Koka i havsvatten

På en räktrålare så kokas räkorna i havsvatten, från atlanten..

Men det är väl bara att testa..

Jag har kokat nudlar i havsvatten (umeå) och det blev bra.. dom behöver så mycket salt/smak ändå så..
 
Det verkar som havsvattnet fungerar som en utmärkt saltkälla (så slipper man släpa med det också). Packningen blir bara lättare och lättare.
 
Koka potatis och grönsaker i "kort vatten"

Med en liten mängd vatten och ett bra lock kan man koka t ex potatis och blomkål med endast nån cm vatten i grytan, de kokar i ångan men se upp så det inte kokar för hårt och blir torrt. Så länge det finns ånga i grytan blir inte koktiden längre.

Medans livsmedel som pasta o ris behöver vatten för att svälla och ska därför "simma" i vattnet till en början.
 
Vi har alltid kokat potatis i havsvatten ute på öarna. En klassiker är att koka både potatis och fisk (med lök) i samma kastrull. Jag har t.o.m kokat soppa på havsvatten men vågar inte påstå att det är så smart. Östersjön är ju inte direkt det renaste havet...
 
Havsvatten och havsvatten är inte samma sak beroende på var du tar det.

Är det mycket alger och död fiskvävnad i vattnet så bör du sila det lite först innan du använder det. Skummar det där du tar det så kanske det är mycket sånt i det.

Jag vet inte hur det är lite längre ut till havs, men det flyter mer än organiskt skit på ytan så allt vatten bör silas lite tycker jag själv. Är det en hamn i närheten så kan det finnas olja och annat gift på ytan kanske.

Sen bör man koka det så klart innan man använder det till något.

Smaken kan förmodligen variera kraftigt beroende på var man tar det. Det bör finnas en generell smakbild för specifika större regioner, men nu spekulerar jag bara, har inte testat själv.

Detta vore ett mycket intressant forskningsprojekt dock.

Frågan är om saltblandningen i havsvatten är optimalt för människor och djur. Rent sunt förnuft säger att det är helt ok.
 
Potatis tar inte upp så mkt från kokvattnet. Pasta och ris blir inte så bra i östersjövatten enligt min erfarenhet och Skagerackvatten ger närmast oätlig pasta.

Thure
 
När vi efter dyket kokar musslor i Trangiat ute på Väderöarna - så får potatisarna åka i vattnet sådär 10-15 minuter innan musslorna åker i. Delikat, jag garanterar! Och oceanigare vatten än ute vid Väderöarnas ytterskärgård hittar vi inte i Sverige...

Sköljer man sedan ned den senlunchen/middagen med en havsvattenkyld ölburk - så blir lyckan Nirvanalik...
 
Potatis tar inte upp så mkt från kokvattnet. Pasta och ris blir inte så bra i östersjövatten enligt min erfarenhet och Skagerackvatten ger närmast oätlig pasta.

Thure

Man borde kunna ångkoka pasta också , man borde tycka att dom borde absorbera vatten i ångan - blir säkert väldigt lång koktid dock.

Skall testa nån dag.
 
Man borde kunna ångkoka pasta också , man borde tycka att dom borde absorbera vatten i ångan - blir säkert väldigt lång koktid dock.

Skall testa nån dag.

Kan ligga nåt i din tanke. Det vatten som kondenserar på lockets insida är ju destillerat. Man får antagligen avdela kastrullen med durkslag eller liknande.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...