Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag är ärligt talat för dåligt påläst hittills. Men samtliga recept på RWL 34 och CPM154 anger 2x anlöpning, vissa även x3. Likaså för 154CM som är väldigt likt. Vissa föreslår också föruppvärmning med en stunds hålltid på ca 700. Osäker på den betydelsen dock, borde vara mer relevant på riktigt tjocka och/eller komplexa former.

Vad jag märkt sedan jag härdade är att alla ställen förutom Damasteel anger en hålltid på 30-60 min på aust temp, dvs betydligt längre än mina 8 min.

Jag fick förvisso en helt ok egg. Men om jag jämför med de blad jag skickade till härdverkstad (tyvärr okänt protokoll och Hrc) så är de bladen hårdare och håller en snävare egg, vilket är det man vill åt med RWL 34. Så nästa gång kommer jag köra hela baletten: förvärmning på 700 grader, hålltid 45 min på 1050 aust temp, kylning, anlöpning x2 på 175 grader. Sen jämföra resultaten!
Dessutom lade jag lite papper i foliepaketen nu, vilket i efterhand känns onödigt. Blir bara massa sot och paketen expanderar i ugnen. Känns som att det lilla syre som finns därinne brinner upp oavsett och inte ger någon signifikant skada på stålytan.

Spännande, även om det blir svårt att definiera specifik anledning till bättre resultat (för det hoppas vi ju :) med så många parallella förändringar. Har de 700 graderna att göra med normalisering, kanske? Tveksamt va? Nåja, ser fram mot resultatet!
 
Japp, jag återkommer med resultat. Kommer föra liknande små testknivar av RWL och köra tills jag är i hamn. SEN blir det allvar med de bladen som ska bli knivar på riktigt, i nuläget min sliciga skogskniv, mini Santokun, mini huntern/edc samt en större 21 cm kockkniv som fortfarande ligger begravd i massa annat RWL (är alltså ett plattjärn fortfarande). Men det dröjer nog upp till. 3 v. Har massa annat och göra för tillfället, tyvärr.
 
Japp, jag återkommer med resultat. Kommer föra liknande små testknivar av RWL och köra tills jag är i hamn. SEN blir det allvar med de bladen som ska bli knivar på riktigt, i nuläget min sliciga skogskniv, mini Santokun, mini huntern/edc samt en större 21 cm kockkniv som fortfarande ligger begravd i massa annat RWL (är alltså ett plattjärn fortfarande). Men det dröjer nog upp till. 3 v. Har massa annat och göra för tillfället, tyvärr.

Yes, me too tyvärr. Jag var dock tvungen att kolla upp det där med anlöpningen, sen lovar jag att sluta skriva om härdningsfrågor, Måste vara outhärdligt (häpp!) för ointresserade trådläsare att plågas med detta. MEN det verkar vara så att anlöpningen gör två saker, 1) avhärdar martensit (vilket är huvudpoängen), och 2) konverterar kvarvarande austenit till martensit. Denna nybildade martensit behöver då anlöpas i omgång #2. Efter omgång 2 är den ytterligare effekten för de flesta, men inte alla, stål så liten/marginell att den inte är märkbar och alltså inte värd att försöka uppnå. Känns som en logisk förklaring!
 
Nytt år, ny älgjakt, samma knivar.

Så är det älgjakt igen. Sitter i skapliga lappländska älgmarker med känsla av vildmarken. 37 året för mig. Farsan tyckte lite synd om mig/oss 1982 sen farmor dött i början av september och bestämde att det va dags för mig att få ett eget pass. 2 år senare blev jag 18 år och slapp och låna gevär nå mer. Förverkligade då bössköpet av en HEYM 5,5x55 med vänstermekanism. Finns nog inget jag drömt om och väntat på hetare än det bössköpet. Har den kvar, lite sliten efter vad som borde vara minst 500 men troligen mycket fler jaktdagar samt 1000-tals skott på skjutbana. På knivfronten har det växlat mer... fast det är några år nu som jag blivit väldigt enahanda.... och det är enkla billiga knivar jag fastnat för. Mora Eriksson 2000 för att den är hygienisk, har bra form att flå samt bra längd för älg. EKA swingblade G3 för att den har bra blad sedan jag har brutit ned eggvinkeln radikalt på slipstenen kombinerat med en bra buköppnare. Allt annat än lätt att hålla ren, men diskning med yes och hetvatten och ättiksprit löser saken. Mediokert tillverkad dessutom. En i mina ögon rätt slarvigt gjord standardkniv men ändå värd att ha då funktionen är jäkligt lämplig för älgjakt. Sliret är helt under isen men det har jag löst med ett anpassat slire från Edvardson läder. Söker en EKA generation 2 eller helst 1 att komplettera med. Vore bra med 2 så man kunde alltinera tills man hittar diskvatten.

Bosse
 

Bilagor

  • 0999F59E-E57D-4C19-87F0-0AF3C4567C9F.jpg
    0999F59E-E57D-4C19-87F0-0AF3C4567C9F.jpg
    74.9 KB · Visningar: 399
Så är det älgjakt igen. Sitter i skapliga lappländska älgmarker med känsla av vildmarken. 37 året för mig. Farsan tyckte lite synd om mig/oss 1982 sen farmor dött i början av september och bestämde att det va dags för mig att få ett eget pass. 2 år senare blev jag 18 år och slapp och låna gevär nå mer. Förverkligade då bössköpet av en HEYM 5,5x55 med vänstermekanism. Finns nog inget jag drömt om och väntat på hetare än det bössköpet. Har den kvar, lite sliten efter vad som borde vara minst 500 men troligen mycket fler jaktdagar samt 1000-tals skott på skjutbana. På knivfronten har det växlat mer... fast det är några år nu som jag blivit väldigt enahanda.... och det är enkla billiga knivar jag fastnat för. Mora Eriksson 2000 för att den är hygienisk, har bra form att flå samt bra längd för älg. EKA swingblade G3 för att den har bra blad sedan jag har brutit ned eggvinkeln radikalt på slipstenen kombinerat med en bra buköppnare. Allt annat än lätt att hålla ren, men diskning med yes och hetvatten och ättiksprit löser saken. Mediokert tillverkad dessutom. En i mina ögon rätt slarvigt gjord standardkniv men ändå värd att ha då funktionen är jäkligt lämplig för älgjakt. Sliret är helt under isen men det har jag löst med ett anpassat slire från Edvardson läder. Söker en EKA generation 2 eller helst 1 att komplettera med. Vore bra med 2 så man kunde alltinera tills man hittar diskvatten.

Bosse

Mora 2000 är en särdeles lyckad kniv för ”storjakt”, det håller jag helt med om. Extremt prisvärd. Är lite mindre förtjust i swingblade, som jag hade men avyttrade, mest pga. hygienen som du nämner.

På min front har jag grovjobbat vidare med att modda en yxa, en aning större felmarginaler än vid knivtillverkning vilket är lite befriande. Den börjar likna något. Jag är lite rädd att vinkeln där eggdelen går in i yxhuvudet är väl snäv, får se om det håller över tid vid. ev hård användning. Vedfix fungerar den ypperligt till, åtminstone, härdade rätt hårt så gick att få knivvass
 

Bilagor

  • 7AF10473-4FA3-4B0A-AE5A-D79857658B8E.jpg
    7AF10473-4FA3-4B0A-AE5A-D79857658B8E.jpg
    86.6 KB · Visningar: 357
1. Mora Eriksson 2000 för att den är hygienisk, har bra form att flå samt bra längd för älg.

2. EKA swingblade G3 för att den har bra blad sedan jag har brutit ned eggvinkeln radikalt på slipstenen kombinerat med en bra buköppnare.

3. Allt annat än lätt att hålla ren, men diskning med yes och hetvatten och ättiksprit löser saken. Mediokert tillverkad dessutom. En i mina ögon rätt slarvigt gjord standardkniv

4. Söker en EKA generation 2 eller helst 1 att komplettera med. Vore bra med 2 så man kunde alltinera tills man hittar diskvatten.
1. En duglig kniv.

2. Bladet på många av dessa svängbara knivar brukar vara hyfsat.

3. Så är det. Har samma erfarenhet av t ex min EKA Fishblade.

4. Lite osäker på vilken modell du syftar på?

Själv har jag nyligen ropat in en EKA i Normarks regi. Egentligen handlar det om en modifierad Swede 82 som i Normarkvarianten är lite bredare i bladet och mjukare härdad. Den heter Swede 82 Wood.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Normark-EKA 82 Wood, 3.jpg
    Min Normark-EKA 82 Wood, 3.jpg
    48.5 KB · Visningar: 402
  • Min Normark-EKA 82 Wood, ask.jpg
    Min Normark-EKA 82 Wood, ask.jpg
    48.4 KB · Visningar: 431
Antar att du har en matchande vikingahjälm när du hugger veden!

Haha, självklart. Den är lite extrem, jag vet, men gjorde den sådär som del av en "rolig aktivitet". Den ska normaliseras lite inför framtiden. Men faktum är att utformningen i sig är grym, mycket bra kontroll vid "finlir". Borde funka kanon vid älgstyckning om man föredrar det, då det är så sjukt vass
 
DePaul. Jag syftar på den första modellen som inte hade någon bladlåsning men övrigt swingade på samma sätt. Den fanns med både trä och plastskaft. Klart rakare egg med rejäl klippoint. Upplevs som kvalitet. En sån av trä vore min enkla önskning. Generation två såg väldigt snarlik ut men hade hollow ground Slipning. Samarbete med nåt amerikanskt märke. Upplevs som taffligare men ok kvalitet. Bladlåsning Bra slire. G3 upplevs som medioker kvalitet och sliret kan på sin höjd kallas fodral. 🤪 obs. Ironi för att slippa skriva fult språk. Ändå en användbar kniv i all sin misär.

Bosse
 
Typ lånade en bild på den som jag helst skulle vilja ha och som heter EKA E8 Wood. Som synes gammal hederlig kvalitet från Eskilstuna. Kolla sliret!!!! Exilent.

Bosse
 

Bilagor

  • A0C08DC9-D34C-4836-953B-14D4261718B4.png
    A0C08DC9-D34C-4836-953B-14D4261718B4.png
    244.9 KB · Visningar: 480
Ja, precis Bosse! Jag har tyvärr inte modellen på din bild, utan den efterföljande gen 2 med gummigrepp och flatslipat blad (bifogad bild).

Den varianten som du visar upp här är ju i princip en EKA Swede 82 med swingblade-funktionen.

Den amerikanska firman du tänker på är Outdoor Edge. Deras variant hade (förutom en annan logo) ett blad i Aichi AUS-8 rostfritt stål, om jag minns korrekt.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min EKA Kombikniv E8.jpg
    Min EKA Kombikniv E8.jpg
    32.8 KB · Visningar: 391

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...