Hitta grejer utomlands

En morgon på min senaste tur i Schweiz inträffade ett problem med mitt annars förnämliga Soto-kök. Jag kunde inte släcka det, det brann med svag låga även när jag skruvade reglaget i botten. Bara att blåsa ut lågan och snabbt skruva av köket av burken.

Kanske läckage, jag hade för länge sen ett Rando 360 där lågan slog ned eftersom det tydligen pyste ut gas under den. Det var efter det jag gick över till vanlga toppmonterade kök.

Nästa natt låg jag på en stuga och dan därpå kom jag till Andermatt, en by med åtm. tre sportbutiker. Endast en av dem hade kök, och det enda de kunde erbjuda var ett monster med en slang, där man fäste burken i ena änden och själva det mycket bastanta köket i den andra. Hela apparaten vägde över 300 gram (mitt Soto väger 71) och var omöjlig att packa ned i min ryggsäck. Inte första gången jag stöter på detta, att det är svårt att hitta bra grejer utomlands, på turistorter som många friluftare passerar. Inte ens en så enkel sak som tältpinnar kan man vara säker på att hitta av vettig modell i utlandet.

Nå, det gick bra att laga mat på campingplatsen och även på följande dags fria övernattning, så problemet var tydligen av övergående slag (men jag kommer ändå att köpa nytt).
 
Jag har alltid reservkök med - ett brs3000 nanotopbrännare från Kina.
Den sitter fast i en 88gr avlång tub från Wurth - som dubbel treotub i size.

Funkar även som topturstickaivägfrån basläger kök för kåsan

Så jag kan tappa hela köket med gastub o klara mig nån dag
 
Jag har alltid reservkök med - ett brs3000 nanotopbrännare från Kina.

+1 Jag har också ett brs3000. Det väger 25 gram och är rejält tryck i det. Utmärkt som reserv eller primärkök på lättviktsturer.

Sen är frågan, är det en utomlandsföreteelse att inte få tag i utrustning på orten? Även i Sverige skulle jag inte gärna tvingas komplettera min utrustning i exempelvis Enafors eller Abisko. Mycket av det man köper är svårt nog att hitta i butik i storstan...
 
+1 Jag har också ett brs3000. Det väger 25 gram och är rejält tryck i det. Utmärkt som reserv eller primärkök på lättviktsturer.

Sen är frågan, är det en utomlandsföreteelse att inte få tag i utrustning på orten? Även i Sverige skulle jag inte gärna tvingas komplettera min utrustning i exempelvis Enafors eller Abisko. Mycket av det man köper är svårt nog att hitta i butik i storstan...

Nä det är ju inte det så därför skall man dubbla färdkritiskt och 3 dubbla livsviktigt - brännare är exempel på att noll vikt kan rädda både tur och liv.

Kolla på Bauhaus efter Wurthgas lilla lödpenna tub så har ni kompakt reservgas också
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...