Gissa position

Men det var det värsta Karl-Johan. Du har förstås helt rätt. Jag som trodde att jag skulle få en massa gissningar med nya ledtrådar. Som exempelvis:
 

Bilagor

  • 719-721.jpg
    719-721.jpg
    36.7 KB · Visningar: 378
Senast ändrad:
Men det var det värsta Karl-Johan. Du har förstås helt rätt. Jag som trodde att jag skulle få en massa gissningar med nya ledtrådar. Som exempelvis:

En av mina favoritvyer! Har tittat på ryggen från Sarekpakte (som skymtas i första bilden) många gånger. Den klättrades - 71 och verkar inte ha repeterats

Du eller någon annan får gärna lägga upp en ny bild!
 
Som jag skrev tidigare ”Låt inte tråden förfalla i dessa coronatider”. Jag utgår från att ”Gissa position” läses av många. Men det finns kanske ett problem med tråden, något som diskuterades här: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=87906. Speciellt viktigt tror jag är att den som gissar rätt tar ansvar för att lägga upp ett nytt foto. Visst vet vi väl att om ”någon annan får lägga upp en ny bild” så tappas tempot. Detta får inte uppfattas som någon kritik mot de som är aktiva och inte tycker sig ha några bilder på lager. Ett alternativ är att den som gissar rätt kan använda sig av bilder som han eller hon har använt sig av tidigare. Så håll grytan kokande, det tycker jag är viktigt. Som Calle skriver i tråden om problemen med gissa:

Ett annat plus med tråden är även att man får inblick och vandringstips om platser man inte varit på själv. Sen är det jäkligt kul också.

Det tror jag vi behöver nu.

Så jag tar vid en gång till och hoppas att vi alla hjälps åt att låta oss bli bergtagna på distans.

Här är mitt foto. Var är jag? Faktum är att jag inte är riktigt säker själv exakt var det är så hjälp mig. Ni kan förstås få lite fler ledtrådar. Ser du renen? Om inte kan du se en högupplöst bild här: https://www.utsidan.se/obj/photo/21/21bcc1a70d5498ac6ac0adae74072802.jpg

Björn
 

Bilagor

  • IMGP0038.jpg
    IMGP0038.jpg
    91.7 KB · Visningar: 315
Hmm ville egentligen redan gissa på Hoiganvaggi men inser att bilden inte riktigt stämmer med där jag trodde så frågan blir istället, är vi i Abisko området
 
Oj, vattendraget blev betydligt större i din högupplösta bild när man kan se renen som referens. Känner inte riktigt igen mig, men bron ser väldigt lik ut den pålyftsbro som finns vid Skarja, även om landfästena inte stämmer med mitt minne...?
 
Det finns en bro av samma typ (betydligt längre än Skarjabron) över Varvvekjåhkå, öster om Uhtsa Varvvek ca 10 km NO Pieskehaure. Terrängen är snarlik och i norra änden har bron inget fäste utan ligger som här direkt på klippan. Så långt stämmer det. Ändå får jag inte riktigt ihop det med den sista bilden. Det ser mer kuperat ut än jag minns. Och det är väl inte heller konturerna av Kaisekietj-tjåkkåh och Jiegnaffo överst?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...