekt 1 W
Störningsfritt, hyfsad räckvidd
Teoretisk max. räckvidd (sjö) 3,5 km


Utöver detta finns det sk. jaktradio på frekvensbandet 145 - 174 MHz, dock finns inga licensfria frekvenser inom detta band. Licens kan dock sökas hos Post & Telestyrelsen http://www.pts.se och kostar under 100 :-/mobil enhet och år.


Övriga punkter är mer filosofiska...
I dag går ju i princip alla och bär runt på en mobiltelefon och även många med "nördsladd" i örat, dvs. bärbart handsfree.


Dock är ju tjusningen att ge sig ut i naturen att komma ifrån allt detta och få vara för sig själv. Själv brukar jag ha med mig mobilen som en (falsk!) säkerhetsåtgärd men avslagen och nerstoppad i ryggan. För kommunikation inom tex. en skridskogrupp i säkerhets och organisationssyfte tycker jag väl att det är OK att använda en radiolösning om det görs på rätt sätt.


/Sven-Erik Wahl
 

Palle.Zetterstrand@emw.ericsson.se (Palle Zetterst

Gäst
GSM Pro kan nog bli dyrt

GSM Pro kräver inte bara en Ericsson R250 telefon utan också att operatören har GSM Pro installerat i sitt nät. Eftersom tanken är att GSM Pro skall ersätta privat mobilradio(taxi etc) finns det risk att det tjänsten kan bli dyr. Hur dyr och hur man kommer ta betalt återstår att se, så vitt jag vet finns det ingen operatör i Sverige idag som har eller planerar att köra igång GSM Pro. Närmaste system finns i Ungern. TETRA är ett konkurrerande system till GSM Pro, men inte heller det har kommit igång.


I GSM systemet kan det hända att GPRS(dvs paketdata i GSM) kan göra så att man skulle kunna köra IP telefoni över sin GSM telefon och på så sätt alltid vara uppkopplad men bara betala för när man pratar. Man skulle även kunna skriva applikationer för att efterlikna privat mobilradio själv och köra på en vanlig PC. Frågan är bara när vi får GPRS i svenska GSMnät, kanske nästa år?


-Palle Zetterstrand
 

gunnar.vinga@swipnet.se ()

Gäst
Untitled

Häppåer,


En fiffig sak med /// R250 är att den utan GSM Pro funktionalitet funkar alldeles utmärkt som en vanlig GSM-telefon. Fast med extra features som vatten/stöttålig. "Nödknapp" som kan programmeras att ringa valfritt nummer när den hålls inne en kort stund etc etc.


När sedan nätoperatören implementerar GSM Pro i nätet får man hastigt och lustigt tillgång till PMR (privatradio) funktionalitet som gruppsamtal, push to talk + högtal. etc. Gruppsamtalen komer att funka med vilken GSM-lur som helst, behöver inte vara R250. Bara att definiera vilka nummer som skall vara med i gruppen.


När GSM Pro används finns till och med extra features som lite extra sprakande jämfört med GSM för att gamla PMR-användare skall känna sig hemma...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...