Delat vs odelat fiskespö

Låt oss tala om delade och odelade fiskespön!
Alltså spön där klingan kan delas i två eller flera delar och spön där klingan är hel och odelbar.

Är det någon kännbar skillnad på ett odelat och delat spö?
Är odelat verkligen mer känsligt som vissa påstår?
Jag har bara delade spön förutom något gammalt metspö och ibland blir jag sugen på att prova ett odelat kastspö, men jag känner ingen som äger ett.

Är det någon av ser som har ett spö eller spön som är odelade?
Vad är er erfarenhet med dessa spön? Är dom mer känsliga än delade?
 
Mina odelade spön är bara havsfiskespön för tungt fiske från båt. Alla andra är 2-6 delade, och jag föredrar flerdelade spön då de medger bättre transportmöjligheter. Jag upplever inte att flerdelade spön har en nämnvärd negativ inverkan på egenskaperna med modern holkdesign, utan transportmöjligheterna övervåger. Många av mina bästa flugspön är 6-delade 9ft, vilket är mycket praktiskt att ta med sig på vandring i väglöst land.
 
Mina odelade spön är bara havsfiskespön för tungt fiske från båt. Alla andra är 2-6 delade, och jag föredrar flerdelade spön då de medger bättre transportmöjligheter. Jag upplever inte att flerdelade spön har en nämnvärd negativ inverkan på egenskaperna med modern holkdesign, utan transportmöjligheterna övervåger. Många av mina bästa flugspön är 6-delade 9ft, vilket är mycket praktiskt att ta med sig på vandring i väglöst land.

Instämmer helt med dig när det gäller havsfiskespön. Havsfiskepö är för det mesta delat ovanför rullfästet.
Nu har jag inga flugspön men kastspö som är 3-delat.
 
Jag har haft ett som var delat ovanför handtaget.
Så klingan var hel alltså.

Jag är tveksam till att jag kunde märka någon direkt skillnad i känsla eller kastlängd. Men det var enda spöt i den klassningen jag använde då.
Sålde det då jag blev lite tokig på att transportera det.
 
Jag har haft ett som var delat ovanför handtaget.
Så klingan var hel alltså.

Jag är tveksam till att jag kunde märka någon direkt skillnad i känsla eller kastlängd. Men det var enda spöt i den klassningen jag använde då.
Sålde det då jag blev lite tokig på att transportera det.

Det kunde man bli på dom flesta havsfiskespöna eftersom dom flesta är delade ovanför handtaget om man inte hade en kombi el. takräcke och stoppa spöna i en spötub.
 
Åtmintone i teorin är ett odelat spö idealiskt men i praktiken (=verkligheten) överväger nackdelarna så snart det handlar om lkängre spön än cirka metern. Uppväxt med spön i massiv glasfiber och delning med metallholkar (och det gick alldeles utmärkt båda att kasta och fånga fisk med dessa spön) så känns dagens diskussion som ett typiskt I-landsproblem.

Jag äger såväl odelade spön som spön i två, tre, fyra, fem eller sex delar (+ ett gäng teleskopspön) och kan inte säga att jag någonsin när jag varit ute och fiskat med dem (när utrustningen väl är transporterad och monterad) ens reflekterat över antalet skarvar (andra än de ålakråkor som snor fisken för mig).

I förrgår fick jag hem ett tredelat sjufotsspö. Det känns perfekt när jag torrviftar med det och är väldigt transportvänligt. Skulle inte byta det mot ett motsvarande odelat.
 
Dom spö som jag använder i dag är 4 delad, för mig är det viktigt att spöet inte blir för långt när det är delad, har det som regel fäst på ryggsäcken när en drar iväg.
Tror heller inte att det odelade spöet är så mycket bättre att det väger upp med att det är så otympligt.
Har ett odelat spö och det är ett pimpelspö ca 30 cm så det räknas inte.
Fast mina trollingspö som är 2 delad sitter i hop, men då är det bara 40 meter ner till båten.
 
Det där med odelade spön är nog bara en av alla idiotier som kommer från det stora landet i väster som har valt en pajas till sin ledare. Av videoklipp mm att döma så handlar det mesta av fisket där om bass och alla verkar ha sina sexfotsspön färdigmonterade inte bara under fiske (från en aluminiumbåt med stor motor) utan även under transport (i en stor pick-up) och förvaring (i ett garage för två eller fler bilar). Lever och fiskar man i vårt lilla nordliga land och kanske rentav cyklar eller gå till fiskeplatsen (eller som i mitt fall ofta färdas i en liten Skoda Fabia) så är odelade spön ett fanstyg. Att sedan tillverkarna insett att det är billigare att tillverka odelade spön och sälja dem till premiumpris och sedan uppdra åt sina marknadsföringsavdelningar att försöka slå i de dumma sportfiskarna (de utgår från USA-marknaden) att odelade spön är överlägset mycket bättre är en annan sak.
 
Fördelen med odelat spö är när du fiskar på havet o Big Game fishing efter tuna, Black och Blue marlin m. fl. så får man en styvare klinga som inte knäcks vid delningen mitt på spöet.
 
Jag hoppades på att ni skulle upplysa om att det skulle vara 580% mer känsla i odelat men så verkar det bara vara rejäl havsfiskeutrusning som skalats ner av murrikanska plattbåtsburna bassfiskeinfluensers.

Det är väl inte så lätt att komma med något nytt när allt bra verkar vara uppfunnet redan.

Aja lika bra det så kan man överge dom funderingarna! :)
 
Jag hoppades på att ni skulle upplysa om att det skulle vara 580% mer känsla i odelat men så verkar det bara vara rejäl havsfiskeutrusning som skalats ner av murrikanska plattbåtsburna bassfiskeinfluensers.

Det är väl inte så lätt att komma med något nytt när allt bra verkar vara uppfunnet redan.

Aja lika bra det så kan man överge dom funderingarna! :)

Hur menar du? Har du utrustningen hemma el. har du tänkt att skaffa ett sådant spö?
 
Hur menar du? Har du utrustningen hemma el. har du tänkt att skaffa ett sådant spö?

Ah nej jag har ingen sådan utrustning.
Men jag gillar att kolla på saker och ville veta hur dom är.
Hade en ide om att eventuellt skaffa ett i framtiden för att prova om det är annorlunda än vanliga tvådelade. Men efter att ha läst vad ni skriver så fortsätter jag med mina tvådelade. :)

Har lite fiskeabstinens så det är mycket tid på nätet nu tittandes på utrustning haha!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cyanopsis alternativ tub till 7-delat flugspö Fiske 14
Jensa Srömsländan (soft)4-delat Fiske 3
såg Fiskespö Fiske 6
eXXtremNinja Nytt fiskespö. Fiske 11
LosLocos Vilket fiskespö ska en köpa?? Fiske 11
ique Lämpligt fiskespö för vandring? Fiske 13
gubbenilådan Val av fiskespö Fiske 2
JonRoo Köp av fiskespö? Fiske 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...