Dometält för fjällen i höst/vinter

Tre förslag här ovan, tre personers tält.

Bergans 5500kr 5 stänger

Helsport 7000kr 3 stänger

North Face 7600 5 stänger

Jag hade lagt lite mer pengar och valt North Face. Ju fler korsande stänger desto stabilare vintertält. Å andra sidan gillar jag stormmattan på Bergans, något jag hade på ett äldre Fjällräven kupoltält.
 
Har ett FR Shangeli, tungt rejält kupoltält ytter och 3 p i innertältet, komfortabelt, en massa ventilation och utrymme men till vikten över 5,2 kg, ett utmärkt bilcampingtält men jag skulle aldrig vilja bära det.

Alla självstagande tält måste ankras mycket väl och med många tältspik då om vinden får fatt i dem kan de flyga mycket långt och snabbt.
Själv buikar jag alla fästpunkter inklusive stormlinefästena i yttertältet samtidigt.

Har aldrig mist något tält i stormen men sett andra göra det. Öva att sätta upp medan ni ligger på duken tills alla pinnar och stänger är i och ni kan ankra tältet i ett drag.

go tur
 
Tack för alla era svar. Det verkar som att vi måste upp lite med budgeten. Flera intressanta alternativ har presenterats dessutom. Det är flera tält som ligger på rea, vilket är intressant såklart.

Bergans hade tyvärr en hexshape så det fungerade dock inte. Annars var det nog den bästa kombinationen mellan pris och utrymme.

Å andra sidan ska vi köpa nya underlag också. Idag har vi ett på 140 (luftmadrass) och sedan isolering på, vi ska köpa kombinerat och då blir det ju lättare att anpassa.
 
Senast ändrad:
Där har vi det! Exped Orion, det uppfyller alla krav och checkar alla listor. Helt perfekt för oss! Miljoner tack för det tipset, det blir ett sånt nu när vi närmar oss nollan här uppe i Kiruna med omnejd :D
 
Igår testade vi att sätta upp vårt nya Exped Orion III i vardagsrummet. Well, det är extremt mycket större än vad bilderna säger, det vill jag lova. Oändlig takhöjd också. MEN, det fanns något som störde.

Linan inuti tältbågarna var extremt lång och inte elastisk för fem öre. Detta gjorde att pinnarna föll isär under tiden vi matade dem både in och ut ur tältet. Det här kändes mycket märkligt med tanke på att tältet ändå är ett rätt dyrt sådant. Linan kunde dras ut ungefär 1.5 meter från tältpinnen och ändå vara slak, så det här måste vara någon form av fabrikationsfel, och inget vi någonsin sett på något annat tält.

Vi ska därför byta lina så fort som möjligt. Frågan är, vad rekommenderas för lina och vart köper man den (nätbutik gissar jag, då vi bor längst upp i norr). Linan ska bara vara stark och elastisk så att tältbågarna fungerar som... ja, alla tältbågar ska fungera.
 
Igår testade vi att sätta upp vårt nya Exped Orion III i vardagsrummet. Well, det är extremt mycket större än vad bilderna säger, det vill jag lova. Oändlig takhöjd också. MEN, det fanns något som störde.

Linan inuti tältbågarna var extremt lång och inte elastisk för fem öre. Detta gjorde att pinnarna föll isär under tiden vi matade dem både in och ut ur tältet. Det här kändes mycket märkligt med tanke på att tältet ändå är ett rätt dyrt sådant. Linan kunde dras ut ungefär 1.5 meter från tältpinnen och ändå vara slak, så det här måste vara någon form av fabrikationsfel, och inget vi någonsin sett på något annat tält.

Vi ska därför byta lina så fort som möjligt. Frågan är, vad rekommenderas för lina och vart köper man den (nätbutik gissar jag, då vi bor längst upp i norr). Linan ska bara vara stark och elastisk så att tältbågarna fungerar som... ja, alla tältbågar ska fungera.

Det måste vara ett fabrikationsfel. Byt inte linan utan ta kontakt med Expeds svenska agent och få ny båge, han var väldigt hjälpsam när jag skulle välja tält. Jag skickar hans mejladress i PM.

Sedan är det ju viktigt att aldrig dra, utan skjuta, när bågarna ska i och ur tältet, men det har du väl koll på.
 
Tusen tack för svaret, ska kontakta honom direkt! Snabbt var det gjort, nu har jag skickat ett litet meddelande till honom. Jag har skrivit vad som varit märkligt med bågarna och lite sånt. Om de hade velat undersöka linan så har jag skrivit att vi gärna kan skicka ner delar till dem om det skulle behövas.

Snabb övrig reflexion kring tältet, det är något extremt bra takhöjd, och eftersom det är självstagande så upplevdes det som betydligt lättare att faktiskt sätta upp korrekt, så det var faktiskt bara positivt.

Absolut, vi skjuter in tältpinnarna, men två av huvudena fastnade inne i tältet, varpå vi var tvungna att dra ut dessa från fästet genom att dra i linan. Det var faktiskt en väldigt märklig upplevelse måste jag säga :D
 
Senast ändrad:
Vanligt problem vad det verkar. Och även på nya bågar. Gummilinor är lätta att ersätta eller helt enkelt korta om de har bra kvarvarande elasticitet.

Trånga och lite knepiga bågkanaler är nåt som ofta ställer till det i kupoltält där inner och yttertält sitter ihop.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
jfc.bromma Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen? Bo och sova 6
Lighter Dunsäck i fjällen. No or go? Bo och sova 18
björk1 Sovsäck kvinna fjällen Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
Brauer Ellos rekommenderar tveksamt tält i fjällen Bo och sova 18
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
jotho Sovsäck i fjällen? Bo och sova 17
Atomdraget Sovsäck. Fjällen. "I-vändare" (stor). Bo och sova 9
debelj Tält i fjällen Bo och sova 12
Napoleon Phantom 32 - hur upplever ni tempen? Räcker säcken för 3 säsonger i fjällen? Bo och sova 25
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
bergholm Ryggåstält i fjällen? Bo och sova 9
nicoj Jack Wolfskin tält för svenska fjällen? Bo och sova 2
zeromaker Sovsäck i Svenska fjällen, vintertid Bo och sova 7
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
vexing Sovsäck för vår/höst Bo och sova 15
rJohansson Sovsäck för Höst, Sommar, Vår Bo och sova 22
username2 Plasma 0 eller Plasma 15 vår/sommar/höst Bo och sova 6
hnz Sovsäck + annat för sommar, tidig höst/sen vår Bo och sova 4
varg1 Sovsäck för sommarfjäll och Stockholms vår/höst Bo och sova 7
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
ingemar. Höst- & Vintersovsäck Bo och sova 9
Kicki.H Sovsäck i höst Bo och sova 12
Gohan Yttertyg för höst/vår sovsäck Bo och sova 3
johan5588 Sovsäcksval...Vår/Höst ? :) Bo och sova 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...