Fråga till jägare

Typ två skott per älg ?

Jag räknade med lite grovt med 2 skott per älg. Ett bogskott + ett avfångningsskott (i nacken).
Ibland skjuts det 2 bogskott och inget fångskott. Ibland bara ett..

Minsta möjliga övningsskjutning för att få godkänt älgprov är 12 skott. Generellt skjuter dom minst 50 skott !

Ska vi räkna in småviltsjakten så fördubblar vi alla siffror.
 
Den civile friluftsmänniskan kan vara lugn:
1 Deras trendriktiga kläder lyser som kanariefåglar i naturen.
2 Deras klumpiga sätt att röra sig och trampa av kvistar kan ingen ta fel på
3 Deras prat hörs minst 200 m i skogen.

Som friluftsmänniska känner jag inte igen mig som "klumpig, skrikande "civil" i lysande kläder"
Gör personligen bedömningen att många i detta forum beter sig mer motsatt detta (icke civil?).

Får väl hälsa nästa gång jag ser en jägare i skogen så han/hon ser mig med, annars brukar jag av säkerhetsskäl och för att inte störa jakten, hålla mig "dold".

Väl mött i en skog för alla.
 
Som friluftsmänniska känner jag inte igen mig som "klumpig, skrikande "civil" i lysande kläder"
Gör personligen bedömningen att många i detta forum beter sig mer motsatt detta (icke civil?).

Får väl hälsa nästa gång jag ser en jägare i skogen så han/hon ser mig med, annars brukar jag av säkerhetsskäl och för att inte störa jakten, hålla mig "dold".

Väl mött i en skog för alla.

Det är ju helt rätt att inte föra massa oväsen, däremot kan man ta på sig varselkläder/signalkläder. Numer tror jag att de flesta jaktlag utrustar sina hundförare med varselkläder, bara för att man ska se vars den personen befinner sig. T.ex. En älg kommer springande mot dig ifrån tillåten skjutriktning, men hundföraren befinner sig bakom denna älg eftersom han försökt gå in på ståndet. Då ser man mycket lätt om det är någon i bakgrunden om denna använder varselkläder. /Peter
 
Då ser man mycket lätt om det är någon i bakgrunden om denna använder varselkläder.

Jag anar ett säkerhetsmässigt tankefel där.

Säkerheten skall inte vara beroende av att du ser den som eventuellt finns i skottlinjen, säkerheten skall vara beroende av att du är helt säker på att ingen finns där.

Eller som jag brukar använda som exempel när det gäller trafik: "Jag såg inte den andra bilen, sa den blinde efter olyckan".

Du ska inte kunna skylla på att du inte såg personen, du ska ha sett att det är tomt.
 
Som friluftsmänniska känner jag inte igen mig som "klumpig, skrikande "civil" i lysande kläder"Gör personligen bedömningen att många i detta forum beter sig mer motsatt detta (icke civil?).
Får väl hälsa nästa gång jag ser en jägare i skogen så han/hon ser mig med, annars brukar jag av säkerhetsskäl och för att inte störa jakten, hålla mig "dold".
Väl mött i en skog för alla.

Ja skogen är till för alla. Men du behöver inte uppträda på något ovanligt sätt. Och helst inte "smyga"
När man möter en människa ,vem som helst, i skogen, så hejar man. Om det gäller jakt så är en god regel att signalera med handen så fort man ser den andre. Jägare som möter jägare gör så och det kan ju gälla för alla som möter/ser en jägare.
Om det inte gäller älgjaktsveckan så måste jägaren backa undan om det dyker upp för mycket folk i skogen.
 
Jag anar ett säkerhetsmässigt tankefel där.
Säkerheten skall inte vara beroende av att du ser den som eventuellt finns i skottlinjen, säkerheten skall vara beroende av att du är helt säker på att ingen finns där.
Eller som jag brukar använda som exempel när det gäller trafik: "Jag såg inte den andra bilen, sa den blinde efter olyckan".
Du ska inte kunna skylla på att du inte såg personen, du ska ha sett att det är tomt.

Jag tror du håller på att trassla in dig nu.....
Du vill alltså inte ha några saker som underlättar säkerheten?
Reflexer, positionslyse, skrapa is från vindrutan mm mm
 
"Under 2010 har totalt nio personer omkommit i
samband med fiske från land, båt eller is. Det är
minskning med tre personer jämfört med 2009
då 12 personer omkom. Jämfört med 2007 är det
en tredjedel jämfört med de då 27 omkomna."

Fiske är också farligt bara så ni vet.

Kollade upp statistiken närmare och jakt är faktiskt något farligare än att köra bil, men väldigt marginellt. Antal döda i trafiken och antal dödliga vådaskott i jakten skulle ha samma procentsiffra om antalet jägare i Sverige uppgick till 300.000. Enligt regeringskansliet uppgår antalet jägare till 260.000, därför blir procentsatsen något högre för jakt.

Dock är 5% av antalet körkortsinnehavare över 80 år och det kan rimligtvis antagas att en del av dem inte nyttjar bil längre i någon större utsträckning. I min släkt finns ett halvdussin över 80 år och endast en av dem kör fortfarande bil. Därmed borde skillnaden mellan jakt och köra bil jämnas ut.

Procent har ju också förmågan att bli uppfylld ju fler gånger man ställer sig i situationen som statistiken gäller. Sedan får ni själva fundera på om ni en normal vecka ser flest bilar eller jägare med vapen.
 
Jag räknade med lite grovt med 2 skott per älg. Ett bogskott + ett avfångningsskott (i nacken).
Ibland skjuts det 2 bogskott och inget fångskott. Ibland bara ett..

Minsta möjliga övningsskjutning för att få godkänt älgprov är 12 skott. Generellt skjuter dom minst 50 skott !

Ska vi räkna in småviltsjakten så fördubblar vi alla siffror.

Varför avfånga om du skjutit bogskott?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
19771214 en fråga till vegetarian Jakt 105
Påveen fråga om arrende och jakträtt Jakt 7
Tobias.Åsman Jaktradio fråga Jakt 3
arntur en fråga angående trofejakt. Jakt 48
sven1019 Hjälp med val av precisions .223 till träning och målskytt Jakt 4
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
backpacker74 Bygga om amerikansk garmin dc 20 till svensk? Jakt 0
rogge88 Fungerar en gammal bok till jägarskolan? Jakt 5
aktiv-jägare Tillbaka till 1700-talet Jakt 12
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Urwaldjaeger Jaktmarker sökes till toppfågeljakten 10/11 Jakt 0
aktiv-jägare Frågor till politiker Jakt 64
jarmland Långbåge till Bra pris. Jakt 6
KLAGER Jägarbevis till salu Jakt 12
DennisH reservdel till kikarsikte Jakt 0
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
EBK Stål- el alternativhagel till kal 20? Jakt 1
Johan es Hylsfångare till hagelautomat Jakt 2
JohanT Önskar tips till älgbanan Jakt 6
valsviken Vildsvinsammunition till 6,5x55? Jakt 3
fjiodor hagel/hagel till valmet 412 s Jakt 7
niklaz Kikarsikte till .22WM (ripjakt) Jakt 7
mattio Pipa till Sauer200/CG4000 ??? Jakt 0
pesj Till Andreas Johansson(alla jägare...) Jakt 0
dirty harry Utbyteskolvar i plast till studsare Jakt 6
lsjonsson Jägare får betalt för att skjuta vildsvin i Norge! Jakt 12
luktafotogen Jägare vägrar skjuta trafikskadade djur. Jakt 42
aktiv-jägare Jägare räddar tiger Jakt 73
KLAGER Åter en jägare med lösspringade hund i björnmöte Jakt 68
consono Jaktmark för nya jägare Jakt 14
arntur Grattis jägare! Jakt 268
KLAGER Jägare vill ha vargen inhägnad Jakt 26
Setter2 Jägare främjar mångfalden Jakt 5
innik Ny rolig sida för jägare... Jakt 6
KLAGER Varför har jägare så kassa ryggsäckar? Jakt 32
Avsl12 Norrmän bättre jägare? Jakt 48
grodanbolle Jägare dömt för jaktbrott. Jakt 14
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0
Jägare-en naturlig del i skogen. Jakt 6
tjäder halå jägare! Jakt 4
dusko alla jägare är... Jakt 110
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...