Mindre spännremmar?

Hur långa band behöver du? Finns ju öppningsbara buntband, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...h-spannband/Oppningsbara-buntband-2000034770/
De är väldigt starka och glider inte i spännen och det går att sätta flera efter varandra.

De är lite väl styva bara, tror inte de funkar jättebra att spänna fast liggunderlaget med, tror de skär in för mycket (det är som sagt var främst till det jag letar efter nåt, att spänna fast liggunderlaget på topplocket till ryggan).
 
De är lite väl styva bara, tror inte de funkar jättebra att spänna fast liggunderlaget med, tror de skär in för mycket (det är som sagt var främst till det jag letar efter nåt, att spänna fast liggunderlaget på topplocket till ryggan).
Då förstår ja bättre vad du är ute efter, tar tillbaka allt och påstår motsatsen :)
På den tiden jag fortfarande rullade ihop mitt underlag höll jag ihop det med breda platta resårband hopsydda till öglor, och hela paketet bara fastklämt med ryggsäckens kompressionsband, alt. linhållarband på topplocket. Det underlag jag har nu har öljetter, så det elastiska bandet kan sitta fastmonterat i, utan risk för att bli borttappat.

Numera viker jag dock oftast underlaget, fr a när jag går i svårare terräng och inte vill ha saker som sticker utanför ryggsäckens kontur på längden eller bredden (ja, det går att vika cellplastmattor, om man "förböjer"/fixar brottveck hemma = låter den ligga vikt under en tung möbel ett par dar ;)) och sticker in det platta paketet bakom vanlig kraftigare bungy-tråd + hopdragningsspänne från syaffären, typ såhär. Det blir som du skriver inga större belastningar på underlaget och därmed funkar det runda bungy-repet.

(Alternativt sticker jag in det vikta underlaget som stoppning/förstyvning längst in mot ryggen på min MH Scrambler, men då är vi OT :)).
 
Ihopsydda resårband funkar inte eftersom det även ska gå in i de (fasta) öglor som sitter på topplocket (och jag vill kunna använda de öglorna för olika saker).

Ibland kanske jag vill ha tältet eller tarpen sitta på topplocket istället för liggunderlaget, då funkar inte resåren (och jag tror inte de öppningsbara buntbanden är så bra då heller, det känns som de kommer att skava för mycket).

Jag har vanlig (smal) resår med snörlås sitter idag (det är dock inte provat hur det funkar "skarpt", köpte ju ryggsäcken för ett par veckor sen bara), men det känns inte som en optimal lösning. Det var då jag började leta smalare spännband men insåg att det fanns ett väldigt litet utbud jämfört med de breda.

Jag kör ju oftast med ett avkapat Z-rest (under bålen, för komfort) som är inlindat i ett fullängds Jysk-underlag (deras jättetunna, för isolering mot marken), så det är lite begränsat med alternativa placeringar av det.

Jag startade inte tråden för att få tips på alternativ till smala spännband utan för att få tips om var/hur man kan hitta dem (till vettigt pris). När det gäller färdiga band verkar det alltså i princip bara vara STS (eller plagiat av dem) som finns.
 
OK, då har du i alla fall fått reda på att de smala StS-remmarna även finns med "vanliga" (icke krok-) spännen, och att de funkar väldigt bra i praktiken. Jag sprang förbi min vanliga syaffär och kollade igår, och där fanns visst både tunnare/lättare band kring centimetern och passande plastspännen, men ska du också sätta fast tyngre grejer som tält/tarp med dem, så känns det inte att de kan var så mycket klenare än StS.
 
Jag har vanlig (smal) resår med snörlås sitter idag (det är dock inte provat hur det funkar "skarpt", köpte ju ryggsäcken för ett par veckor sen bara), men det känns inte som en optimal lösning.
...
Jag kör ju oftast med ett avkapat Z-rest (under bålen, för komfort) som är inlindat i ett fullängds Jysk-underlag (deras jättetunna, för isolering mot marken), så det är lite begränsat med alternativa placeringar av det.

Jag har de senaste 20 åren i princip bara använt tunn stretchlina med snörlås för att hålla fast diverse liggunderlag på ryggorna, inkl Jysks tunna, utan problem.
Så Ja, det är den optimala lösningen. Lätt, billigt, enkelt att få loss och sätta dit underlagen och det har aldrig skadat nått underlag heller.
 
Jag har de senaste 20 åren i princip bara använt tunn stretchlina med snörlås för att hålla fast diverse liggunderlag på ryggorna, inkl Jysks tunna, utan problem.
Så Ja, det är den optimala lösningen. Lätt, billigt, enkelt att få loss och sätta dit underlagen och det har aldrig skadat nått underlag heller.

Det är inte optimalt när det inte riktigt matchar hur öglorna på ryggsäcken ser ut.

Öglorna på nya Bergans Helium är av samma tyg som säcken, men sen sitter det en bit transparent krympslang på ungefär. Det gör att om man har för smala remmar så hamnar dessa bredvid slangen vilket gör att det känns som det kommer att nöta lite för mycket på tyget.

Se bifogad bild hur det ser ut idag, det var när jag såg att det blir så som jag började fundera på vad jag kan använda istället. Man kan väl se det som en brist i ryggsäckens konstruktion om man vill.

Men lösningen är kanske att försöka fästa en plastring på nåt sätt i det hela och dra resåren genom.
 

Bilagor

  • 2017-05-21 12.36.25.jpg
    2017-05-21 12.36.25.jpg
    43.5 KB · Visningar: 519
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Prylgalen Mindre säck med bäst bärsystem? Lättpackning 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...