Hur gör man med ändarna på paracord?

Det är väl just därför nåt med mer "svetslåga" ger bättre kontroll av värmen, man vill helst värma utan att det börjar brinna.

Jag har Silva Helios stormtändare som jag faktiskt tror t.o.m. marknadsfördes just för att vara bra till det. (Tror inte den tillverkas längre.)

Har man mörk lina vill i alla fall jag bränna den för att undvika vita pluppar på det jag gör. Vilket på intet sätt motsätter att 3n mer riktad låga kanske är bättre, jag har bara inte kommit mig för att testa och går på vad jag vet funkar.
Fast återigen så ska man "bara" säkra ändarna på en lina så funkar de flesta metoderna bra.
 
Problemet är att om linan börjar brinna så tappar man lätt kontrollen över hur den smälter, det blir mycket svårare att få det jämnt. I alla fall om man har linan "bar", har man tejpat innan man eldar är det inte lika stort problem att den börjar brinna för tejpen begränsar.
 
Problemet är att om linan börjar brinna så tappar man lätt kontrollen över hur den smälter, det blir mycket svårare att få det jämnt. I alla fall om man har linan "bar", har man tejpat innan man eldar är det inte lika stort problem att den börjar brinna för tejpen begränsar.

En kopp med vatten att doppa i om det tar sig, kanske?

/Patrik
 
Blås på linan så slocknar den. Det är inget som brinner särskilt fort men det är smält plast så man får akta händerna och underlaget. Ventilation är inte heller någon dum idé.
 
En kopp med vatten att doppa i om det tar sig, kanske?

Problemet är inte att det börjar brinna i sig, det är att när det börjar brinna så brinner det lätt "på fel ställe". Elden sprider sig.

Så länge det bara är tändarens låga som värmer repet har man kontroll, börjar det smälta för mycket flyttar man bara tändaren.

Visst kan man doppa i en kopp, men då är repet blött när man ska fortsätta och det funkar inget vidare.
 
Problemet är att om linan börjar brinna så tappar man lätt kontrollen över hur den smälter, det blir mycket svårare att få det jämnt. I alla fall om man har linan "bar", har man tejpat innan man eldar är det inte lika stort problem att den börjar brinna för tejpen begränsar.

Aha, tejpa har jag inte tänkt på.Det var problemet med tältsnöret. Var tvungen att låta den börja brinna för att både höljet och tåtarna inuti skulle smälta och då blev det en irriterande svart kula i änden. Fult iofs, men det som är irriterande är den lilla kulan.

Tack, ska testa det. Om jag nu lyckas tejpa det tunna snöret. Har bara bränt "riktiga" linor förut, typ båtlinor med synliga kardeler. Och det är det ju inget problem med.
 
Problemet är inte att det börjar brinna i sig, det är att när det börjar brinna så brinner det lätt "på fel ställe". Elden sprider sig.

Så länge det bara är tändarens låga som värmer repet har man kontroll, börjar det smälta för mycket flyttar man bara tändaren.

Visst kan man doppa i en kopp, men då är repet blött när man ska fortsätta och det funkar inget vidare.

Pratar vi fortfarande om fallskärmslina typ 550? För de problem du beskriver har jag aldrig upplevt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Sverker G Tält utan absid, hur gör ni? Utrustning allmänt 30
spajk Hur gör ni med eran karta? Utrustning allmänt 19
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
GustavOh Var gör ni av allt? Utrustning allmänt 11
Staffan Andersson Yngve Ryd gör det igen! Utrustning allmänt 1
david.roennlund vill ha jörnkänga , hur gör jag ?? :) Utrustning allmänt 16
avslutat080903 Vem gör "fiskfjäll" på turskidor? Utrustning allmänt 2
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Mummis Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
Uteman Hur diskar man? Utrustning allmänt 16
Letaren Vågar man chansa på en rygga? Altra 75 Utrustning allmänt 5
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Aleks_T Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt? Utrustning allmänt 51
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
seved1 Här sitter man o snorar Utrustning allmänt 17
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
Martin Fjäderlätt Kan man tvätta sig med YES? Utrustning allmänt 53
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...